Українська мова за професійним спрямуванням
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Українська мова
Лектор: Середницька А.Я.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни:
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних
компетентностей:
Загальні Компетентності (ЗК)
ЗК2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК4. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Результати навчання: РН4. Вільно спілкуватися
державною та іноземною
мовами з професійних питань
усно і письмово, мати навички
роботи з іноземними
технічними виданнями.
РН5.Знаходити необхідну
інформацію в науковій та
довідковій літературі, базах
даних, Інтернет та інших
джерелах, оцінювати,
інтерпретувати та
застосовувати цю інформацію.
РН17. Доносити до фахівців і
нефахівців інформацію, ідеї,
проблеми, рішення, власний
досвід та аргументацію з
питань нафтогазової інженерії
і дотичних проблем.
РН18. Організовувати та
керувати професійним
розвитком осіб та груп у сфері
нафтогазової інженерії.
КОМ1. Донесення до фахівців
і нефахівців інформації, ідей,
проблем, рішень, власного
досвіду та аргументації.
АіВ3. Формування суджень,
що враховують соціальні,
наукові та етичні аспекти.
АіВ5. Здатність продовжувати
навчання із значним ступенем
автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: сторія державності та культури України
Філософія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає вивчення стилістично-практичних аспектів сучасної
української літературної мови. Студенти вчаться реалізовувати вимоги Конституції України
та інших законодавчих актів щодо державності української мови і використання її у
професійному спілкуванні; набувають навичок нормативної писемної та усної комунікації
державною мовою, опановують основні засади культури мовлення, норми української
літературної мови; вчаться логічно та грамотно висловлювати думки в процесі професійного
спілкування.
Опис: Мова як суспільне явище. Державотворча роль мови. Функції
мови. Мовна ситуація в Україні. Походження української мови.
Українська мова серед інших мов світу. Національна мова та її форми. Літературна мова. Діалект.
Жаргон. Мовна норма. Стилі сучасної української мови. Діловий стиль як один із стилів літературної мови. Поняття
етики ділового спілкування. Загальні вимоги до складання
документів. Текст документа. Основні реквізити. Види
документів. Укладання фахових документів відповідно до напряму
підготовки. Мовленнєвий етикет. Правила спілкування фахівця
при проведенні зустрічей, переговорів, прийомів тощо. Лексичні засоби професійного мовлення. Багатозначність,
омонімія, синонімія, антонімія, паронімія. Лексика української
мови з погляду її походження та зі стилістичного погляду. Терміни і термінологія. Загальнонаукові терміни. Спеціальна
термінологія і професіоналізми. Точність і доречність
професійного мовлення. Типи термінологічних
словників.Складні випадки вживання термінів. Орфоепічні норми сучасної української літературної мови.
Орфоепічні словники. Засоби милозвучності. Акцентологічні норми. Орфографічні норми. Граматичні категорії іменника у професійному мовленні. Граматичні категорії прикметника у професійному мовленні. Функціонування числівника у професійному мовленні. Дієслово у професійному мовленні. Прислівник та службові частини мови у професійному
мовленні. Синтаксичні норми сучасної літературної мови у професійному
спілкуванні
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання Усний контроль, що передбачає аналіз вміння логічно мислити, аргументувати,
висловлювати свої думки грамотно, образно, емоційно, а також обстоювати власну думку. Дає
змогу виявити обсяг і ґрунтовність знань студентів, прогалини та неточності в знаннях й надає
можливість відразу їх виправити. Писемний контроль, що передбачає з’ясування ступеня оволодіння студентами
знаннями, уміннями та навичками, визначення їх якости – правильности, точности,
усвідомлености, здатности застосувати знання на практиці. Тестовий контроль, що дає змогу виявити рівень сформованости знань і вмінь з
навчальної дисципліни із застосуванням тестів відкритої і закритої форми.
Критерії оцінювання результатів навчання: практична робота - 40 балів
екзамен - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Білоус М., Сербенська О. Екологія українського слова: практичний словничокдовідник. Львів: Вид. центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2005. 88 с.
2. Булик-Верхола С. З., Наконечна Г. В., Теглівець Ю. В. Основи термінознавства: навч.
посібник. 3-є вид., доповн. і випр. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016.
192 с.
3. Венжинович Н. Ф. Сучасна українська літературна мова: навч. посібник. Київ: Знання,
2008. 304 с.
4. Гриценко Т. Б. Українська мова та культура мовлення: навч. посібник. Київ: Центр
навч. літ., 2005. 536 с.
5. Ділова українська мова: навч. посібник / за ред. О. Д. Горбула. Київ: Знання, 2007.
222 с.
6. Ділова українська мова: навчальний посібник / Середницька А. Я., Куньч З. Й. Серія
«Дистанційне навчання». № 40. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2007. 140 с.
7. Ділові папери та мовностилістичні рекомендації щодо їх оформлення: методичні
вказівки для студентів економічних спеціальностей / Г. Л. Вознюк та ін. Львів: Вид-во
Львівської політехніки, 2007.
8. Дорошенко С. І. Основи культури і техніки усного мовлення: навч. посібник. Харків:
ОВС, 2002. 144 с.
9. Збірник тестових завдань з української літератури (за новою програмою): посібник для
підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання випускників середніх шкіл і
вступників до Національного університету «Львівська політехніка» / за ред.
З. Й. Куньч, І. П. Василишина. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. 276 c.
10. Збірник тестових завдань з української мови (за новою програмою): навчальний
посібник / за ред. З. Й. Куньч, І. П. Василишина. Львів: Видавництво Львівської
політехніки, 2023. 584 c.
11. Зубков М. Сучасна українська ділова мова. Харків: Торсінг, 2004. 447 с.
12. Зубков М. Українська мова: універсальний довідник. Харків: Вид. дім “Школа”, 2004.
496 с.
13. Капелюшний А. О. Практична стилістика української мови: навч. посібник. Львів:
ПАІС, 2007. 224 с.
14. Караванський С. Пошук українського слова, або Боротьба за національне “Я”. Київ: ВЦ
«Академія», 2001. 240 с.
15. Караванський С. Секрети української мови. Київ: УКСП «Кобза», 1994. 152 с.
16. Культура ділового мовлення: методичний посібник для практичних занять з
української мови (за професійним спрямуванням) і самостійної роботи студентів /
Г. Л. Вознюк, С. З. Булик-Верхола, М. В. Гнатюк, І. Б. Ментинська, І. Д. Шмілик.
Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2009. 76 с.
17. Культура фахового мовлення: навч. посібник / За ред. Н.Д. Бабич. Чернівці: Книги ХХІ,
2005. 572 с.
18. Мацюк З., Станкевич Н. Українська мова професійного спілкування. Київ: Каравела,
2005. 352 с.
19. Методичні рекомендації щодо підготовки та оформлення ділових паперів: посібник для
студентів денної та заочної форм навчання всіх спеціальностей. Львів: ДУЛП–ІППТ,
2000.
20. Микитюк О. Р. Сучасна українська мова: самобутність, система, норма: навч. посібник.
Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2023. 440 с.
21. Модульні тестові завдання з української мови (за професійним спрямуванням): збірник
тестів для студентів усіх базових напрямів і спеціальностей з курсу “Українська мова
(за професійним спрямуванням)” / Г. Л. Вознюк та ін. Львів: Вид-во Львівської
політехніки, 2010.
22. Мозговий В. І. Українська мова у професійному спілкуванні. Київ: Центр навч. літ.,
2006. 592 с.
23. Наконечна Г. Українська науково-технічна термінологія. Історія і сьогодення. Львів:
Кальварія, 1999. 110 с.
24. Паламар Л. М., Кацавець Г. М. Мова ділових паперів: практ. посібник. Київ: Либідь,
2000. 296 с.
25. Погрібний А. Г. Поклик дужого чину (З розмов про наболіле). Київ: Видавничий центр
«Просвіта», 2004. 496 с.
26. Пономарів О. Д. Культура слова. Мовностилістичні поради: навч. посібник. Київ:
Либідь, 2001. 240 с.
27. Пономарів О. Д. Українське слово для всіх і для кожного. Київ: Либідь, 2013. 360 с.
28. Практикум та контрольні завдання з ділової української мови: посібник для студентів
денної та заочної форм навчання всіх спеціальностей. Львів, 2001.
29. Програма, методичні рекомендації та контрольні завдання з української мови
професійного спілкування: посібник для студентів заочної форми навчання всіх
спеціальностей. Львів, 2003.
30. Пунктуаційний словник-довідник / З. Терлак. – Львів: Апріорі, 2019. 396 с.
31. Радевич-Винницький Я. К. Етикет і культура спілкування. Львів: Сполом, 2001. 224 с.
32. Селігей П. О. Світло і тіні наукового стилю: наук. видання, монографія. Київ:
Видавничий дім “Києво-Могилянська академія”, 2016. 627 с.
33. Сербенська О. А. Культура усного мовлення: практикум: навч. посібник. Київ: Центр
навч. літ., 2004. 216 с.
34. Струганець Л. Динаміка лексичних норм української літературної мови ХХ століття.
Тернопіль: Астон, 2002. 352 с.
35. Термінологічна лексика в системі професійного мовлення: метод. вказівки та завдання
/ Г. Л. Вознюк та ін. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2010.
36. Товариство, яке змінило Політехніку. Спогади, роздуми, документи, світлини /
Я. О. Величко, за заг. ред. Х. В. Бурштинської. Львів: Вид-во Львівської політехніки,
2019. 608 с.
37. Токарська А. С., Кочан І. М. Українська мова фахового спрямування для юристів:
підручник. Київ: Знання, 2008. 413 с.
38. Українська мова на щодень, на щомить (для державних службовців): навч. посібник.
Київ: Атака, 2004. 392 с.
39. Українська мова професійного спілкування: метод. вказівки та практ. завд. для
самостійної роботи студентів економічних спеціальностей / А. Я. Середницька,
З. Й. Куньч. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2006.
40. Український правопис. Київ: Наукова думка, 2019. 391 с.
41. Фаріон І. Д. Мовна норма: знищення, пошук, віднова: наук.-навч. вид., монографія.
Івано-Франківськ: Місто НВ, 2010. 328 с.
42. Шевчук С. В. Українське ділове мовлення: навч. посібник. Київ: Літера, 2000. 480 с.
43. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови. Київ: Освіта, 2002. 254 с.
44. Ющук І. П. Українська мова: підручник. Київ: Либідь, 2004. 639 с.
45. Яцимірська М. Г. Сучасна українська мова: Пунктуація: навч. посібник. Львів: Вид.
центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. 286 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).