Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.04.O.052
Кількість кредитів: 10.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна, доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області хімічних технологій тонкої, технічної кераміки та вогнетривів
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності (ФК): ФК1. Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 4.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у галузі хімічних технологій скла, кераміки, в’яжучих речовин та виробів на їх основі. ФКС 4.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій скла, кераміки, в’яжучих речовин та виробів на їх основі.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7. Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. Комунікація (КОМ): КОМ1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень. Хімія та технології наноматеріалів. Технологія скляних виробів. Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин. Курсовий проєкт. Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Освітня компонента “Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів” є дисципліною освітньо-професійної програми “Хімічні технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів”. Дисципліна дає знання про основні властивості виробів тонкої та технічної кераміки, а також вогнетривких матеріалів і виробів на їх основі; вимоги нормативно-технічних документів до основних видів продукції; основи технології, загальні та специфічні експлуатаційні властивості і технічне призначення основних видів керамічних матеріалів і виробів.
Опис: Класифікація та загальна характеристика тонкокерамічних виробів. Основні властивості тонкокерамічних виробів. Сучасні методи підготовки сировинних матеріалів для приготування тонкокерамічних мас. Інноваційні методи формування виробів тонкої кераміки. Нанесення поливи та декорування виробів. Роль оксидів у складах полив. Керамічні барвники. Сушіння та випалювання тонкокерамічних виробів. Фізико-хімічні процеси під час випалювання. Технологія отримання санітарно-технічної кераміки. Електротехнічний фарфор. Властивості та технологія отримання електрофарфору. Класифiкацiя вогнетривких матерiалiв та виробiв. Властивостi вогнетривких матеріалів і виробів. Технологія отримання, властивості та використання алюмосилiкатних вогнетривів. Технологія отримання, властивості та використання динасових i кварцових вогнетривів. Технологія отримання, властивості та використання магнезитових (периклазових), форстеритових та шпінелідних вогнетривів. Електротопленi вогнетриви. Цирконiєвi вогнетриви. Теплоiзоляцiйнi вогнетривкi матерiали. Вогнетривкi мертелi, розчини, бетони, маси i обмазки. Класифікація та основні властивості технічної кераміки. Основи технології виробів технічної кераміки. Кераміка з високовогнетривких оксидів (оксидна кераміка). Кераміка на основі силікатів і алюмосилікатів. Кераміка на основі титану(IV) оксиду, титанатів, цирконатів. Кераміка на основі шпінелей. Тугоплавкі безкисневі сполуки. Керамічні композиційні матеріали і кермети.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5–10 хв; захист лабораторних робіт тощо. Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт. Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 30 Екзаменаційний контроль – 70
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Хімічні технології вогнетривких матеріалів та виробів : підручник / З. І. Боровець, І. В. Луцюк. – Львів : Растр-7, 2022. – 196 с. 2. Хімічна технологія кераміки та вогнетривів : навч. посіб. / О. С. Хоменко, Я. І. Кольцова. – Дніпропетровськ : ДВНЗ УДХТУ, 2014. – 192 с. 3. Теоретичні основи технології кераміки та скла. Керамічні маси в технології виробництва [Електронний ресурс] : навч. посіб. / І. С. Суббота, Л. М. Спасьонова. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 86 с. 4. Хімічна технологія кераміки [Електронний ресурс]: підручник / І. С. Суббота, Л. М. Спасьонова, В. Ю. Тобілко. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 178 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).