Основи технології переробки нафти та газу

Спеціальність: Нафтогазова інженерія та технології
Код дисципліни: 6.185.01.E.051
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Професор Гринишин Олег Богданович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з технологічними процесами переробки нафти та газу, а саме з фізико-хімічними основами, особливостями апаратурного оформлення та технологією цих процесів.
Завдання: Готовність до вирішення конкретних завдань в галузі переробки нафти і газу з метою одержання товарних нафтопродуктів.
Результати навчання: Програмні результати навчання: Застосовувати базові поняття та методи фундаментальних і прикладних наук для розв’язання спеціалізованих задач в нафтогазовій інженерії. Прогнозувати та аналізувати фізико-хімічні властивості нафти і газу в процесах їх видобування, транспортування та зберігання. Доносити до фахівців і нефахівців інформацію, ідеї, проблеми, рішення, власний досвід та аргументацію з питань нафтогазової інженерії і дотичних проблем. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації. Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти. Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи нафтогазової інженерії. Характеристика товарних нафтопродуктів. Практика за темою БКР. Виконання БКР.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена технологічним процесам переробки нафти та газу. Розглянуто фізико-хімічні основи та особливості технології цих процесів. Набуті знання дадуть змогу студентам в майбутньому вибирати напрям переробки нафти та газу з метою одержання товарних продуктів потрібної якості.
Опис: Класифікація та загальна характеристика процесів переробки нафти та газу. Загальна характеристика процесів первинної переробки нафти. Процес знесолення та зневоднення нафти (ЕЛЗУ). Перегонка нафти за атмосферного тиску та у вакуумі. Загальна характеристика термічних процесів переробки нафти. Термічний крекінг, вісбрекінг, коксування, піроліз. Загальна характеристика термокаталітичних процесів переробки нафти. Каталітичний крекінг, каталітичний риформінг та ізомеризація. Загальна характеристика гідрогенізаційних процесів переробки нафти. Процеси гідроочищення та гідрокрекінгу. Загальна характеристика процесів виробництва нафтових олив та пластичних мастил. Загальна характеристика процесів переробки вуглеводневих газів. Загальна характеристика процесів виробництва спеціальних нафтопродуктів.
Методи та критерії оцінювання: Лабораторні роботи – захист у письмово-усній формі. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів, в т.ч. лабораторні роботи – 15 балів; практичні заняття – 15 балів. Екзаменаційний контроль – 70 балів, в т.ч. письмова компонента – 60 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. 2. Мачинський О.Я., Топільницький П.І. Гідрокрекінг.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2011.– 348 с. 3. Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. 4. Тертишна О.В., Тертишний О.О., Топільницький П.І., Сухий К.М. Технології виробництва олив. Теорія та проктика: підручник. – Дніпро: ДВНЗ УДХТУ, 2023. – 275 с. 5. Топільницький П.І. Переробка природних і нафтових газів: навч. посібник 2-ге вид. – Львів, Вид. НУ “Львівська політехніка”, 2008. – 260 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).