Візуалізація цифрових даних

Спеціальність: Видавництво та поліграфія
Код дисципліни: 6.186.00.O.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційні технології видавничої справи
Лектор: к.т.н., доцент Гавриш Богдана Михайлівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання даної навчальної дисципліни є формування у студентів компетентностей з візуалізації даних задля спрощення їх аналізу, прийняття подальших рішень та комунікації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної галузі та розуміння професійної діяльності; 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; 3. Здатність приймати обґрунтовані рішення; 4. Здатність працювати автономно; 5. Здатність роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел). Фахові компетентності: 1. Здатність застосовувати відповідні математичні і технічні методи та комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення інженерних завдань видавництва та поліграфії. 2. здатність застосовувати принципи оброблення, реєстрації, формування, відтворення, зберігання текстової, графічної, звукової та відеоінформації та особливостей її використання для виготовлення друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії. 3. здатність розробляти колірні рішення та формувати гармонійні колірні сполучення для мультимедійної та поліграфічної продукції, здійснювати тонову та колірну корекцію зображень, працювати з системою керування кольором в процесах комп’ютерного та друкарського кольоровідтворення. 4. здатність організовувати колективну роботу з оформлення, перетворення та обробки мультимедійних даних за допомогою офісних додатків та сучасних хмарних сервісів.
Результати навчання: Результати навчання РН1 (КОМ2) Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. РН2 (АіВ3) Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. РН3 (ПР1). Застосовувати теорії та методи математики, фізики, інженерних наук, економіки для розв’язання складних задач і практичних проблем видавництва і поліграфії; РН4 (ПР7). Розуміти принципи і мати навички використання технологій додрукарської підготовки, друкарських та післядрукарських процесів, теорії кольору, методів оброблення текстової та мультимедійної інформації РН5 (ПР8). Забезпечувати якість друкованих і електронних видань, паковань, мультимедійних інформаційних продуктів та інших видів виробів видавництва та поліграфії; РН6 (ПР9). Опрацьовувати текстову, графічну та мультимедійну інформацію з використанням сучасних інформаційних технологій та спеціалізованого програмного забезпечення; РН7 (УМ2).Здатність проектувати та використовувати наявні засоби інтеграції даних, опрацьовувати дані, що зберігаються у різних системах. РН8 (УМ10) Здатність до використання програмних та інструментальних засобів для вирішення практичних проблем в області комп’ютерного дизайну. РН9 (УМ11) Здатність до креативного мислення при вирішенні проблемних ситуацій на шляху створення електронної продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни • Основи електронного документообігу • Типографіка та редагування
Короткий зміст навчальної програми: Сучасне інформаційне суспільство характеризується постійним збільшенням кількісної інформації, що відбувається в усіх сферах людської діяльності. Це явище отримало назву інформаційного вибуху. У зв’язку з цим актуалізується візуальний спосіб подачі інформації, який дозволяє представити величезний обсяг даних в організованому вигляді, зручному для перегляду та засвоєння, допомагає організувати інформацію, спростити її сприйняття, а, отже, і знизити когнітивне перевантаження. Навчальна дисципліна «Візуалізація цифрових даних» є складовою циклу професійної підготовки фахівців першого бакалаврського рівня освіти. Пропонований навчальний курс забезпечить студентам здобуття поглиблених теоретичних та практичних знань, умінь та розуміння, що належать до області опрацювання великих даних та візуалізації статистичних даних. Найпростіші методи візуалізації – це діаграми, графіки, логічні схеми. Складніші – графи, деревоподібні карти, картограми – все, що може сприяти розумінню великих даних. Цими методами треба користуватися правильно – особливо майбутнім фахівцям видавничої справи – щоб перетворювати інформацію з форматів, ефективних для розрахунків, у формати, ефективні для подальшого аналізу даних, прийняття рішень та комунікації.
Опис: 1. Візуалізація та її типи. Поняття візуалізації, типи даних, елементи мови. Мітки та канали. 2. Стандартні елементи візуалізації даних. Графіки та їхні типи. Ефективні види графіків Табличні дані та графіки. Графік для різних задач. Номінальне порівняння. Аналіз прикладів візуалізацій. 3. Візуальний аналіз даних Номінальне порівняння. Еволюція в часі. Ранжування. Співвідношення частки і цілого. Відхилення. Розподіл. Кореляція. Географічні дані. 4. Інфодизайн. Головна ідея візуалізації Ефективність візуального кодування. 5. Алгоритм для створення візуалізації Архітектура візуалізації. 6. Мнемонічні правила інфодизайну Мнемоничні правила. Робота з кольором. Інструменти для роботи з кольором. 7. Особливості візуального сприйняття Гештальт-принципи, та їх вплив на графічний дизайн. Основні поняття графічного дизайну. Контраст: Схожість та відмінність. 8. Класичні принципи інфодизайну Візуальна вага. Загальний візуальний напрямок композиції. Фокусні точки та ієрархія. Композиційний потік (послідовність) і ритм. Баланс. 9. Робота з даними Культура даних. Побудова інфраструктури збереження даних. Портали відкритих даних. Аналіз даних. Імплементація заснованих на даних рішень. Підготовка даних. Чисті дані. Аналіз даних. Базові операції із даними в Excel. Візуалізація даних. Функції візуалізації даних. 10. Power BI Компоненти Power BI. Основні поняття Power BI. Продуктивність. Робочі області. Набори даних. Звіти. Панелі моніторингу 11. Джерела даних для служби Power BI Джерела даних. Файлові джерела даних. Джерела даних бази даних. Джерела даних Power Platform. Джерела даних Azure. Джерела даних Інтернет-служб. Підключення до джерел даних. 12. Стратегії зменшення складності візуалізацій Огляд інструментів: онлайн-інструменти та приклади. 13. Карти (статичні та інтерактивні) Огляд інструментів: створення карт. GIS, знайомство з інтерфейсом. Інтерактивні карти. Power BI, Power Map, Power View. 14. Огляд інструментів Візуалізація даних за допомогою спеціалізованих інструментів (Power BI, Power Query, Power View).
Методи та критерії оцінювання: 1. Виконання лабораторних робіт та їх захист. 2. Написання контрольних робіт. 3. Написання розрахунково-графічної роботи 4. Диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100; Поточний контроль (лабораторні роботи) – 45; Поточний контроль (розрахунково-графічна робота) – 10. Залікова контрольна робота (письмова компонента) – 40. Залікова контрольна робота (усна компонента) – 5.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Стівен Скіена. Наука про данні. Навчальний курс. / Стівен С. Скіена. – К. Видавництво Діалектика, 202. – 544с. 2. Детальніше: https://www.yakaboo.ua/ua/nauka-o-dannyh-uchebnyj-kurs-2261878.html 3. Детальніше: https://www.yakaboo.ua/ua/nauka-o-dannyh-uchebnyj-kurs-2261878.html 4. Iliinsky N., Steele J. Designing Data Visualizations. — Sebastopol, CA: O'Reilly, 2011. — ISBN 9781449312282 1449312284. 5. Krum R. Cool infographics: effective communication with data visualization and design. — Indianapolis: Wiley, 2014. — 348 p. — ISBN 978-1-118-58230-5. 6. DATA + DESIGN. A simple introduction to preparing and visualizing information [Електронний ресурс] – режим доступу orm-atlas2-prod.s3.amazonaws.com/pdf/c8343f6ef7ec9b5380590bab54d6715f.pdf 7. Грабовський Є. М. Видавничий дизайн: конспект лекцій / Є. М. Грабовський. - Х. : Вид. ХНЕУ, 2010. - 80 с. 8. The Art of Visualization in Business - Nathan Yau / Nathan Y. - Wiley; 1st edition (July 20, 2011). - 352 с 9. Журналістика даних: Посібник [Електронний ресурс] – режим доступу texty.org.ua/pg/book/newsmaker/read/40161 Допоміжна 1. Григорович Б. А. Технології візуалізації даних / А. Г. Григорович, Б. А. Григорович // International Academy Journal Web of Scholar, 4(22), Vol.1, April 2018. С. 23-28. 2. Edward R. Tufte. The Visual Display of Quantitative Information. – Cheshire, Connecticut: Graphics Press, 2001. – 200 p. 3. Кожем'яко В. П. Візуалізація як унікальна інформаційно-інтелектуальна технологія: потреба нової методології та нового логічного базису / Кожем'яко В. П., Яровий А. М., Яровий А. А. // Оптико-електронні інформаційноенергетичні технології. – 2014. – №2(28). – С. 5-16 4. Гладун О. Візуалізація інформації: інфографіка / Ольга Гладун // Вісник ХДАДМ. – 2012. – №4. С.11-14. 5. Inselberg Alfred. Parallel Coordinates: Visual Multidimensional Geometry and Its Applications. – Springer Science & Business Media, 2009. – 554 p 9. Інформаційні ресурси 1. Як і для чого використовувати візуалізацію даних [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://eidos.org.ua/novyny/yak-i-dlya-choho-vykorystovuvatyvizualizatsiyu-danyh/ – Назва з екрана. 2. What I Learned Recreating One Chart Using 24 Tools [Електронний ресурс] – режим доступу https://source.opennews.org/articles/what-i-learned-recreating-one-chart-using-24-tools/ 3. The Elements of Typographic Style Applied to the Web [Електронний ресурс] – режим доступу http://webtypography.net/toc/ 4. Subtleties of Color [Електронний ресурс] – режим доступу https://earthobservatory.nasa.gov/blogs/elegantfigures/2013/08/05/subtleties-of-color-part-1-of-6/ 5. Різноманітні джерела даних. [Електронний ресурс] – режим доступу https://docs.google.com/spreadsheets/d/1miN1dUvPMmnLdhunhZCil80LwlJ3xj8gRXrUNA-KrIE/edit#gid=0 6. Софт для DataJournalism [Електронний ресурс] – режим доступу https://github.com/showcases/open-journalism 7. Діаграми (власність) [Електронний ресурс] – режим доступу https://www.draw.io/ 8. Візуалізація текстових даних [Електронний ресурс] – режим доступу http://textvis.lnu.se/ 9. Simple Maps/Tulip (svg та png карти) [Електронний ресурс] – режим доступу http://code.minnpost.com/tulip/ 10. Chart Builder(прості графіки, svg та png експорт) [Електронний ресурс] – режим доступу http://quartz.github.io/Chartbuilder/ 11. Tableau Software - комерційний інструмент для створення візуалізацій (є безкоштовна версія) [Електронний ресурс] – режим доступу www.tableausoftware.com/ 12. Open Refine (колишній Google Refine)- “чистка даних” [Електронний ресурс] – режим доступу https://github.com/OpenRefine 13. Mr. Data Converter [Електронний ресурс] – режим доступу http://shancarter.github.io/mr-data-converter/ 14. Excel, Google Tables, Google Fusion Tables [Електронний ресурс] – режим доступу http://www.google.com/drive/start/apps.html#product=sheets 15. Datacomb [Електронний ресурс] – режим доступу https://github.com/cmpolis/datacomb 16. Розпізнавання графіків [Електронний ресурс] – режим доступу http://arohatgi.info/WebPlotDigitizer/ 17. Граматика візуалізації високого рівня [Електронний ресурс] – режим доступу https://vega.github.io/vega-lite/ 18. Chart Tool [Електронний ресурс] – режим доступу http://globeandmail.github.io/chart-tool/ 19. Інструменти для побудови різних типів графіків онлайн, advanced level [Електронний ресурс] – режим доступу http://idl.cs.washington.edu/projects/lyra/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).