Технології 3D-моделювання
Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.02.E.069
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Лотошинська Наталія Дмитрівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
- Застосування базових знань професії на практиці
- Здатність до самонавчання
- Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел)
- Планування та розподіл часу
- Уміння працювати автономно
- Дотримання етики
- Забезпечення якості
Фахові компетентності:
- Здатність до використання програмних та інструментальних засобів для вирішення практичних проблем у видавничо-поліграфічній галузі.
- Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо створення та ведення бізнесу у в області комп’ютерного дизайну та управління підприємствами, організовувати та документально оформлювати процеси створення та ведення бізнесу;
- Здатність проектувати та створювати електронні мультимедійні видання різних видів;
- Здатність розробляти інтерактивні документи, елементи веб-сайтів та додатки з використанням різних видів анімації;
- Здатність створювати рекламні продукти з використанням тривимірного моделювання.
- Здатність створювати ресурси для мережі Internet та реалізувати дизайнерський задум;
- Здатність застосовувати мережні технології, методи та механізми, які направлені на розподілення обробки інформації в мультимедійних видавництвах та в видавничо-поліграфічних системах.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
- Здатність забезпечувати ефективну роботу комп’ютеризованих технологічних ліній поліграфічного виробництва;
- Здатність до використання програмних та інструментальних засобів для вирішення практичних проблем в області комп’ютерного дизайну.
- Здатність до креативного мислення при вирішенні проблемних ситуацій на шляху створення електронної продукції.
- Здатність керувати технологічними процесами видавничо-поліграфічної справи та здійснювати контроль якості поліграфічного виробництва;
- Здатність керувати роботою комп’ютерного обладнання поліграфічного виробництва на основі характеристик матеріалів, які застосовуються в технологічному процесі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- Основи графічного дизайну
- Комп’ютерна графіка
Кореквізити:
- Web-технології
- Основи анімаційних технологій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна призначена для ознайомлення студентів із теоретичними основами технології 3D моделювання та одержання практичних навиків моделювання і візуалізації складних тривимірних графічних об’єктів програмними засобами тривимірного моделювання.
Лекції курсу йдуть невідривно від практики, одержані знання закріплюються виконанням практичних завдань і самостійної работи. Програма курса спланована таким чином, що на протязі всього навчання студенти поетапно, в програмі autodesk 3ds max, вивчають усі основні етапи розробки 3D-моделі: моделювання, текстурування, створення освітлення, анімацію та візуалізацію.
Опис: Тема 1. Введення в тривимірну графіку.
Питання: Предмет та завдання курсу. Сфера використання технології 3D.
Аналіз та оцінка програмного забезпечення для тривимірної графіки (Blender, 3ds Max, ZBrush, Modo, Cinema 4D, Maya).
Типи методів 3D моделювання . Сплайнове моделювання. NURBS моделювання. 3D-скульптинг. Промислове моделювання. Полігональне моделювання.
3D сканування. Види 3D сканерів. Технології безконтактного тривимірного сканування. Сучасні системи 3D сканування. Фотограмметрія. Принцип роботи фотограмметричного методу.
Види фотограмметрії. Технології зйомки фотограмметричного методу.
Тема 2. Моделювання графічних об’єктів в 3D просторі. Створення простих тривимірних сцен.
Питання: Етапи розробки 3D-моделі.
Основи роботи в Autodesk 3ds max. Примітивні 3D об'єкти сцен. Алгоритм створення тривимірної сцени. Структура і елементи інтерфейсу 3ds max. Об'єкти 3ds Max..
Тема 3. Моделювання складних 3D-об'єктів сцени.
Питання: Зміна об’єктів сцени. Моделювання об’єктів за допомогою сплайнів. Матеріали. Поняття текстури, маски і шару. Принципи створення реалістичного матеріалу. Характеристики матеріалу (колір об'єкту, відблиски, світіння об'єкта, прозорість). Освітлення. Класифікація видів освітлення (природне, штучне, комбіноване). Базова розстановка освітлення. Джерела висвітлення в Autodesk 3ds max (вбудовані, стандартні, фотометричні джерела).
Тема 4. Візуалізація. Анімація сцени.
Питання: Візуалізація. Рендеринг об’єктів сцени. Анімація. Основи анімації. Принципи створення відеоролика. Засоби створення та управління анімацією.
Тема 5. Основи 3D-друку.
Питання: Види технологій об’ємного друку.
Сфери застосування 3D друку.
Матеріали для 3D друку. Види 3D-принтерів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять та оцінювання розрахунково-графічної роботи (РГР).
Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни «3D графіка» у формі іспиту.
На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента.
Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи, практичні роботи та РГР) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100.
Поточний контроль (лабораторні роботи) – 30.
Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 10.
Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 50.
Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 10.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Навчальний посібник «Технології 3D моделювання в програмному середовищі 3ds max» з дисципліни «3D Графіка»: навчальний посібник / Н.Д. Лотошинська, І.В. Ізонін – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 242 с.
2. Електронного навчально-методичний комплекс (ЕНМК) з курсу “3D графіка”. Сертифікат №04033 від 25.11.2019 р.
Рекомендована література
Базова
1. Мосіюк О. О. Редактори тривимірної графіки: навчальнометодичний посібник. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2022. – 52 с
2. Глібко О. А. Комп’ютерна графіка. Створення моделей та сцен у тривимірному середовищі : навч. посіб. / О. А. Глібко, М. О. Максимова, І. П. Гречка. – Харків : НТУ «ХПІ», 2018. – 132 с.
3. Системи 3D моделювання: Навчальний посібник/ Пальчевський Б.О., Валецький, Б.П., Вараніцький Т.Л. / Луцьк:, 2016 – 176с.
4. Власій О. О. Комп’ютерна графіка. Обробка растрових зображень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2015. – 72 с. URL: http://personal.pu.if.ua/depart/olesia.vlasii/resource /file/Vlasii_Dudka_Graph.pdf.
5. Кащеєв Л. Б. Інформатика. Основи комп’ютерної графіки: навчальний посібник. Х.: Видавництво «Ранок», 2011. – 160 с. URL: https://bookland.com/download/r/rk/rk-ingr4643/sample.pdf.
6. Пічугін М. Ф. Комп’ютерна графіка : навч. посібник. Київ: Центр учбової літ., 2013. – 346 с.
7. Різник О.Я. Основи комп'ютерної графіки: курс лекцій / О. Я. Різник ; М-во освіти і науки, молоді та спорту України, Нац. ун-т «Львів. політехніка». — Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2012. — 220 с.
8. Романюк О.Н., Катєльніков Д.І., Косовець О. П. Р 23 Веб-дизайн і комп’ютерна графіка. Навчальний посібник. – Вінниця: ВНТУ, 2007. - 147 с
9. Beacher O. Blender 3D By Example: a project-based guide to learning the latest Blender 3D, EEVEE rendering engine and Grease Pencil. Packt Publishing, 2020. – 658 p.
10. Blain J. M. The Complete Guide to Blender Graphics: Computer Modeling & Animation. A K Peters/CRC Press, 2019. – 560 p.
Допоміжна
1. Соловйов М.М. 3D Studio Max 16. Чарівний світ тривимірної графіки / М.М. Соловйов. – К.: Солоний-Пресс, 2018. – 528с.
2. Рябцев Д.В. 3DStudioMax. Дизайн приміщень і інтер’єрів / Д. В. Рябцев, 2012. – 272с.
3. Autodesk. 3ds Max 9. Офіційний навчальний курс.: пер. з англ. – К.: МК-Пресс, 2007. – 528 с.
4. Ожга М.М. Методика навчання систем 3D проектування майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю: дис. канд. пед. наук: 13.00.02 / Ожга Михайло Михайлович. — Х., 2015. — 284 с.
5. Методичні рекомендації з використання програмних продуктів тривимірної графіки при виконанні лабораторних робіт з дисципліни «Методи та засоби сучасних дизайнерських рішень» для студентів усіх спеціальностей / І.В. Вернер, Т.О. Письменкова – Дніпро: НГУ, 2018. – 59 с.
6. Емброуз Г., Оно-Біллсон Н. Основи. Графічний дизайн 01. Підхід і мова. К: ArtHuss, 2019. – 192 с.
7. Березовський В.С. та ін.. Основи комп’ютерної графіки:[Навч. посіб]/В.С.Березовський, В.О.Потієнко, І.О.Завадський. – 2-ге вид., допов. Та доопр. – К.: Вид. група BHV, 2009. – 400с.
8. Богумирський Б. Графічні редактори: посібник/Б. Богумирський. - М.: АСТ Пресс, 2003. - 184 с
9. Blain J. M. An Introduction to Blender 3D: A book for beginners. URL: https://download.blender.org/documentation/pdf/John%20M%20Blain%20-%20An% 20Introduction%20To%20Blender%203D%20- %20A%20Book%20For%20Beginners %20%282011%29.pdf
10. Chronister J. Blender basics. URL: https://www.evl.uic.edu/spiff/class/ cs426/BlenderBasics2ndEdition.pdf
Інформаційні ресурси
1. Портал 3dmax. – Режим доступу : www.3dmax.ru/.
2. Уроки з 3ds max. – Режим доступу : www.3dmir.ru/s_tutor/tutorial/1.html.
3. Електронна книга по 3dsMax www.internet-technologies.ru/books/ category 30.html
4. Офіційний сайт Cinema 4D [Електронний ресурс] – Режим доступу:
https://www.maxon.net/ru/produkty/cinema-4d
5. Офіційний сайт Autodesk Maya [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.autodesk.ru/products/maya/overview
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).