Системи тепло- та холодопостачання
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.192.07.E.071
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Теплогазопостачання і вентиляція
Лектор: докт. техн. наук, професор Лабай Володимир Йосифович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності, здатність ефективно застосовувати знання для розв’язання практичних завдань.
Фахові компетентності:
ФК10. Здатність до розробки та оцінки технічних рішень інженерних мереж;
фахових компетентностей спеціальності професійного спрямування:
КСП703. Здатність розв’язувати широке коло проблем і задач з теплогазопостачання, вентиляції і кондиціювання (ТГПВіК), енергоресурсозбереження, обліку енергоносіїв, тощо, шляхом розуміння їх фундаментальних основ.
КСП704. Здатність впроваджувати альтернативну енергетику, використовувати вторинні енергоресурси для інноваційного розвитку інженерних систем будівель і споруд та забезпечення територій з метою економії паливно-енергетичних ресурсів і зменшення негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Результати навчання: ПР07. Використовувати та розробляти технічну документацію, в тому числі з використанням сучасних інформаційних технологій.
ПР16. Проектувати технологічні процеси зведення і опорядження будівель (споруд) та монтажу інженерних систем і мереж.
ПРС704. Демонструвати знання та уміння стосовно збору вихідних даних, проектування, будівництва та експлуатації інженерних мереж населених пунктів, систем будівель і споруд різного призначення в частині ТГПВіК, підвищення їх енергоефективності та зменшенні негативного випливу на довкілля; технічно та економічно обумовлю-вати прийняті рішення.
УМ01. Розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: «Вентиляція», «Енергоощадність в системах теплогазопостачання та вентиляції», «Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи».
Короткий зміст навчальної програми: Описані основи теорії і техніки кондиціювання повітря та холодопостачання з допомогою місцевих автономних кондиціонерів. Висвітлені структурні схеми і класифікація систем кондиціювання. Наведені властивості вологого повітря, процеси зміни його стану, I-d – діаграма вологого повітря. Показані на I-d – діаграмі процеси оброблення повітря у місцевих автономних кондиціонерах. Розглянуті системи холодо-постачання місцевих автономних кондиціонерів та методика перерахунку їх холодопродуктивності.
Призначена навчальна дисципліна для бакалаврів спеціальності 196 “Будівництво та цивільна інженерія” денної та заочної форм навчання.
Опис: Вимоги до СКП. Місце і роль СКП в загальній системі кондиціонування мікроклімату. Структурна схема і класифікація СКП. Характеристика і розрахункові параметри зовнішнього клімату для СКП. Фактори, які визначають мікроклімат (внутрішні умови) кондиціонованих приміщень різного призначення. Основні норми, які використовуються для визначення розрахункових параметрів внутрішнього повітря. Вимоги до проведення технологічних виробничих процесів. Властивості вологого повітря. І-d-діаграма вологого повітря. Побудова на І-d-діаграмі процесів зміни стану вологого повітря. Класифікація джерел холоду для СКП. Природні джерела холоду. Пряме, непряме і комбіноване охолодження повітря. Холодна вода рік та озер. Артезіанська вода. Лід. Штучні джерела холоду. Парокомпресорні холодильні машини (ХМ). Схема і принцип роботи. Холодильні агенти, які застосовуються в ХМ СКП. Схема і принцип дії капілярної трубки та терморегулювального вентиля парокомпресорних ХМ. Будова р-і-діаграми для холодильних агентів (ХА). Внутрішній температурний режим роботи парокомпресорної ХМ. Побудова процесу роботи ХМ на р-і-діаграмі. Холодопродуктивність парокомпресорної ХМ. Перерахунок стандартної холодопродуктивності на робочу. Комплектно агрегатовані місцеві автономні установки кондиціонування повітря (УКП). Принципова схема і робота віконних УКП. Зображення процесів обробки повітря на І-d-діаграмі у віконних УКП за повної і часткової рециркуляції та їх розрахунок. Місцеві автономні УКП з окремим розташуванням випарно-регулювального та компресорно-конденсаторного агрегатів (блоків) типу “split”. Зображення процесів обробки повітря на І-d-діаграмі.
Методи та критерії оцінювання: Накопичувальна бально-рейтингова система, що передбачає оцінювання студентів за усі види аудиторної та позааудиторної навчальної і наукової діяльності, спрямовані на опанування навчального навантаження з освітньо-професійної програми: поточний контроль, лабораторні звіти, усні презентації, захист графічно-розрахункових робіт, письмові та усні екзамени та заліки; практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи, захист бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (лабораторні роботи – 20 балів, усне опитування – 20 балів); підсумковий контроль (60 балів, контрольний захід, письмово-усна форма, іспит).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Лабай В.Й. Кондиціювання повітря Конспект лекцій. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2016. – 72 с.
2. Електронний навчально-мето-дичний комплекс (id=10745) «Кондиціонування повітря» для студентів спеціальності «Теплогазо-постачання і вентиляція» у вірту-альному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка», 2013. (сертифікат № 10745). https://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=10745.
3. Джеджула В.В. Вентиляція та кондиціювання громадських об’єктів: навч. пос. / Джеджула В.В. – Вінниця: ВНТУ, 2021. – 71 с.
4. Жуковський С.С., Лабай В.Й. Системи енергопостачання і забезпечення мікроклімату будинків та споруд. Навчальний посібник для ВЗО. – Львів: Астрономо-геодезичне товариство, 2000. – 259 с.
5. ДБН В.2.5-67: 2013. Опалення, вентиляція та кондиціонування повітря. – Київ: Мінрегіон України, 2013. – 141 с.
6. http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/23119/1/Bratuta_Kondytsiiuvannia_ta_ventyliatsiia_povitria_2009.PDF
7. www.klimatvdomi.ua
8. www.alterair.ua
9. https://alterair.ua/stati/tsentralnyy-konditsioner/
10. https://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-1018
11. www.pidruchniki.com.
12. ventportal.com
13. Labay V. Mathematical Modeling of a Split-conditioner Operation for Evaluation of Exergy Efficiency of the R600A Refrigerant Application / V. Labay, O. Dovbush, V. Yaroslav, and H. Klymenko // Scientific Journal «Mathematical Modeling and Computing» (Математичне моделювання та інформаційні технології), Vol. 5, No 2. – Lviv: Lviv Polytechnic National University. – 2018. – Pp. 169–177 (Scopus).
14. Labay V. Yo. Mathematical Modeling of an Air Split-Conditioner Heat Pump Operation for Investigation its Exergetic Efficiency / V. Yo. Labay, V. Yu. Yaroslav, O. M. Dovbush and A. Ye. Tsizda // Scientific Journal «Mathematical Modeling and Computing» (Математичне моделювання та інформаційні технології), Vol. 7, No 1. – Lviv: Lviv Polytechnic National University. – 2020. – Pp. 169–178. https://doi.org/10.23939/mmc2020.01.169 (Scopus).
15. Labay V., Yaroslav V., Dovbush O. and Piznak B. (2021) Dependence of Evaporation Temperature and Exergetic Efficiency of Air Split-Conditioners Heat Pumps from the External Air Temperature. In: Blikharskyy Z. (eds) Proceedings of EcoComfort 2020. EcoComfort 2020. Lecture Notes in Civil Engineering, vol 100, pp. 253-259. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57340-9_31 (Scopus).
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).