Основи проєктування об'єктів нафтогазового комплексу
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.036
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Професор, д.т.н Пиш'єв Сергій Вікторович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
? ФК2. Здатність характеризувати геологічні процеси, закономірності та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів;
? ФК5. Здатність застосовувати математичні методи, моделі та сучасні цифрові технології для розв’язання складних задач нафтогазової інженерії;
? ФК8. Здатність до проектування та експлуатації складових систем і технологій підприємств нафтогазової галузі.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
? знати методологію і порядок розроблення проектно-кошторисної документації на всіх стадіях і етапах створення технологічного об’єкта;
? знати склад, види і зміст документації на об’єкти проектування;
? уміти застосовувати при проектуванні, стандарти, норми і правила, що діють, а також інші нормативні матеріали і джерела інформації
? уміти використовувати методи і засоби автоматизованого проектування (САПР AutoCAD).
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН2. Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України.
РН3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
РН6. Аналізувати геологічні процеси, базові закономірності формування та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів.
РН7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
РН12. Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів.
РН15. Обирати ефективні засоби контролю та автоматизації технологічних процесів у нафтогазовій галузі з урахуванням цілей та наявних обмежень.
РН16. Планувати та організовувати роботу структурного підрозділу нафтогазового підприємства відповідно до вимог безпеки життєдіяльності, охорони праці та охорони довкілля.
КОМ2. Збір, інтерпретація та застосування даних.
АіВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
АіВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Процеси та апарати нафтової галузі
Склад та властивості нафти і газу
Основи нафтогазової інженерії
Основи інженерної геодезії
Конструкція та розрахунок обладнання об’єктів нафтогазового комплексу
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Основи ОП та БЖД
Основи технології переробки нафти і газу
Характеристика товарних нафтопродуктів
Системи керування процесами ДТЗНіГ
Метрологія, стандартизація та сертифікація
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена освоєнню інформації про основи проектування об’єктів нафтогазового комплексу (видобуток, збір, транспортування, зберігання та переробка): ключові процеси і учасники при створенні об’єкту будівництва; нормативну базу при проектуванні і будівництві підприємств газонафтового комплексу; основні вимоги до проектної документації; основи вибору технологічного обладнання; основні принципи створення схем і компоновки обладнання.
Опис: 1. Загальні відомості і поняття про проектування: зміст і завдання дисципліни; ключові процеси і учасники при створенні об’єкту будівництва
2. Загальні відомості про етапи проектування: одержання вихідних даних; проведення інженерних вишукувань і вибір земельної ділянки для будівництва; створення документації; погодження, експертиза і затвердження; нагляд і оцінка рівня надійності та безпеки у будівництві
3. Вихідні дані до проектування: завдання, базовий проект або регламент на будівництво, технічні умови.
4. Створення проектної документації: стадії проектування, їх склад та зміст; внесення змін; нормоконтроль.
5. Контроль якості проектної документації: погодження, експертиза, внесення інформації та змін в єдину державну електронну систему у сфері будівництва, затвердження
6. Основні вимоги до проектної та робочої документації: загальні вимоги; основні комплекти креслень; правила виконання документації і специфікацій; внесення змін; прив’язка і оформлення зброшурованої документації; основні написи і штампи; нормоконтроль
7. Основні томи проектної документації та їх розділи: орієнтовний перелік залежно від класу наслідків об’єкта, пояснювальна записка, проект організації будівництва, кошториси, ідентифікація потенційно небезпечного об’єкту, ОВД і ОВНС, робочі креслення.
8. Нормативна база для проектування і будівництва: класифікація, основні нормативні документи для проектування об’єктів нафтогазових підприємств
9. Автоматизовані системи створення проектно-кошторисної документації: функції і види; основи роботи в САПР AutoCAD
10. Основи створення креслень: загальні дані, технологічні схеми, опитувальні листи і компоновка обладнання і генплани
Методи та критерії оцінювання: Загальна оцінка студента за дисципліну складається з оцінки за поточний контроль і оцінки за екзаменаційний контроль.
1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень.
2. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів за дисципліну - 100, зокрема:
1. Поточний контроль (практичні заняття) - 30 балів.
2. Екзаменаційний контроль:
- письмова компонента - 50 балів;
- усна компонента - 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
? Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
? Постанова Кабінету Міністрів України від 13.09.2022 № 1030" Порядок ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки та їх обліку"
? ДСТУ Б А.2.4-4:2009. Система проєктної документації для будівництва. Основні вимоги до проєктної та робочої документації;
? ДСТУ Б А.3.1-22:2013 Визначення тривалості будівництва об’єктів;
? ДБН А.2.2-3:2014. Склад та зміст проєктної документації на будівництво;
? ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій;
? НПАОП 11.1-1.16-23. Правила безпеки у нафтогазовидобувній промисловості;
? Проектування в нафтогазовій інженерії: Конспект лекцій/ Л.Н. Ширін, О.В. Денищенко,Є.А. Коровяка, В.О. Расцвєтаєв; Нац. техн. ун-т. – Д. : НТУ ДП, 2018.
Допоміжна
? В.С. Білецький. Основи нафтогазової інженерії: підручник / В. С. Білецький, В. М. Орловський, В. Г. Вітрик ; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т", Харків. нац. ун-т міського госп. ім. О. М. Бекетова. – Полтава : АСМІ, 2018. – 415 с.
? Л. Н. Ширін. Транспортування нафти, нафтопродуктів і газу : навч. посіб. / Л. Н. Ширін, О. В. Денищенко, С. Є. Барташевський, Є. А. Коровяка, В. О. Расцвєтаєв ; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т «Дніпровська політехніка». – Дніпро: НТУ «ДП», 2019. – 203 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).