Екотехнології та ресурсозбереження

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.031
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: асист., д.ф. Донченко Мирослава Ігорівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни – розширення та поглиблення знань студентів у сфері охорони оточуючого середовища, в тому числі у галузі нафтогазової інженерії та технологій, а також формування свідомих підходів щодо раціонального використання сировини та енергії.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: фахові компетентності: - ФК3. Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загально-інженерних наук для професійної діяльності; - ФК10. Здатність аналізувати режими експлуатації нафтогазового об’єкта, здійснювати оптимальний вибір технологічного обладнання, виконувати оптимізацію режиму експлуатації за певними критеріями, у тому числі за умов невизначеності; - ФК11. Здатність здійснювати технологічне і техніко-економічне оцінювання ефективності нових нафтогазових технологій і технічних пристроїв.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - вміння проводити аналіз та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу; - знання щодо правильного планування та організації роботи структурного підрозділу нафтогазового підприємства відповідно до вимог безпеки життєдіяльності, охорони праці та охорони довкілля. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Результати навчання: -РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. -РН16. Планувати та організовувати роботу структурного підрозділу нафтогазового підприємства відповідно до вимог безпеки життєдіяльності, охорони праці та охорони довкілля. Методи навчання і викладання: Лекції, практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, дослідницький метод; Самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування. Залік – письмове опитування, усне опитування, тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Прогнозування ресурсу зварних металоконструкцій 2. Основи нафтогазової інженерії 3. Спорудження об’єктів нафтогазового комплексу 4. Електротехніка 5. Процеси та апарати нафтової галузі. Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Сучасні трубопровідні матеріали та їх зварність 2. Трубопровідний транспорт і резервуарні парки 3. Контроль якості об’єктів нафтогазового комплексу 4. Основи технології переробки нафти та газу 5. Основи проектування об’єктів нафтогазового комплексу
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена ознайомленню студентів із сучасними процесами в області екотехнологій і ресурсозбереження в нафтогазовидобувній промисловості. Розглядається сучасний стан проблем забруднення довкілля в місцях об’єктів нафтогазового комплексу; основні джерела забруднень; шляхи вирішення надзвичайних ситуацій. Отримані, в ході вивчення дисципліни, знання дозволять студентам в майбутньому дотримуватись раціональних підходів та ефективно використовувати наявні ресурси з мінімальним негативним впливом на довкілля.
Опис: Лекційні заняття: Назви тем/Кількість годин ДФН 1. Сучасний стан проблеми забруднення довкілля в місцях об’єктів нафтогазового комплексу./2 2. Екологічна нормативна база України в галузі нафтогазової інженерії та технологій./2 3. Джерела забруднень навколишнього середовища (пластові та стічні води, викиди в атмосферу, забруднення при спорудженні нафтогазових об’єктів)./6 4. Охорона водного басейну від забруднення./2 5. Охорона повітряного басейну від забруднень./2 6. Охорона ґрунту від забруднень./2 7. Сучасний стан проблеми промислових відходів на об’єктах нафтогазового комплексу./4 8. Екологічні катастрофи та аварії, пов’язані із освоєнням родовищ нафти та газу./2 9. Шляхи вирішення надзвичайних ситуацій техногенного характеру на об’єктах нафтогазового комплексу./2 10. Економічні збитки. Методи оцінювання забруднень./2 11. Новітні енергозберігаючі та екотехнології в нафтогазовій промисловості./4 Усього годин - 30. Практичні заняття: Назви тем/Кількість годин ДФН 1. Розрахунок валових викидів шкідливих речовин з нафтовловлювачів./4 2. Розрахунок викидів в атмосферу з об’єктів очисних споруд./4 3. Викиди факельних установок./3 4. Розрахунок втрат нафтопродуктів від випаровування при зберіганні у резервуарах./4 Усього годин - 15.
Методи та критерії оцінювання: 1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень. 2. Залік – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК): Тестовий контроль – 70 балів Поточний контроль – 30 балів Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова: - В.С. Білецький. Основи нафтогазової інженерії: підручник / В. С. Білецький, В. М. Орловський, В. Г. Вітрик; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т", Харків. нац. ун-т міського госп. ім. О. М. Бекетова. – Полтава : АСМІ, 2018. – 415 с. - The Ecology Book. DK (Dorling Kindersley), 2019. - В.С. Білецький. Історія та перспективи нафтогазовидобування : навч. посібник / В. С. Білецький, Г. І. Гайко, В. М. Орловський; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т [та ін.]. – Київ: Халіков Р. Х., 2019. – 302 с. Допоміжна: -Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. -Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. Інформаційні ресурси: - https://library.lpnu.ua/ - https://lpnu.ua/studentska-biblioteka
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).