Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.08.E.105
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: к.х.н., доцент Васильєв Віктор Петрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є ознайомлення студентів із видами контролю якості харчових продуктів, основними етапами проведення харчової експертизи, видами фальсифікації продуктів харчування та косметичних засобів, методами визначення таких фальсифікацій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: розуміння необхідності організації чіткої системи контролю якості продуктів харчування, що дозволить забезпечити все населення країни безпечними харчовими продуктами належної якості. Недотримання цієї вимоги може викликати численні випадки харчових отруєнь, що можуть завдати шкоду організму людини від незначних порушень самопочуття до летальних випадків включно. фахових: знати про основні етапи та порядок проведення експертизи харчових продуктів від ознайомлення із супровідними документами до складання акту експертизи, а також знати про види фальсифікації харчових продуктів та про методи їх виявлення.
Результати навчання: В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати про історію та розуміти необхідність організації контролю якості продуктів харчування. 2. Знати про предмет, завдання та методи харчової експертизи. 3. Знати про основні етапи та порядок проведення харчової експертизи. 4. Розуміти суть ідентифікації харчових товарів та знати про її види. 5. Знати про сутність та види фальсифікації. 6. Знати про можливі наслідки фальсифікації та про заходи її попередження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: • Загальна і неорганічна хімія • Органічна хімія • Аналітична хімія • Фізико-хімічні методи аналізу • Технологія харчових виробництв • Харчова хімія • Хімія косметичних засобів • Сенсорний та фізико-хімічний аналіз продуктів харчування та косметичних засобів
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні “Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів” розглядається предмет, завдання та методи харчової експертизи. Детально розглядаються основні етапи та порядок проведення експертизи харчових продуктів. Дається поняття про ідентифікацію товарів та про її види. Вивчаються сутність і види фальсифакації харчових продуктів та косметичних засобів, її наслідки та засоби її попередження.
Опис: Дисципліна “Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів” належить до прикладних і є новим оригінальним сучасним курсом для підготовки магістрів зі спеціалізації “Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів”. Вона є однією дисциплін, які забезпечують сучасний рівень підготовки таких фахівців. В сучасних умовах надзвичайно важливу роль грає організація чіткої системи контролю якості продуктів харчування, що дозволить забезпечити все населення країни безпечними харчовими продуктами належної якості. Недотримання цієї вимоги може викликати численні випадки харчових отруєнь, що можуть завдати шкоду організму людини від незначних порушень самопочуття до летальних випадків включно. Тому фахівець з виробництва харчових продуктів або їх компонентів, до яких відносяться харчові добавки, повинен розуміти абсолютну необхідність організації такого контролю а також знати основні етапи проведення експертизи: ознайомлення із супровідними документами, загальний огляд партії харчових продуктів на місці, складання акту огляду партії харчових продуктів, узяття проб харчових продуктів для лабораторного аналізу, проведення лабораторних досліджень, оформлення протоколів досліджень, аналіз одержаних результатів та складання акту експертизи. Крім того, враховуючи велику кількість фальсифікованої харчової продукції, яка реалізується на ринку, важливо знати про основні види її фальсифікації: асортиментну, якісну, кількісну, вартісну, інформаційну та методи визначення таких фальсифікацій. У курсі “Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів” якраз і розглядаються всі вищеперераховані питання і надаються теоретичні та практичні знання для їх вирішення.
Методи та критерії оцінювання: Лабораторні роботи, колоквіуми, екзамен (письмова форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 4 лабораторних роботи по 5 балів та 2 колоквіуми по 10 балів. Підсумковий контроль – екзамен – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Назаренко Л.О. Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: слайд-курс: навч. посіб. –К.: «Центр учбової літератури», 2014. -248с. 2. Дубініна А.А., Овчиннікова І.Ф., Дубініна С.О., Летута Т.М., Науменко М.О. Методи визначення фальсифікації товарів. Підручник. –К.: «Видавничій дім «Професіонал», Центр учбової літератури 2010. -272с. 3. Смоляр В.І. Харчова експертиза: Підручник. –К.: Здоров’я, 2005. -448 с. 4. Титаренко Л.Д., Павлова В.А., Малигіна В.Д. Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2006. -192 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів (курсова робота)

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.08.E.107
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: к.х.н., доцент Васильєв Віктор Петрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є ознайомлення студентів із видами контролю якості харчових продуктів, основними етапами проведення харчової експертизи, видами фальсифікації продуктів харчування та косметичних засобів, методами визначення таких фальсифікацій.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: розуміння необхідності організації чіткої системи контролю якості продуктів харчування, що дозволить забезпечити все населення країни безпечними харчовими продуктами належної якості. Недотримання цієї вимоги може викликати численні випадки харчових отруєнь, що можуть завдати шкоду організму людини від незначних порушень самопочуття до летальних випадків включно. фахових: знати про основні етапи та порядок проведення експертизи харчових продуктів від ознайомлення із супровідними документами до складання акту експертизи, а також знати про види фальсифікації харчових продуктів та про методи їх виявлення.
Результати навчання: Курсова робота з курсу «Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів» присвячена розгляду контролю якості, способам фальсифікації та методам виявлення фальсифікацій якогось конкретного харчового чи косметичного продукту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: • Органічна хімія • Аналітична хімія • Технологія харчових виробництв Супутня навчальна дисципліна: • Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів.
Короткий зміст навчальної програми: В курсовій роботі описуються (згідно стандарту) основні органолептичні та фізико-хімічні показники яким має відповідати конкретний харчовий чи косметичний продукт. Наводяться відомі способи його фальсифікації та методи які дозволяють виявити такі фальсифікації. Робота має таки основні розділи: 1. Вступ. 2. Ідентифікаційні ознаки продукту. Терміни та визначення. Класифікація та асортимент. 3. Сировина для одержання продукту. 4. Методи одержання продукту (коротко). 5. Основні органолептичні та фізико-хімічні показники продукту (згідно ДСТУ або ТУ). 6. Відомі методи фальсифікації продукту та їх визначення. 7. Висновки. 8. Додатки (стандарти на продукт). 9. Список використаної літератури.
Опис: Дисципліна “Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів” належить до прикладних і є новим оригінальним сучасним курсом для підготовки магістрів зі спеціалізації “Хімічні технології харчових добавок та косметичних засобів”. Вона є однією дисциплін, які забезпечують сучасний рівень підготовки таких фахівців. В сучасних умовах надзвичайно важливу роль грає організація чіткої системи контролю якості продуктів харчування, що дозволить забезпечити все населення країни безпечними харчовими продуктами належної якості. Недотримання цієї вимоги може викликати численні випадки харчових отруєнь, що можуть завдати шкоду організму людини від незначних порушень самопочуття до летальних випадків включно. Тому фахівець з виробництва харчових продуктів або їх компонентів, до яких відносяться харчові добавки, повинен розуміти абсолютну необхідність організації такого контролю а також знати основні етапи проведення експертизи: ознайомлення із супровідними документами, загальний огляд партії харчових продуктів на місці, складання акту огляду партії харчових продуктів, узяття проб харчових продуктів для лабораторного аналізу, проведення лабораторних досліджень, оформлення протоколів досліджень, аналіз одержаних результатів та складання акту експертизи. Крім того, враховуючи велику кількість фальсифікованої харчової продукції, яка реалізується на ринку, важливо знати про основні види її фальсифікації: асортиментну, якісну, кількісну, вартісну, інформаційну та методи визначення таких фальсифікацій. У курсі “Експертиза та контроль якості продуктів харчування та косметичних засобів” якраз і розглядаються всі вищеперераховані питання і надаються теоретичні та практичні знання для їх вирішення.
Методи та критерії оцінювання: Текст курсової роботи, презентація, усний захист.
Критерії оцінювання результатів навчання: Здається друкований текст курсової роботи. Підсумковий контроль: усний захист 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Назаренко Л.О. Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: слайд-курс: навч. посіб. –К.: «Центр учбової літератури», 2014. -248с. 2. Дубініна А.А., Овчиннікова І.Ф., Дубініна С.О., Летута Т.М., Науменко М.О. Методи визначення фальсифікації товарів. Підручник. –К.: «Видавничій дім «Професіонал», Центр учбової літератури 2010. -272с. 3. Смоляр В.І. Харчова експертиза: Підручник. –К.: Здоров’я, 2005. -448 с. 4. Титаренко Л.Д., Павлова В.А., Малигіна В.Д. Ідентифікація та фальсифікація продовольчих товарів: Навчальний посібник. К.: Центр навчальної літератури, 2006. -192 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).