Екотехнології та ресурсозбереження

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.031
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: асист., д.ф. Донченко Мирослава Ігорівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни – розширення та поглиблення знань студентів у сфері охорони оточуючого середовища, в тому числі у галузі нафтогазової інженерії та технологій, а також формування свідомих підходів щодо раціонального використання сировини та енергії.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: - ФК3. Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загально-інженерних наук для професійної діяльності; - ФК10. Здатність аналізувати режими експлуатації нафтогазового об’єкта, здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, виконувати оптимізацію режиму експлуатації за певними критеріями, у тому числі за умов невизначеності; - ФК11. Здатність здійснювати технологічне і техніко-економічне оцінювання ефективності нових нафтогазових технологій і технічних пристроїв.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - вміння проводити аналіз та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу; - знання щодо правильного планування та організації роботи структурного підрозділу нафтогазового підприємства відповідно до вимог безпеки життєдіяльності, охорони праці та охорони довкілля. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Результати навчання: -РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. -РН16. Планувати та організовувати роботу структурного підрозділу нафтогазового підприємства відповідно до вимог безпеки життєдіяльності, охорони праці та охорони довкілля. Методи навчання і викладання: Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, дослідницький метод; Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування. Залік – письмове опитування, усне опитування, тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Прогнозування ресурсу зварних металоконструкцій 2. Основи нафтогазової інженерії 3. Спорудження об’єктів нафтогазового комплексу 4. Електротехніка 5. Процеси та апарати нафтової галузі. Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Сучасні трубопровідні матеріали та їх зварність 2. Трубопровідний транспорт і резервуарні парки 3. Контроль якості об’єктів нафтогазового комплексу 4. Основи технології переробки нафти та газу 5. Основи проектування об’єктів нафтогазового комплексу
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена ознайомленню студентів із сучасними процесами в області екотехнологій і ресурсозбереження в нафтогазовидобувній промисловості. Розглядається сучасний стан проблем забруднення довкілля в місцях об’єктів нафтогазового комплексу; основні джерела забруднень; шляхи вирішення надзвичайних ситуацій. Отримані, в ході вивчення дисципліни, знання дозволять студентам в майбутньому дотримуватись раціональних підходів та ефективно використовувати наявні ресурси з мінімальним негативним впливом на довкілля.
Опис: Лекційні заняття: Назви тем/Кількість годин ДФН 1. Сучасний стан проблеми забруднення довкілля в місцях об’єктів нафтогазового комплексу./2 2. Екологічна нормативна база України в галузі нафтогазової інженерії та технологій./2 3. Джерела забруднень навколишнього середовища (пластові та стічні води, викиди в атмосферу, забруднення при спорудженні нафтогазових об’єктів)./6 4. Охорона водного басейну від забруднення./2 5. Охорона повітряного басейну від забруднень./2 6. Охорона ґрунту від забруднень./2 7. Сучасний стан проблеми промислових відходів на об’єктах нафтогазового комплексу./4 8. Екологічні катастрофи та аварії, пов’язані із освоєнням родовищ нафти та газу./2 9. Шляхи вирішення надзвичайних ситуацій техногенного характеру на об’єктах нафтогазового комплексу./2 10. Економічні збитки. Методи оцінювання забруднень./2 11. Новітні енергозберігаючі та екотехнології в нафтогазовій промисловості./4 Усього годин - 30. Практичні заняття: Назви тем/Кількість годин ДФН 1. Розрахунок валових викидів шкідливих речовин з нафтовловлювачів./4 2. Розрахунок викидів в атмосферу з об’єктів очисних споруд./4 3. Викиди факельних установок./3 4. Розрахунок втрат нафтопродуктів від випаровування при зберіганні у резервуарах./4 Усього годин - 15.
Методи та критерії оцінювання: 1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень. 2. Залік – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК): Тестовий контроль – 70 балів Поточний контроль – 30 балів Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова: - В.С. Білецький. Основи нафтогазової інженерії: підручник / В. С. Білецький, В. М. Орловський, В. Г. Вітрик; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т", Харків. нац. ун-т міського госп. ім. О. М. Бекетова. – Полтава : АСМІ, 2018. – 415 с. - The Ecology Book. DK (Dorling Kindersley), 2019. - В.С. Білецький. Історія та перспективи нафтогазовидобування : навч. посібник / В. С. Білецький, Г. І. Гайко, В. М. Орловський; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т [та ін.]. – Київ: Халіков Р. Х., 2019. – 302 с. Допоміжна: -Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. -Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. Інформаційні ресурси: - https://library.lpnu.ua/ - https://lpnu.ua/studentska-biblioteka
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).