Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектора

Спеціальність: Облік і оподаткування (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.071.03.E.030
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: к.е.н., доц. Воськало Наталія Миколаївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Засвоєння студентами знань з теорії та практики ведення обліку основних засобів, запасів, інвестиційної нерухомості, оренди, фінансових інструментів, виплат працівникам, доходів, витрат та фінансових результатів, а також складання та подання фінансової звітності організацій та установ державного сектора.
Завдання: - вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми в обліку за міжнародними стандартами в державному секторі; - здатність спілкуватися іноземною мовою для вивчення оригіналів стандартів, які опубліковані англійською мовою; - здатність працювати в міжнародному контексті. - здатність удосконалювати методики та впроваджувати сучасні методи обліку та аудиту для забезпечення стратегічних цілей розвитку бюджетних установ
Результати навчання: У результаті вивчення дисципліни студент повинен знати порядок організації та ведення бухгалтерського обліку основних об’єктів і порядок складання фінансової звітності за МСБО державного сектора. Підготовлений студент повинен вміти застосовувати набуті знання в практиці обліку основних засобів, запасів, інвестиційної нерухомості, оренди, фінансових інструментів, виплат працівникам, доходів, витрат та фінансових результатів, а також складання та подання фінансової звітності організацій та установ державного сектора.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -пререквізит: - Звітність бюджетних установ - Аналіз діяльності бюджетних установ
Короткий зміст навчальної програми: В навчальному курсі охарактеризовано суб’єкти, мету, функції, завдання та об’єкти фінансового обліку в державному секторі та користувачів облікової інформації; загальні вимоги до облікової політики суб’єктів державного сектору, її об’єкти та елементи відповідно до МСБО державного сектору, зміни в обліковій політиці у відповідності з базовим та дозволеним альтернативним підходом. Також в процесі викладу курсу розкриваються теми, що присвячені веденню обліку основних засобів, їх первісної оцінки, переоцінки, розглядаються методи нарахування амортизації та розкриття інформації про них у фінансовій звітності; інвестиційної нерухомості; оренди; запасів, виплат працівникам; фінансовим інструментам; доходам; витратам на основі відповідних МСБОДС. В кінці курсу розкриваються питання, що пов’язані із формуванням фінансової звітності суб’єктів державного сектору за МСБОДС. При викладенні лекційного матеріалу основну увагу звернуто на подібність та відмінність основних положень міжнародних стандартів бухгалтерського обліку для державного сектору з відповідними міжнародними стандартами бухгалтерського обліку та фінансової звітності, а також національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі.
Опис: Основи фінансового обліку в контексті міжнародних стандартів бухгалтерського обліку для державного сектору. Облікова політика суб’єктів державного сектору. Облік основних засобів (МСБОДС 17). Облік інвестиційної нерухомості (МСБОДС 16). Облік оренди (МСБОДС 13). Облік запасів (МСБОДС 12). Зменшення корисності активів, які не генерують грошові кошти (МСБОДС 21). Зменшення корисності активів, які генерують грошові кошти (МСБОДС 26). Виплати працівникам (МСБОДС 25). Фінансові інструменти (МСБОДС 15). Забезпечення, непередбачені зобов’язання та непередбачені активи (МСБОДС 19). Дохід від необмінних операцій (податки, трансферти) (МСБОДС 23). Дохід від операцій обміну (МСБОДС 9). Витрати на позики (МСБОДС 5). Фінансова звітність суб’єктів державного сектору за МСБОДС. Порівняння основних положень міжнародних та національних стандартів для державного сектору
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (100%): усне опитування, робота на практичних заняттях, виконання контрольних робіт, заліковий тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: усне опитування, робота на практичних заняттях - 10 виконання контрольних робіт - 20 заліковий тестовий контроль - 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Войнаренко М.П. Міжнародні стандарти фінансової звітності та аудиту : Навчальний посібник. / М.П.Войнаренко. – Київ : Центр навчальної літератури, 2019. – 488. 2. Облік і звітність: теоретичні та практичні аспекти. Практичний посібник для розпорядників місцевих бюджетів. Logica, 2020. - 284 с. 3. Безверхий К. В. Облік в бюджетних установах : Навчальний посібник. / К. В. Безверхий – Київ : Центр навчальної літератури, 2020. – 312. 4. Романчук А.Л., Рилєєв С.В. Фінансова звітність суб’єктів державного сектору в системі інформаційного забезпечення аналізу / А.Л. Романчук, С.В. Рилєєв // Облік, аналіз, аудит. - Випуск I (73). – 2019. - С. 224-236 5. Міжнародні стандарти бухгалтерського обліку для державного сектору 1-26 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://buhgalter911.com/normativnaya-baza/instr-plan-rah/standart-buhgalterskogo-gos/meghdunarodnye-standarty-buhgalterskogo-1021812.html. 1. Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектора: Конспект лекцій для студентів заочної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» / Укл.: Н.М. Воськало – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2020. – 89 с. Реєстраційний номер 9557 від 18.03.21 р. 2. Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектора: Методичні рекомендації для проведення практичних занять для студентів заочної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» / Укл.: Н.М. Воськало – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2020. – 48 с. Реєстраційний номер 9558 від 18.03.21 р. 3. Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектора: Методичні рекомендації до виконання контрольних робіт №1-2 для студентів заочної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» / Укл.: Н.М. Воськало – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2017. – 38 с. Реєстраційний номер 7630 від 14 вересня 2017 р. 4. Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектора: Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів заочної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 071 «Облік і оподаткування» / Укл.: Н.М. Воськало – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2022. – 65 с. (рукопис) 5. Електронний навчально-методичний комплекс «Облік та фінансова звітність за МСБО державного сектору» Електронний ресурс / Н.М. Воськало. – Режим доступу: http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=11283 (сертифікат № 00803, реєстраційний номер Е41-237-349/2014 від 27.05.2014 р.).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).