Системне програмування та операційні системи
Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.024
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Різник Олег Яремович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
• Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
• Здатність приймати обґрунтовані рішення.
• Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
• Здатність здійснення безпечної діяльності.
• Здатність працювати автономно.
• Здатність працювати в команді.
• Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахових:
• Здатність приймати обґрунтовані рішення стосовно процесів, притаманних всім етапам виробництва друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
• Здатність застосовувати відповідні математичні і технічні методи та комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань видавництва та поліграфії.
• Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
• Здатність робити оптимальний вибір технологій, матеріалів, обладнання, апаратно-програмного забезпечення, методів і засобів контролю для проектування технологічного процесу виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
• Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень.
• Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні, правові та комерційні чинники, що впливають на реалізацію технічних рішень у видавництві та поліграфії.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• Вміти орієнтуватися в області операційних систем, користатися спеціальною літературою в досліджуваній предметній області;
• Вміти правильно вибирати і застосовувати важливі принципи побудови операційних систем для керування технологічним процесом;
• Вміти аналізувати і синтезувати ОС для керуючих ЕОМ;
• Вміти працювати з реальними ОС;
• Вміти вести дискусію в предметних областях операційних систем, у тому числі обґрунтовувати вибір засобів для рішення конкретних задач.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
• Здатність забезпечувати ефективну роботу комп’ютеризованих технологічних ліній поліграфічного виробництва;
• Здатність здійснювати автоматизований моніторинг процесів прийому та ви-ко¬нання поліграфічних замовлень різного ступеня складності за допомогою сучасного програмного забезпечення;
• Здатність будувати таксономії понять, визначати властивості понять, надавати їхні означення, будувати правила, використовуючи формальні логіки.
• Здатність здійснювати ефективну комунікативну діяльність роботи команди зі розроблення інформаційного проекту.
• Здатність виділяти основні складові інформаційного навчального простору та пояснювати їх особливості, призначення та можливість застосування в практичній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
• Основи програмування
• Алгоритми та структури даних
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
• Об'єктно-орієнтоване програмування
• Інструментальні засоби візуального програмування
Короткий зміст навчальної програми: Курс є базовим і необхідний фахівцям, які займаються розробкою, чи використанням обслуговуванням мікропроцесорних систем автоматизації технологічних процесів. Крім того, знання отримані при вивченні даної дисципліни необхідні при використанні обчислювальних машин як інструменту роботи інженера і технолога.
Опис: Предмет, об'єкт, метод, мета і задачі дисципліни "Системне програмування та операційні системи".
Об'єктно-орієнтований підхід.
UNIX.
Файлова система
Вибір показників і параметрів для оцінки ОС.
Структура і основні компоненти обчислювальної системи.
Обчислювальна система.
Віртуальна пам'ять, мультипрограмний режим.
Огляд властивостей архітектури обчислювальної системи.
Операційна Система (ОС).
Визначення, склад, основні функції ОС.
Керування апаратними засобами комп'ютера. Програмувальний контролер переривань (ПКП). Режими роботи ПКП.
Програмування ПКП. Контролер прямого доступу до пам'яті (ПДП).
Типи передач. Опис внутрішніх регістрів ПДП. Канали прямого доступу до пам'яті і пряме керування шиною. Програмне керування контролером ПДП. Послідовний інтерфейс RS-232. Рівнобіжний інтерфейс: LPT-порт. Мережні операційні системи. Мережні ОС LAN Meneger, Windows NT і LAN Server. Мережна ОС Lantastic.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (ПК) здійснюють під час лабораторних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. ПК проводиться у формі захисту лабораторних робіт (ЛР) під час навчальних занять.
Навчальним планом передбачено проведення семестрового контролю з дисципліни у формі іспиту.
На екзамен (ЕК) виносяться теоретичні питання, завдання, що потребують творчого підходу та вміння синтезувати отримані знання і застосувати їх при вирішення практичних завдань, за матеріалом, передбаченим робочою навчальною програмою дисципліни. ЕК з навчальної дисципліни складають у письмово-усній формі. Під час усної компоненти викладач фіксує запитання та оцінки відповідей на роботі студента.
Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК (лабораторні роботи) та оцінки результатів навчання при проведенні контрольних заходів (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100;
Поточний контроль (лабораторні роботи) – 40;
Екзаменаційний контроль (письмова компонента) – 40.
Екзаменаційний контроль (усна компонента) – 20.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конспект лекцій з курсу.
2. Методичні вказівки до лабораторних робіт з курсу.
3. Веб-сторінка електронного підручника-довідника по SPSS [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http ://www.software.basnet.by/Methmath/DocMath/ ManSpss/Spss.htm
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Системне програмування та операційні системи (курсова робота)
Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.026
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Різник Олег Яремович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
• Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
• Здатність приймати обґрунтовані рішення.
• Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
• Здатність здійснення безпечної діяльності.
• Здатність працювати автономно.
• Здатність працювати в команді.
• Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахових:
• Здатність приймати обґрунтовані рішення стосовно процесів, притаманних всім етапам виробництва друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
• Здатність застосовувати відповідні математичні і технічні методи та комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань видавництва та поліграфії.
• Здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
• Здатність робити оптимальний вибір технологій, матеріалів, обладнання, апаратно-програмного забезпечення, методів і засобів контролю для проектування технологічного процесу виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії.
• Здатність проектувати структуру, конструкцію та дизайн друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії, використовуючи сучасне програмне та апаратне забезпечення, з урахуванням вимог до результату, наявних ресурсів та обмежень.
• Здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні, правові та комерційні чинники, що впливають на реалізацію технічних рішень у видавництві та поліграфії.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• Вміти орієнтуватися в області операційних систем, користатися спеціальною літературою в досліджуваній предметній області;
• Вміти правильно вибирати і застосовувати важливі принципи побудови операційних систем для керування технологічним процесом;
• Вміти аналізувати і синтезувати ОС для керуючих ЕОМ;
• Вміти працювати з реальними ОС;
• Вміти вести дискусію в предметних областях операційних систем, у тому числі обґрунтовувати вибір засобів для рішення конкретних задач.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
• Здатність забезпечувати ефективну роботу комп’ютеризованих технологічних ліній поліграфічного виробництва;
• Здатність здійснювати автоматизований моніторинг процесів прийому та ви-ко¬нання поліграфічних замовлень різного ступеня складності за допомогою сучасного програмного забезпечення;
• Здатність будувати таксономії понять, визначати властивості понять, надавати їхні означення, будувати правила, використовуючи формальні логіки.
• Здатність здійснювати ефективну комунікативну діяльність роботи команди зі розроблення інформаційного проекту.
• Здатність виділяти основні складові інформаційного навчального простору та пояснювати їх особливості, призначення та можливість застосування в практичній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
• Основи програмування
• Алгоритми та структури даних
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
• Об'єктно-орієнтоване програмування
• Інструментальні засоби візуального програмування
Короткий зміст навчальної програми: Курс є базовим і необхідний фахівцям, які займаються розробкою, чи використанням обслуговуванням мікропроцесорних систем автоматизації технологічних процесів. Крім того, знання отримані при вивченні даної дисципліни необхідні при використанні обчислювальних машин як інструменту роботи інженера і технолога.
Опис: Курсова робота – це самостійна, творча робота, під час якої студенту необхідно показати вміння користуватися науково-технічною літературою, володіти програмним забезпеченням для реалізації завдання, використовувати інтерфейси прикладних програм, застосовувати засоби опрацювання подій та виняткових ситуацій. Студенти повинні використовувати засоби тестування і відлагодження об’єктно-орієнтованих програм для перевірки коректної роботи програмної реалізації проектного рішення. Курсова робота є проектною розробкою, в якій розв’язується актуальна задача для напряму «Видавничо-поліграфічна справа». Тематика курсових робіт має відповідати сучасному стану і перспективам розвитку комп’ютерних засобів поліграфічного виробництва.
Методи та критерії оцінювання: Якість курсового проекту (роботи) оцінюється за такими критеріями:
• відповідність змісту курсового проекту (роботи) завданню та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання;
• самостійність розв’язання поставленої задачі, проектного рішення, виконання розрахунків, креслень, графіків та таблиць;
• наявність елементів науково-дослідного характеру;
• використання комп’ютерних технологій;
• оформлення пояснювальної записки, графічних матеріалів згідно з вимогами конструкторської та технологічної документації, ДСТУ 3008-95.
Максимальна сумарна оцінка – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100;
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конспект лекцій з курсу.
2. Методичні вказівки до лабораторних робіт з курсу.
3. Веб-сторінка електронного підручника-довідника по SPSS [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http ://www.software.basnet.by/Methmath/DocMath/ ManSpss/Spss.htm
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).