Характеристика товарних нафтопродуктів
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.01.E.052
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: доцент, к.т.н. Топільницький Петро Іванович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
ФКС1.3. Готовність до вирішення конкретних завдань в галузі
переробки нафти і газу з метою одержання товарних
нафтопродуктів.
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН10. Прогнозувати та аналізувати фізико-хімічні властивості
нафти і газу в процесах їх видобування, транспортування та
зберігання.
РН17. Доносити до фахівців і нефахівців інформацію, ідеї,
проблеми, рішення, власний досвід та аргументацію з питань
нафтогазової інженерії і дотичних проблем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Монтажно-зварювальні роботи при спорудженні трубопроводів і конструкцій
Філософія
Антикорозійний захист нафтогазового обладнання
Процеси та апарати нафтової галузі
Конструкція та розрахунок обладнання об’єктів нафтогазового комплексу
Основи проектування об’єктів нафтогазового комплексу
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена ознайомленню студентів з товарними нафтопродуктами,виробництвом та споживанням моторних, газотурбінних, котельних , газоподібних палив, олив і мастил, бітумів; особливостями експлуатації кожного виду палив, їх експлуатаційними властивостями ; сировиною для одержання палив, олив, мастил та бітумів; основними закономірностям компаундування палив і олив.
Опис: 1 Проблеми виробництва та споживання моторних палив. Теплові двигуни та класифікація палив. Склад моторних палив.
2 Фізико-хімічні та експлуатаційні властивості моторних палив. Загальні вимоги до експлуатаційних властивостей палив.
3 Палива для двигунів з примусовим запалюванням. Випаровуваність бензинів та її вплив на пускові властивості, утворення паро-повітряних корків. Нормальне та детонаційне згорання палива. Антидетонаційні властивості бензинів. Методи визначення октанового числа. Способи покращення детонаційної стійкості бензинів. Вимоги до бензинів. Асортимент бензинів. Проблеми екології.
4 Палива для дизельних двигунів. Випаровуваність дизельних палив і особливості сумішоутворення. Займистість і горючість. Особливості самозаймання і цетанове число. Методи визначення цетанового числа. Вплив низькотемпературних властивостей дизельних палив на прокачуваність. Вимоги до дизельних палив. Асортимент дизельних палив. Проблеми екології.
5 Палива для газотурбінних і котельних установок. Особливості згорання палив в газотурбінних і котельних установках. Теплота згорання. В’язкісно-температурні властивості. Стабільність. Схильність до утворення відкладів. Корозійна активність. Ванадієва корозія. Вміст води, золи і механічних домішок. Вимоги до палив. Асортимент газотурбінних та котельних палив. Проблеми екології.
6 Особливості використання газоподібних палив. Стиснені гази, їх склад і властивості. Переваги та недоліки стиснених газових палив. Марки стиснених газів.
Скраплені нафтові гази, їх склад і властивості. Переваги і недоліки скраплених нафтових газів. Марки скраплених нафтових газів. Проблеми екології. Спирти як паливо для двигунів внутрішнього згорання. Властивості спиртів, їх переваги і недоліки.
Розділ 2. Оливи і мастила.
7 Роль мастильних матеріалів в техніці. Проблеми виробництва і споживання олив і мастил. Загальні вимоги до мастильних матеріалів. Класифікація олив.
Експлуатаційні властивості олив. Вплив в’язкості олив на тертя та змащування. Види зношування механізмів і машин. Змащуючі властивості олив. Залежність в’язкості від температури. Індекс в’язкості. Фізична та хімічна стабільність олив.
8 Оливи для бензинових і дизельних двигунів. Особливості застосування олив в бензинових і дизельних двигунах. Основні вимоги до моторних олив.
9 Трансмісійні оливи. Особливості застосування олив в трансмісіях машин і механізмів. Основні вимоги до олив. Антифрикційні властивості. Протизношувальні і протизадирні властивості. Корозійна активність, захисні та в’язкісно-температурні властивості. Асортимент і класифікація.
10 Турбінні, компресорні, індустріальні та інші оливи. Особливості їх використання в машинах і механізмах. Основні вимоги. Антифрикційні і протизношувальні властивості. В’язкісно-температурні властивості. Асортимент і класифікація.
11 Особливості будови і властивості мастил. Загальні вимоги до мастил. Класифікація мастил. Роль середовища і загущувача.
12 Антифрикційні мастила. Особливості використання антифрикційних мастил і основні вимоги до них. Протизношувальні та протизадирні властивості. Механічна, хімічна і колоїдна стабільність.
13 Сировина для одержання палив та олив. Нафта. Газовий конденсат. Попутні гази. Одержання палив і олив компаундуванням. Основні закономірності компаундування. Схема компаундування палив і олив. Техніка і методи змішування.
Методи та критерії оцінювання: Загальна оцінка студента за дисципліну складається з оцінки за поточний контроль і оцінки за екзаменаційний контроль.
1. Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі.
2. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів за дисципліну - 100, зокрема:
1. Поточний контроль - 30 балів.
2. Екзаменаційний контроль:
- письмова компонента - 60 балів;
- усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Рекомендована література базова
- Експлуатаційні матеріали для автотехніки. / Червінський Тарас, Топільницький Петро, Ярмола Тетяна. Навчальний посібник. –Львів.: Видавництво «Левада», 2020. –326 с.
- Технології виробництва олив. Теорія та практика. Підручник / Тертишна О.В., Тертишний О.О., Топільницький П.І., Сухий К.М. – Дніпро: 2023. – 275 с.
- Пластичні мастила. Властивості та якість. / Вікторія Романчук, Сергій Бойченко, Андрій Пушак, Йосип Любінін, Ігор Трофімов, Оксана Мікосянчик. Підручник –К.: «Центр учбової літератури», 2021. –274 с.
- Оливи. Моторні, турбінні, гідравлічні та трансмісійні: властивості та якість. / під ред Сергія Бойченка, Андрій Пушак, Петро Топільницький, Йосип Любінін, Казимир Лейда. Підручник – К.: «Центр учбової літератури», 2019. –323 с.
- Якість і властивості товарних нафтопродуктів. / Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Романчук В.В. навч. посібник. Львів. Видавництво “Левада” 2019. 204 с.
- Моторні палива: властивості та якість / Сергій Бойченко, Андрій Пушак, Петро Топільницький, Казимир Лейда. Підручник –К. :“Видавництво “Центр учбової літератури”, 2017. – 324 с.
- Високоякісні бітуми для будівництва українських доріг? / С.В. Бойченко, М.М. Братичак, О.Б. Гринишин, П.І. Топільницький, С.В. Пиш?єв. Монографія. – К.: ТОВ «НВФ «Славутич-Дельфін», 2016. – 194 с.
2. Рекомендована література допоміжна
- Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с.
- Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с.
3. Інформаційні ресурси
- https://library.lpnu.ua/
- https://lpnu.ua/studentska-biblioteka
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).