Технічна механіка, частина 1

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.012
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Корендій Віталій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни «Технічна механіка» полягає в тому, щоб набути здатностей розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі нафтогазової інженерії, а також у процесі вивчення спецдисциплін, що передбачають застосування певних теорій та методів загальнотехнічних наук, шляхом ознайомлення студентів з основними поняттям і законами механіки, уміння складати математичні моделі механічних явищ, знаходити розв’язки таких задач та давати їх фізичну інтерпретацію, проведення досліджень реальних процесів, що протікають в механічних систем, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти таких компетентностей: - загальні компетентності: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК4. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН2. Знати теорію, принципи, методи і поняття нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України. РН7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН9. Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії. КОМ3. Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Вища математика, частина 1 - Фізика - Нарисна геометрія та інженерна графіка Супутні і наступні навчальні дисципліни: - Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів - Основи нафтогазової інженерії - Технічна механіка, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технічна механіка, частина 1» включає курс теоретичної механіки. Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальноінженерних дисциплін фізико-математичного профілю. Вона є науковою базою багатьох областей сучасної техніки та інженерних дисциплін (опір матеріалів, теорія пластичності, аеро- і гідромеханіка, біомеханіка, будівельна механіка, теорія автоматичного керування, теорія механізмів і машин, приладів, роботів-маніпуляторів, деталі машин, гідравліка і пневматика тощо). Мета дисципліни «Технічна механіка, частина 1» полягає в тому, щоб ознайомити студентів з основними поняттям і законами механіки, навчити їх складати математичні моделі механічних явищ, знаходити розв’язки таких задач та давати їх фізичну інтерпретацію, проводити дослідження реальних процесів, що протікають в механічних систем, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей. Таким чином, у результаті вивчення дисципліни «Технічна механіка, частина 1» закладається фундамент для подальшого опанування загальноінженерних дисциплін та дисциплін професійного спрямування, формуються навики проведення наукових досліджень та виконання розрахунково-конструкторських робіт.
Опис: Тема № 1. Вступ до дисципліни "Технічна механіка". Статика. Система збіжних сил. Тема № 2. Момент сили. Теорія пар сил. Умови рівноваги систем сил. Тема № 3. З’єднані (складені) конструкції. Тема № 4. Система паралельних сил. Центр ваги. Тема № 5. Вступ до кінематики. Кінематика точки. Тема № 6. Кінематика твердого тіла. Поступальний рух твердого тіла. Обертальний рух твердого тіла. Тема № 7. Вступ до динаміки. Закони динаміки. Динаміка точки. Тема № 8. Вступ до динаміки механічної системи. Загальні теореми динаміки. Тема № 9. Структурний аналіз механізмів. Тема № 10. Кінематичний аналіз механізмів. Тема № 11. Силовий аналіз механізмів. Тема № 12. Аналіз і синтез зубчастих механізмів. Тема № 13. Кулачкові механізми. Тема № 14. Тертя в кінематичних парах. Тема № 15. Зрівноважування і віброзахист механізмів.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни «Технічна механіка, частина 1» використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий. Вхідний контроль проводиться на першому лабораторному/практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, лабораторні, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді заліку (залікового контролю) в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення залікового контролю – письмова компонента (тестування). Зміст і структура залікових білетів (тестових контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри технічної механіки та інженерної графіки (ТМІГ) та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах (100 балів) є сумою оцінки за поточний контроль (40 балів) та заліковий контроль (60 балів). У свою чергу, поточний контроль виставляється за результатами захисту звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень (20 балів) та захисту розрахунково-графічних (контрольних) робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту (20 балів). Заліковий контроль (60 балів) проводиться у тестовій формі за результатами вивчення дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Кузьо І. В. та ін. Теоретична механіка: підруч. для студ. вищ. навч. техн. закл. / за заг. ред І. В. Кузьо. – Харків: Фоліо, 2017. – 780 с. 2. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Корендій В. М., Дзюбик Л. В. Теоретична механіка. Статика. Кінематика: навчальний посібник. – Львів: «Сполом», 2023. – 184 c. 3. Кузьо І. В. Теоретична механіка. Динаміка точки. Загальні теореми динаміки: навчальний посібник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, В. М. Корендій, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2024. – 168 c. 4. Кузьо І. В. Теоретична механіка. Динаміка твердого тіла. Аналітична механіка: навчальний посібник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, В. М. Корендій, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2024. – 144 c. 5. Булгаков В. М., Яременко В. В., Черниш О. М., Березовий М. Г. Теоретична механіка: підручник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 705 с. 6. Пасіка В. Р. Технічна механіка: навчальний посібник / В. Р. Пасіка, Б. В. Сологуб. – Львів: «Сполом», 2023. – 172 c. 7. Кіндрацький Б.І. Теорія механізмів і машин: Практикум. – Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2013. – 236 с. 8. Кіницький Я.Т. Теорія механізмів і машин. – К.: Наукова думка, 2002. – 660 с. Допоміжна 1. Корендій В. М. Моделювання механічних процесів та систем: навчальний посібник / В. М. Корендій, О. Ю. Качур, Н. І. Магерус. – Львів: Левада, 2023. – 205 c. 2. Сологуб Б. В. Теорія технічних систем: навчальний посібник / Б. В. Сологуб, Я. М. Новіцький. – Львів: «Сполом», 2024. – 152 c. 3. Черниш О. М., Березовий М. Г., Яременко В. В., Головач І. В. Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 760 с. 4. Булгаков В. М., Черниш О. М., Адамчук В. В., Березовий М. Г., Яременко В. В. Теорія механізмів і машин: підручник для студентів закладів вищої освіти. – Київ: Центр навчальної і практичної літератури, 2023. – 608 с. 5. Березін Л. М., Кошель С. О., Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2020. – 218 с. 6. Кошель С. О., Березін Л. М., Кошель Г. В. Технічна механіка. Розділ «Теорія механізмів і машин». – Київ: Центр навчальної і практичної літератури, 2022. – 156 с. 7. Векерик В. І., Кузьо І. В., Гриджук Я.С., Цідило І. В. Альбом з теоретичної механіки. Статика. Кінематика. Динаміка. Аналітична механіка: навчальний посібник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2023. – 223 с. 8. Апостолюк О. С., Воробйов В. М., Ільчишина Д. І. та ін. Теоретична механіка: збірник задач / за редакцією М. А. Павловського. – К.: Техніка, 2007. – 400 с. 9. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Statics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 464 p. 10. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Dynamics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 624 p. 11. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Statics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 706 p. 12. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Dynamics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 753 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).