Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.00.O.008
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: доктор техн. наук Кулик Володимир Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів з основами будови і класифікацією сучасних конструкційних матеріалів, їх структурою, властивостями, різними видами виготовлення та оброблення з метою правильного й оптимального вибору матеріалу для виготовлення елементів конструкцій.
Завдання: загальні компетентності: -Здатність здійснювати безпечну діяльність. фахові компетентності: -Здатність оцінювати параметри працездатності матеріалів, конструкцій і машин в експлуатаційних умовах.
Результати навчання: - Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії; - Аналізувати та оцінювати технічний стан елементів технологічного обладнання нафтогазових об’єктів засобами технічного діагностування в промислових і лабораторних умовах; - Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання; - Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв'язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання; - Збір, інтерпретація та застосування даних; - Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Прериквізити: Вища математика, Фізика, Хімія, Нарисна геометрія та інженерна графіка
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає залежність між хімічним складом, будовою і властивостями матеріалів, а також їх впливом на властивості теплових, хімічних, електромагнітних та інших факторів. Розглядаються питання підвищення довговічності і надійності елементів конструктцій, які працюють в умовах довготривалої повзучості. Навчальна програма містить теоретичні відомості про основи матеріалознавства, теорію термічної обробки металів, класифікацію, фізико-хімічні, технологічні властивості і використання основних конструктційних, будівельних та експлуатаційних матеріалів, технологію виготовлення та їх обробки. Це дозволяє на науковій основі вибирати їх для виготовлення різноманітних деталей, призначати необхідну термообробку відповідних сталей і сплавів, робити повноцінну і якісну заміну матеріалів при ремонті обладнання. Розглянуті основні принципи вибору конструкційних матеріалів, технології їх виробництва й обробки формують у студентів уявлення про досягнення науково-технічного прогресу в галузі створення нових матеріалів, вдосконалення технологічних процесів, а також уміння і навички практичного визначення фізико-механічних властивостей матеріалів і спрямованого впливу на них. Викладено основні відомості про технологію добування і обробки металів та неметалевих конструкційних матеріалів. Коротко розглянуто загальні поняття про будову металів і їх сплавів, металургійні процеси виробництва чорних та кольорових металів. Описано ливарне виробництво, виготовлення заготовок обробкою тиском та різальними інструментами.
Опис: Предмет курсу та його значення. Будова сплавів. Діаграми фазової рівноваги подвійних сплавів. Діаграма фазової рівноваги залізовуглецевих сплавів. Вуглецеві сталі. Будова і властивості чавунів. Леговані сталі. Сталі і сплави з спеціальними властивостями. Теорія термічної обробки сталі. Практика термічної обробки. Мідь та її сплави, класифікація сплавів. Металургія металів. Ливарні сплави. Спеціальні способи лиття. Обробка металів тиском. Рекристалізація металів. Вальцювання. Пресування. Волочіння. Вільне кування. Виготовлення деталей із порошкових матеріалів.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (40 %): виконання індивідуальних завдань; опитування на лабораторних заняттях, захист звітів; - підсумковий контроль (60%): екзамен
Критерії оцінювання результатів навчання: Комплексна діагностика знань, умінь та навичок студентів з дисципліни здійснюється на основі результатів проведення поточного і підсумкового контролю знань (екзамену).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В. Попович, В. Попович. Технологія конструкційних матеріалів і матеріалознавство. Підручник. – Львів: Світ. 2006. — 623 С. 2. Кузін О.А., Яцюк Р.А. Металознавство та термічна обробка металів. Підручник. — Львів: Афіша. 2002. — 304 с. 3. Конструкційні та функціональні матеріали: Навч. Посібник: У 2 ч. — К.: Техніка, 2003. — 4.1: Основи фізики твердого тіла. Конструкційні матеріали. /В.П. Бабак, Д.Ф. Байса, В.М. Різак, С.Ф. Філоненко. — 344 с. 4. Махорт А.В., Чумак М.Г. Термічна обробка металів: Навч. посібник. — К.: Либідь, 2002. — 512 с. 5. Попович В. Технологія конструкційних матеріалів та матеріалознавство: Навчальний посібник для вищих навчальних закладів: у 2-х кн. Книга II, - Суми: ВТД "Університетська книга", 2002. — 260 с. 6. Попович В. Технологія конструкційних матеріалів та матеріалознавство: Навчальний посібник для вищих навчальних закладів: у 2-х кн. Книга 1 (Частина І, II і III). -Львів, 2002. — 264 с. 7. Технологія конструкційних матеріалів. /М.А.Сологуб, І.О.Рожнецький, О.І.Некоз та ін. // Під ред. М.А.Сологуба. — 2 вид., виправ, та доп.: Підручник для студентів механічних спеціал. Вищих навч. закл. — К.: Вища шк., 2001. — 274 с. 8. Інтернет-ресурси. 9. Платформ ВНС НУ«ЛП».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).