Фізика
Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: Товстюк Наталія Корніївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення фізики передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Загальних компетентностей:
ЗК1: здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями, а саме, вивчення основних фізичних явищ та законів фізики, які необхідні для наступного вивчення спеціальних дисциплін; вивчення фізичної природи процесів, які використовуються у професійній діяльності фахівця;
ЗК5: здатність спілкуватись з представниками інших професійних груп різного рівня ( з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності)
ЗК13: здатність роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел) застосовуючи у своїй професійній діяльності нові, сучасні фізичні ідеї та принципи.
Фахових компетентностей:
ФК2: здатність застосовувати відповідні математичні і технічні методи та комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань видавництва та поліграфії; формування навиків самостійного планування, проведення фізичного експерименту та обробки його результатів; формування у студентів навиків розв’язування задач з різних областей фізики, пов’язаних із розв’язуванням у майбутньому інженерних задач відповідно до профілю підготовки;
створення достатньо широкої теоретичної підготовки з метою допомогти студентам застосовувати у своїй професійній діяльності нові, сучасні фізичні ідеї та принципи.
Результати навчання: застосовувати основні теорії, методи та принципи фізики у сфері професійної діяльності;
– оволодіння робочими навичками ефективно працювати самостійно (графічно – розрахункові роботи) або в групі (лабораторні роботи, включаючи навички лідерства при їх виконанні), вміння отримати бажаний результат.
У результаті вивчення фізики здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
? здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу нових ідей при діях в нестандартних ситуаціях, критичності та самокритичності при аналізі цих ідей;
? здатність до критичного осмислення і застосування основних теорій, методів та принципів природничих наук.
? здатність самостійно оволодівати знаннями, виконуючи пошук, оброблення та аналіз інформації з різних усних, письмових та електронних джерел;
? визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків;
? здатність до критичного осмислення і застосування основних теорій, методів та принципів фізики;
? здатність складати тексти, робити презентації та повідомлення;
У результаті вивчення фізики здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР1 застосовувати теорії та методи математики, фізики, інженерних наук, економіки для розв?язання складних задач і практичних проблем видавництва і поліграфії
ПР3 раціонально використовувати сировинні, енергетичні та інші види ресурсів
УМ4 здатність забезпечувати ефективну роботу комп?ютеризованих технологічних ліній поліграфічного виробництва.
АіВ1 здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни : лінійна алгебра та аналітична геометрія, математичний аналіз, диференціальні рівняння, фізика за школу
Супутні і наступні навчальні дисципліни : Теорія ймовірностей, ймовірносні процеси і мат., елементи та вузли поліграфічної техніки, сучасні поліграфічні матеріали, технології поліграфічних виробництв
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 22,5 лекцій, 7(8) практичних і 8(7) лабораторних занять у II семестрі. Він охоплює вісім розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодинаміки, електромагнетизму, хвильової оптики, квантової природи випромінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи виконуються в електричній і оптичній лабораторіях. Студенти письмово опитуються після завершення кожної теми, а в кінці семестру здають розрахунково - графічну роботу та складають екзамен.
Опис: Тема: Кінематика та динаміка поступального та обертального рухів твердого тіла (3 год). Тема: Механічні коливання і хвилі (4год). Тема: Молекулярно-кінетична теорія ідеальних газів (3год). Тема: Основи термодинаміки (5 год). Електростатика. Постійний електричний струм (6год). Магнітне поле у вакуумі і речовині. Електро-магнітна індукція. Електромагнітні коливання і хвилі (10год). Хвильова та квантова оптика (5год). Елементи квантової механіки. Фізика атомів і молекул (4год). Елементи фізики твердого тіла (3год).
Методи та критерії оцінювання: У процесі поточного та семестрового контролів використовуються наступні методи контролю результатів навчання здобувачів освіти: усне опитування; письмове опитування; практична перевірка; стандартизований контроль. Фронтальне усне опитування здійснюється на лабораторних заняттях. Індивідуальне усне опитування відбувається на лабораторних заняттях а також під час семестрового екзамену. Письмове опитування застосовується під час перевірки самостійної роботи здобувачів освіти, розрахункових робіт, домашніх завдань, семестрового екзамену. Практична перевірка знань здобувачів освіти відбувається під час виконання лабораторних робіт, в процесі виконання яких виявляється сформованість умінь працювати з приладами, проводити вимірювання, виконувати розрахунки, аналізувати отримані результати, робити висновки, оформляти звіт про виконану роботу. При стандартизованому контролі використовується тестова методика з альтернативним вибором відповідей. Тестові завдання використовуються у екзаменаційних білетах і при контролі самостійної роботи здобувачів освіти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100. Поточний контроль (ПК) – 40 (Лабораторні заняття: 10; Теоретичні тести -15; Практичні заняття: 5; РГР: 10). Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента – 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100.
Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу модуля у 100-бальній шкалі та шкалі ECTS:
• 100–88 балів – оцінка А (“відмінно”) виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
• 87–80 балів – оцінка В (“дуже добре”) виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
• 79–71 бал – оцінка С (“добре”) виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
• 70–61 бал – оцінка D (“посередньо”) виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
• 60–50 балів – оцінка Е (“задовільно”) виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
• 49–26 балів – оцінка FX (“незадовільно”) з можливістю повторного складання екзамену виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
• 25–00 балів – оцінка F (“незадовільно”) з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Максимальна оцінка в балах – 100. Поточний контроль (ПК) – 40 (Лабораторні заняття: 10; Теоретичні тести: 15;Практичні заняття: 10; РГР: 10). Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 (Письмова компонента: 50; Усна компонента – 10). Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100.
Рекомендована література: І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, Г.А. Ільчук, Б.М. Романишин. Фізика. Підручник. – Львів: “Афіша”, 2005.-394с
• І.Є. Лопатинський, І.Р. Зачек, І.М. Кравчук, Б.М. Романишин, В.М. Габа, Ф.М. Гончар. Курс фізики. – Львів, Вид. „Афіша”, 2003 р.
• Курс фізики. Під редакцією Лопатинського І.Є., Львів: Бескид Біт, 2002.
• Р.Д. Венгренович, М.О. Стасик. Фізика. Підручник. ? Чернівці: “ДрукАрт”, 2017.-736с
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).