Технологія видобування нафти і газу та їх промислова підготовка
Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.01.E.047
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Професор Гринишин Олег Богданович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
Результати навчання: Програмні результати навчання:
Знати теорії, принципів, методів і понять нафтогазової інженерії, розуміти сучасний стан та роль нафтогазової галузі в забезпеченні енергетичної безпеки України.
Аналізувати та розробляти елементи технологічних схем та технічних пристроїв систем буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
Аналізувати геологічні процеси, базові закономірності формування та властивості гірських порід, у тому числі нафтогазових покладів.
Застосовувати сучасні цифрові технології та спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання інженерних та управлінських задач, пов’язаних з реалізацією базових нафтогазових технологій буріння свердловин, видобування, транспортування та зберігання нафти і газу.
Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії.
Прогнозувати та аналізувати фізико-хімічні властивості нафти і газу в процесах їх видобування, транспортування та зберігання.
Розраховувати параметри гідрогазодинамічних процесів, які супроводжують рух нафти і газу та технологічних рідин в пласті/свердловинах/промислових і магістральних трубопроводах із застосуванням законів термодинаміки, гідравліки і газової динаміки та сучасних методик відповідних розрахунків.
Здійснювати розрахунки технологічних параметрів нафтогазових свердловин, систем підготовки нафти і газу, промислових та магістральних газонафтопроводів, газонафтосховищ із застосуванням відповідних математичних та інженерних методів.
Доносити до фахівців і нефахівців інформацію, ідеї, проблеми, рішення, власний досвід та аргументацію з питань нафтогазової інженерії і дотичних проблем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи нафтогазової інженерії.
Трубопровідний транспорт і резервуарні парки.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена технологічним процесам видобування нафти та газу та їх первинної підготовки на промислах. Розглянуто теоретичні основи та особливості технології цих процесів.
Опис: Геологічні основи залягання нафти і газу у породах. Властивості колекторів та флюїдів. Розкриття пластів та освоєння свердловин. Приплив флюїдів у свердловину. Режими роботи продуктивних пластів.
Нафтові і газові свердловини та їх елементи. Фізичні процеси, що відбуваються у привибійній зоні свердловини в період відкриття, виклику припливу, освоєння та експлуатації
Способи експлуатації нафтових свердловин. Фонтанна експлуатація нафтових свердловин. Газліфтна експлуатація нафтових свердловин. Експлуатація нафтових свердловин насосними установками.
Методи видобування газу та газового конденсату.
Інтенсифікація видобутку нафти і газу. Методи підвищення нафтогазовилучення із пластів
Особливості видобування нетрадиційної нафти
Особливості морського видобутку нафти і газу
Збирання і підготовка нафти на промислі. Процеси зневоднення нафти на промислі. Стабілізація нафт.
Технологія промислової підготовки газу та газового конденсату. Установки комплексної підготовки газу і газового конденсату.
Методи та критерії оцінювання: Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі.
Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень.
Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів, в т.ч. лабораторні роботи – 15 балів; практичні заняття – 15 балів.
Екзаменаційний контроль – 70 балів, в т.ч. письмова компонента – 60 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Білецький В. С. Основи нафтогазової справи / В. С. Білецький, В. М. Орловський, В. І. Дмитренко, А. М. Похилко. – Полтава : ПолтНТУ, Київ : ФОП Халіков Р.Х., 2017. – 312 с.
2. Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с.
3. Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с.
4.Топільницький П.І. Переробка природних і нафтових газів: навч. посібник 2-ге вид. – Львів, Вид. НУ “Львівська політехніка”, 2008. – 260 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).