Основи графічного дизайну
Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.001
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Міюшкович Юлія Георгіївна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- Здатність працювати автономно.
фахових:
- Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
- Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень.
- Здатність розробляти колірні рішення та формувати гармонійні колірні сполучення для мультимедійної та поліграфічної продукції, здійснювати тонову та колірну корекцію зображень, працювати з системою керування кольором та керувати кольором в процесах комп’ютерного та друкарського кольоровідтворення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. Знати термінологію графічного дизайну, правила побудови композиції та вміти застосовувати їх в роботі.
2. Знати структуру та принципи роботи основних апаратних засобів та програмних пакетів графічного дизайну та підготовки зображень до друку.
3. Знати методологію створення графічних документів, растрових та векторних зображень та їх оброблення.
4. Знати основні художні засоби побудови композиції та основні властивості композиції.
5. Вміти здійснювати вибір типу композиції та проводити композиційний аналіз.
6. Вміти здійснювати вибір необхідного апаратно-програмного забезпечення, потрібного для вирішення конкретних задач графічного дизайну та підготовки зображень до друку
7. Створювати графічні композиції засобами Adobe Photoshop та Adobe Illustrator.
8. Кваліфіковано формулювати вимоги до дизайну поліграфічних видань та мультимедійних продуктів на основі знання принципів графічного дизайну.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
1. Розуміти принципи і мати навички використання технологій додрукарської підготовки, друкарських та післядрукарських процесів, теорії кольору, методів оброблення текстової та мультимедійної інформації.
2. Опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію з використанням сучасних інформаційних технологій та спеціалізованого програмного забезпечення.
3. Здатність до використання програмних та інструментальних засобів для вирішення практичних проблем в області комп’ютерного дизайну.
4. Здатність до креативного мислення при вирішенні проблемних ситуацій на шляху створення електронної продукції.
5. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
6. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити:
• Математичні методи представлення знань
• Нейронні мережі та елементи адаптивних систем
Короткий зміст навчальної програми: Основними завдання вивчення дисципліни «Інноваційні інформаційні технології» є вивчення інформаційних технологій в інноваційній діяльності, систем оброблення управлінської інформації, організації та методології розв’язування відповідних комплексів завдань; набуття вмінь використовувати базові програмні засоби та пакети прикладних програм.
Опис: Вступ. Мета вивчення та структура курсу «Основи графічного дизайну». Основні поняття. Література для самостійної роботи над курсом. Загальні відомості про видавничу справу, поліграфію та продукцію поліграфічного виробництва
Апаратні засоби графічного дизайну.
Джерела отримання зображень.
Графічні планшети, сканери – будова, принципи роботи.
Цифровий фотоапарат – будова, принципи роботи.
Програмні методи та засоби графічного дизайну.
Вибір системи оброблення зображень.
• дизайнерське ПЗ (програмне забезпечення для реалізації ідей художника у вигляді цифрових зображень);
• ПЗ для технічної підтримки роботи (утиліти);
• шрифтове ПЗ (як саме векторні шрифти, так і ПЗ для їхнього створення й редагування);
• різноманітні бібліотеки (зазвичай векторних і растрових ілюстрацій).
Системи управління кольором (CMS).
Оброблення зображень.
Балансування та корекція кольору.
Засоби покращення зображень.
Відтворення кольору і управління кольором: глибина кольору, зсув кольору, нейтралізація зсувів кольору.
Тонова корекція для виводу на друк. Тонові діапазони.
Роздільна здатність та зміна розмірів зображень для друку. Покращення чіткості зображень.
Теоретичні аспекти поняття «Графічний дизайн». Іcторія композиції, поняття композиції. Короткий огляд історії розвитку композиції. Поняття «Композиції». Художні засоби побудови композиції (точка, лінія, пляма).
Сприйняття форми на площині. Закони композиції.
Сприйняття форми на площині. Геометричне, оптичне сприйняття форми. Сприйняття точки, лінії, плями на площині. Закони композиції (врівноваженість, цілісність, наявність домінанти).
Прийоми побудови композиції. Симетрія і асиметрія. Метр і ритм. Контраст і нюанс. Акцент. Аналог.
Прийоми передачі глибини простору. Поняття перспективи і ракурсу. Основні прийоми передачі відчуття об'ємності, глибини зображення. Накладання (перекривання). Використання дво-, три- та багатопланової композиційної побудови. Лінійна перспектива (пряма і зворотна). Панорамна перспектива. Сферична перспектива. Повітряна і тональна (колірна) перспектива.
Властивості композиції. Статичність і динамічність. Замкненість і відкритість.
Закономірності в композиції. Золотий перетин. «Спіраль життя». Пропорціонування і «Модулор».
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять та оцінювання розрахунково-графічної роботи (РГР).
Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни у формі іспиту.
На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента.
Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи, практичні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, розрахунково-графічна робота (40%)
підсумковий контроль (контрольний захід): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи графічного дизайну [Текст] : підручник для студ. вищих навч. закладів / М.Я. Куленко ; М-во о світи і науки України; Київ. нац. ун-т будівництва і архітектури. - К. : Кондор, 2006. - 490 с.
2. Композиція + геометрія [Текст] : навч. посібник для студ. вищих навч. закладів / М.І. Яковлєв. - К. : Каравела, 2007. - 239 с.
3. Костенко Т.В Основи композицій та тримірного формоутворення. Навчальнометодичний посібник. – Х.: ХДАДМ, 2003. – 256 с.
4. Михайленко В.Є., Яковлєв М.І. Основи композиції. – К.: «Каравела», 2004. – 243 с.
5. Іванов. С. Основи композиції видання. – К.: Світ, 2013. – 232 с.
6. Синєпупова Н. Композиція: Тотальний контроль. – К: ArtHuss, 2019. – 240 с.
7. Дерек Бразелл, Джо Девіс. Як зрозуміти ілюстрацію. — К.: ArtHuss, 2019. – 208 с.
8. Ґевін Емброуз, Ніл Леонард Основи. Графічний дизайн 03: Генерування ідей. – К: ArtHuss, 2019. – 240 с.
9. Губаль Богдан. Композиція в дизайні. Одно-, дво- і тривимірний простір: Навчальний посібник / за ред. проф. Є.А. Антоновича – Тернопіль: «ПЦ Матвєй», 2011. – 240 с.
10. Даниленко В. Я. Дизайн : підручник / Даниленко Віктор Якович. – Х. : ХДАДМ, 2003. – 320 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).