Технічна механіка, частина 1
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.012
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Корендій Віталій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти таких компетентностей:
- загальні компетентності:
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК4. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН2. Знати теорію, принципи, методи і поняття нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України.
РН7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
РН9. Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії.
КОМ3. Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
- Вища математика, частина 1
- Фізика
- Нарисна геометрія та інженерна графіка
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
- Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів
- Основи нафтогазової інженерії
- Технічна механіка, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технічна механіка, частина 1» включає курс теоретичної механіки. Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальноінженерних дисциплін фізико-математичного профілю. Вона є науковою базою багатьох областей сучасної техніки та інженерних дисциплін (опір матеріалів, теорія пластичності, аеро- і гідромеханіка, біомеханіка, будівельна механіка, теорія автоматичного керування, теорія механізмів і машин, приладів, роботів-маніпуляторів, деталі машин, гідравліка і пневматика тощо).
Мета дисципліни «Технічна механіка, частина 1» полягає в тому, щоб ознайомити студентів з основними поняттям і законами механіки, навчити їх складати математичні моделі механічних явищ, знаходити розв’язки таких задач та давати їх фізичну інтерпретацію, проводити дослідження реальних процесів, що протікають в механічних систем, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей. Таким чином, у результаті вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1» закладається фундамент для подальшого опанування загальноінженерних дисциплін та дисциплін професійного спрямування, формуються навики проведення наукових досліджень та виконання розрахунково-конструкторських робіт.
Опис: Тема № 1. Вступ до дисципліни "Технічна механіка". Статика. Система збіжних сил.
Тема № 2. Момент сили. Теорія пар сил. Умови рівноваги систем сил.
Тема № 3. З’єднані (складені) конструкції.
Тема № 4. Система паралельних сил. Центр ваги.
Тема № 5. Вступ до кінематики. Кінематика точки.
Тема № 6. Кінематика твердого тіла. Поступальний рух твердого тіла. Обертальний рух твердого тіла.
Тема № 7. Вступ до динаміки. Закони динаміки. Динаміка точки.
Тема № 8. Вступ до динаміки механічної системи. Загальні теореми динаміки.
Тема № 9. Структурний аналіз механізмів.
Тема № 10. Кінематичний аналіз механізмів.
Тема № 11. Силовий аналіз механізмів.
Тема № 12. Аналіз і синтез зубчастих механізмів.
Тема № 13. Кулачкові механізми.
Тема № 14. Тертя в кінематичних парах.
Тема № 15. Зрівноважування і віброзахист механізмів.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни «Технічна механіка, частина 1» використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий.
Вхідний контроль проводиться на першому лабораторному/практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам.
Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, лабораторні, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі.
Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни.
Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді заліку (залікового контролю) в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення залікового контролю – письмова компонента (тестування). Зміст і структура залікових білетів (тестових контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри технічної механіки та інженерної графіки (ТМІГ) та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах (100 балів) є сумою оцінки за поточний контроль (40 балів) та заліковий контроль (60 балів). У свою чергу, поточний контроль виставляється за результатами захисту звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень (20 балів) та захисту розрахунково-графічних (контрольних) робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту (20 балів). Заліковий контроль (60 балів) проводиться у тестовій формі за результатами вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. Кузьо І. В. та ін. Теоретична механіка: підруч. для студ. вищ. навч. техн. закл. / за заг. ред І. В. Кузьо. – Харків: Фоліо, 2017. – 780 с.
2. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Корендій В. М., Дзюбик Л. В. Теоретична механіка. Статика. Кінематика: навчальний посібник. – Львів: «Сполом», 2023. – 184 c.
3. Кузьо І. В. Теоретична механіка. Динаміка точки. Загальні теореми динаміки: навчальний посібник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, В. М. Корендій, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2024. – 168 c.
4. Кузьо І. В. Теоретична механіка. Динаміка твердого тіла. Аналітична механіка: навчальний посібник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, В. М. Корендій, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2024. – 144 c.
5. Булгаков В. М., Яременко В. В., Черниш О. М., Березовий М. Г. Теоретична механіка: підручник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 705 с.
6. Пасіка В. Р. Технічна механіка: навчальний посібник / В. Р. Пасіка, Б. В. Сологуб. – Львів: «Сполом», 2023. – 172 c.
7. Кіндрацький Б.І. Теорія механізмів і машин: Практикум. – Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2013. – 236 с.
8. Кіницький Я.Т. Теорія механізмів і машин. – К.: Наукова думка, 2002. – 660 с.
Допоміжна
1. Корендій В. М. Моделювання механічних процесів та систем: навчальний посібник / В. М. Корендій, О. Ю. Качур, Н. І. Магерус. – Львів: Левада, 2023. – 205 c.
2. Сологуб Б. В. Теорія технічних систем: навчальний посібник / Б. В. Сологуб, Я. М. Новіцький. – Львів: «Сполом», 2024. – 152 c.
3. Черниш О. М., Березовий М. Г., Яременко В. В., Головач І. В. Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 760 с.
4. Булгаков В. М., Черниш О. М., Адамчук В. В., Березовий М. Г., Яременко В. В. Теорія механізмів і машин: підручник для студентів закладів вищої освіти. – Київ: Центр навчальної і практичної літератури, 2023. – 608 с.
5. Березін Л. М., Кошель С. О., Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2020. – 218 с.
6. Кошель С. О., Березін Л. М., Кошель Г. В. Технічна механіка. Розділ «Теорія механізмів і машин». – Київ: Центр навчальної і практичної літератури, 2022. – 156 с.
7. Векерик В. І., Кузьо І. В., Гриджук Я.С., Цідило І. В. Альбом з теоретичної механіки. Статика. Кінематика. Динаміка. Аналітична механіка: навчальний посібник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2023. – 223 с.
8. Апостолюк О. С., Воробйов В. М., Ільчишина Д. І. та ін. Теоретична механіка: збірник задач / за редакцією М. А. Павловського. – К.: Техніка, 2007. – 400 с.
9. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Statics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 464 p.
10. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Dynamics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 624 p.
11. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Statics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 706 p.
12. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Dynamics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 753 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).