Сучасні трубопровідні матеріали та їх зварність

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Авіаційна та виробнича інженерія
Лектор: Назар І.Б.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу є сформувати у студентів фундаментальні знання щодо впливу термодеформаційних, фізичних та фізико-хімічних процесів, що відбуваються при зварюванні у сучасних матеріалах, що переважно використовуються для виготовлення труб, на їхні технологічні та експлуатаційні властивості. зокрема на їхню стійкість до утворення холодних та гарячих тріщин
Завдання: загальні компетентності: - ЗК 5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. - ЗК 6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: - ФК3. Здатність до використання теорій, принципів, методів і понять фундаментальних і загальноінженерних наук для професійної діяльності. - ФК6. Здатність здійснювати експлуатаційні розрахунки технологічних параметрів в нафтогазовій інженерії. - ФК7. Здатність оцінювати параметри працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах.
Результати навчання: РН 1. Знати і розуміти поняття, закономірності та особливості розвитку громадянського суспільства, прав і свобод людини і громадянина в України, а також етичні та правові засади професійної діяльності. РН 2. Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України. РН 3. Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН5. Знаходити необхідну інформацію в науковій та довідковій літературі, базах даних, Інтернет та інших джерелах, оцінювати, інтерпретувати та застосовувати цю інформацію. РН6. Аналізувати геологічні процеси, базові закономірності формування та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів. РН 7. Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу. РН 8. Приймати ефективні рішення з професійних питань у важкопрогнозованих небезпечних умовах з урахуванням цілей, строків, ресурсних та законодавчих обмежень, екологічних та етичних аспектів. РН11. Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків. РН12. Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів. РН 14. Аналізувати та оцінювати технічний стан елементів технологічного обладнання нафтогазових об’єктів засобами технічного діагностування в промислових і лабораторних умовах. Зн1. Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання Ум1. Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання К2. бір, інтерпретація та застосування даних. АБ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами АБ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах АБ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти АБ5. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Вступ до фаху Основи нафтогазової справи Супутні і наступні навчальні дисципліни Математичне моделювання напружено – деформованого стану нафтогазосшовищ та трупопроводів Монтажно – зварювальні роботи при спорудженні трубопроводів і конструкцій
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань з основ на яких базується поняття здатності до зварювання матеріалів, особливостей поведінки і властивостей матеріалів що типово використовуються для виготовлення труб, типових технологічних прийомів забезпечення високої якості зварювання таких матеріалів. При цьому вивчаються різні підходи та методики вирішення проблем, що виникають при зварюванні даного типу сталей, проаналізовано специфіку їх експлуатації що в тривалій перспективі можете визначально впливати на довготривалу міцність таких зварних з’єднань. Однією з можливих методику впливу на міцність майбутніх з’єднань є вибір матеріалів, режимів і навіть способів зварювання.
Опис: Хімічний склад та властивості сучасних сталей для виготовлення трубопроводів – фактори що визначають їх поведінку та здатність утворювати сполуки Шляхи забезпечення властивостей сучасних сталей для виготовлення трубопроводів Поняття зварності металів. Технологічна зварність. Фактори, що визначають зварність Природа утворення холодних технологічних тріщин Природа утворення гарячих технологічних тріщин Способи оцінки стійкості зварних з’єднань до утворення холодних та гарячих технологічних тріщин Стійкість до пороутворення в зварних швах Природа утворення неметалевих включень у зварних швах Методи оцінки стійкості зварних з’єднань до крихкого руйнування Особливості зварності різнорідних металів і сплавів
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Контроль знань на практичних заняттях. 2. Захист розрахунково-графічної роботи шляхом опитування теоретичного матеріалу за даними задач розрахунково-графічної роботи. 3. Контроль підготовленості до лабораторних занять. 4. Захист звітів лабораторних робіт. 5. Проведення письмового залікового контролю за результатами вивчення дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист лабораторних робіт (15 балів); Виконання і захист РГР (15 балів) Поточний експрес – контроль (70балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Палаш В.М. Металознавчі аспекти зварності залізовуглецевих сплавів: Навч. посібник. – Львів: КІНПАТРІ, 2003. -236 с. Палаш В.М., Палаш Р.В. Зварювання та наплавлення чавунів: навч. Посібник. – Львів, Бадікова Н.О., 2017. – 178 с. Коперсак В.М. Теорія процесів зварювання: текст лекцій, ч. 1. К.: НТУУ «КПІ», 2005. – 135 с. Кузін О.А., Яцюк Р.А. Металознавство та термічна обробка металів – підручник. К.: Основа, 2005. – 324 с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).