Українська мова та діловодство

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.00.O.027
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Державна політика і врядування
Лектор: Вовжиняк Мар'яна Владиславівна, старший викладач кафедри державної політики та врядування
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Застосовувати норми та правила професійного спілкування українською мовою. Знання: знання норм літературної мови у професійній сфері; знання комунікативних ознак культури мовлення, типів словників, структури словникової статті; знання мовного, мовленнєвого і спілкувального етикету; правил спілкувального етикету; стереотипних, узвичаєних словесних формул для кожної типової спілкувальної етикетної ситуації та особливості їх застосування; знати функціональні стилі української літературної мови, основні параметри стилів; жанри реалізації стилів, власне мовні особливості; знати, що таке спілкування, роль спілкування у професійній діяльності, етапи, види і форми спілкування; зв'язок спілкування з мовою та мовленням, роль мови у спілкуванні; невербальні засоби спілкування; гендерні аспекти спілкування; поняття «ділове спілкування»; особливості комунікативно-мовленнєвих ситуацій, характерних для фахової діяльності; закономірності логіки мовлення; основні види ораторських промов; професійно значущі мовленнєві жанри; основні прийоми вдосконалення майстерності мовлення; знати особливості усного спілкування, кожної його форми (індивідуальної бесіди, телефонної розмови), стратегії поведінки під час ділової бесіди та телефонної розмови, способи впливу на людей під час безпосереднього спілкування; знати особливості ведення наради, зборів, перемовин; методи обговорення проблем ( дискусія, «мозковий штурм», дебати); знати види документів за класифікаційними ознаками, основні правила оформлення реквізитів, вимоги до бланків та тексту документів; знати призначення резюме, автобіографії, характеристики, рекомендаційного листа, заяви та вимоги щодо їх оформлювання; правил оформлювання довідково-інформаційних документів; особливостей складання прес-релізу, оформлювання службових записок, довідки, звіту; вимог до тексту протоколу, правил оформлювання витягу з протоколу; знати етикет службового листування: початкові та прощальні фрази, форми ввічливості, якими треба послуговуватися під час написання службових листів; особливості оформлювання різних типів листів; типові мовні звороти, які треба використовувати під час складання різних типів листів; етапи формування української термінологічної лексики, історію становлення і розвитку української наукової термінології; особливості термінологічного словотворчого процесу; специфічні риси і основні ознаки наукового стилю; жанри наукового мовлення та особливості їх оформлювання; призначення довідкової літератури. Уміння: розпізнавати норми літературної мови, відповідно до норм уживати словосполучення, речення; стилістично правильно оформлювати свою думку; послуговуватися всім лексичним багатством української мови, добирати синоніми, антоніми, фразеологізми, розпізнавати пароніми і вживати їх відповідно до значень; дотримуватись правильності, змістовності, логічності, багатства, точності, виразності й доцільності у висловленні думки; послуговуватися різними типами словників, знаходити потрібну інформацію в них; дотримуватись правил мовленнєвого етикету; розрізняти тексти різних функціональних стилів, характеризувати їх за основними параметрами; визначати жанри наукового, офіційно-ділового і розмовного стилів, що репрезентують професійну сферу; правильно будувати різні тексти з урахуванням специфіки конкретної мовленнєвої ситуації; розрізняти види і форми спілкування; добирати мовні засоби не ізольовано, а в контексті створюваного чи аналізованого висловлювання відповідно до професійної сфери діяльності; будувати розгорнутий монолог з фахової проблематики; застосовувати основні закони риторики під час професійного спілкування; створювати максимально ефективну композицію промови; логічно правильно, точно, етично й емоційно висловлювати думку відповідно до змісту, умов комунікації й адресата, прагнучи при цьому виробити індивідуальний стиль; провести індивідуальну бесіду, телефонну розмову; швидко реагувати на неочікувані запитання, уникати помилок під час співбесіди; впливати на людей під час безпосереднього спілкування; провести нараду; взяти участь у підготовці та проведенні перемовин; ретельно готувати спільне обговорення важливих питань і ухвалення рішень; чітко визначати коло обговорюваних питань; логічно правильно, точно, етично й емоційно виражати думку відповідно до змісту, умов комунікації й адресата; визначати типи документів за класифікаційними ознаками, правильно розташовувати реквізити на сторінці, викладати інформацію стисло, грамотно, зрозуміло та об’єктивно у вигляді суцільно складного тексту, анкети, таблиці; складати і редагувати тексти з кадрово-контрактних питань та дотримуватися мовних норм під час оформлювання цих документів; складати і редагувати прес-реліз, службові записки, довідку, звіт, протокол, витяг з протоколу; складати й редагувати службові листи; вживати у листах такі мовні засоби, які б могли переконати адресата у правомірності написання листа; залежно від змісту листа послуговуватися типовими мовними зворотами; орієнтуватися у термінологічному комплексі, що стосується майбутнього фаху; аналізувати специфіку термінів; дотримуватись національних стандартів щодо системи термнів; знатися на тенденціях термінотворення; аналізувати тексти наукового стилю; скорочувати текст, складати план, конспект, реферат; створювати навчально-наукові тексти в жанрах, які відповідають професійній підготовці.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Вступ до спеціальності 2. Професійна кар’єра публічного службовця 3. Зв’язки з громадськістю та основи співробітництва громад
Короткий зміст навчальної програми: Тема 1. Державна мова — мова професійного спілкування Тема 2. Основи культури української мови Тема 3. Стилі сучасної української літературної мови у професійному спілкуванні Тема 4.Спілкування як інструмент професійної діяльності Тема 5. Риторика і мистецтво презентації Тема 6. Культура усного фахового спілкування Тема 7. Форми колективного обговорення професійний проблем Тема 8. Ділові папери як засіб писемної професійної комунікації Тема 9. Документація з кадрово-контрактних питань Тема 10. Довідково-інформаційні документи Тема 11. Українська термінологія в професійному спілкуванні Тема 12. Науковий стиль і його засоби у професійному спілкуванні
Методи та критерії оцінювання: Використовуються такі види контролю: вхідний, поточний, підсумковий. Вхідний контроль проводиться перед вивченням нового предмету з метою визначення рівня підготовки студентів з дисципліни. Вхідний контроль проводиться на першому занятті за завданнями, які відповідають шкільній програмі української мови. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам, коригування навчального процесу. Поточний контроль проводиться на практичних заняттях . Основне завдання поточного контролю – перевірка рівня підготовки студентів за визначеною темою. Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачем та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана під час поточного контролю, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль включає усне опитування, письмовий експрес-контроль, виступи студентів під час обговорення теоретичних питань, а також комп’ютерне тестування. Підсумковий контроль забезпечує оцінку результатів навчання студентів на проміжному або заключному етапах їх навчання. Він включає семестровий екзамен у комбінованій формі. Критерії оцінювання: - поточний контроль (виконання практичних робіт за кожною темою, виконання тренувальних тестових завдань,) – до 20 балів; - оцінювання індивідуального практичного завдання – до 20 балів; - підсумковий контроль – екзамен – до 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання рекомендованих джерел, лекційного матеріалу, виконання практичних і тестових завдань, індивідуального науково-дослідного завдання, роботу у віртуальному навчальному середовищі.
Рекомендована література: 1. Городенська К. Українське слово у вимірах сьогодення / Ін-т укр. мови НАН України. – К.: КММ, 2014. – 124 с. 2. Єрмоленко С. С. Культура мови на щодень / НАН України; Ін-т укр. мови. - К.: Довіра, 2000. 3. Культура мови на щодень / Н. Я. Дзюбишина-Мельник, Н. С. Дужик, С. Є. Єрмоленко та ін. - 2-е вид., доп. і випр. - К.: Довіра, 2002. - 169 с. 4. Пономарів О. Д. Культура слова. Мовностилістичні поради: навч. посіб. / О. Д. Пономарів. – К.: Либідь, 2001. – 240 с. 5. Український правопис. – К.: Наук. думка, 2019. – 392 с. 6. Шевчук С. В., Клименко І. В. Українська мова за професійним спрямуванням: Підручник. – 2-ге вид., виправ. і доповн. – К.: Алерта, 2011. – 696 с.