Склад та властивості нафти і газу
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.017
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: д.т.н., доцент Гунька Володимир Мирославович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загально-інженерних наук для професійної діяльності.
Здатність аналізувати процеси руху нафти і газу в пласті, свердловинах та трубопроводах.
Здатність здійснювати технологічне і техніко-економічне оцінювання ефективності нових нафтогазових технологій і технічних пристроїв.
Результати навчання: Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України.
Прогнозувати та аналізувати фізико-хімічні властивості нафти і газу в процесах їх видобування, транспортування та зберігання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімія
Основи інженерної геодезії
Інструментальні методи аналізу нафти і газу
Характеристика товарних нафтопродуктів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена вивченню хімічного складу, фізико-хімічних та технологічних властивостей нафти, нафтопродуктів і природного газу, а також методів їх аналізу. Курс забезпечує фундаментальну підготовку для подальшого опанування технологічних процесів видобутку, транспортування, зберігання та переробки нафтогазової сировини.
Навчальний процес передбачає проведення лекцій, лабораторних робіт та самостійних досліджень. Студенти здобувають практичні навички проведення аналізу властивостей нафти та природного газу з використанням сучасного обладнання та методів.
Опис: 1. Загальні відомості про викопні вуглеводні: походження; класифікація
2. Фізико-хімічні властивості нафти і газу: густина; в’язкість і в’язкісно-температурні властивості; молекулярна маса; низькотемпературні властивості; теплові властивості; температури спалаху, займання і самозаймання; електричні властивості; оптичні властивості; колоїдні властивості
3. Методи розділення: перегонка і ректифікація; молекулярна перегонка; азеотропна і екстрактивна ректифікація; екстракція; абсорбція; адсорбція; кристалізація; утворення адуктів і комплексів; дифузійні методи
4. Якісний і кількісний аналіз: елементний аналіз; визначення складу (групового складу і деталізованого бензинових і гасово-газойльових фракцій; структурно-групового складу оливних фракцій); хроматографічний аналіз; спектральний аналіз
5. Алкани нафти і газу: будова, номенклатура та ізомерія; якісний і кількісний вміст; фізичні властивості; хімічні властивості
6. Циклоалкани нафти і газу: будова, номенклатура та ізомерія; якісний і кількісний вміст; фізичні властивості; хімічні властивості
7. Арени нафти і газу: будова, номенклатура та ізомерія; якісний і кількісний вміст; фізичні властивості; хімічні властивості
8. Гетероатомні і мінеральні сполуки нафти та газу: сульфур-, оксиген- та нітрогенвмісні; смолисто-асфальтенові речомини; мінеральні компоненти
Методи та критерії оцінювання: Практичні роботи – захист у письмово-усній формі.
Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (практичні роботи) – 30 балів.
Екзаменаційний контроль – 70 балів, з якихз 50 балів – письмова компонента і 20 балів – усна компонента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Братичак М.М., Гунька В.М. Хімія нафти та газу: підручник. – Львів: Вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2021. – 448 с.
2. Братичак М.М., Гунька В.М. Хімія нафти та газу: навч. посібник. – Львів: Вид-во Національного університету «Львівська політехніка», 2017. – 448 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).