Технології неорганічних речовин, частина 1

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.01.E.017
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: Курилець Оксана Григорівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дати студентам знання технологічних особливостей одержання нітратної кислоти, досконало вивчити апаратурне оформлення процесу.
Завдання: загальні компетентності: (ЗК3.) Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): (ФК1.) Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. (ФК2.) Здатність організовувати і управляти хімікотехнологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): (ФКС1.1.) Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі хімічної технології неорганічних речовин, наноматеріалів і водоочищення. (ФКС1.2.) Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій неорганічних речовин, наноматеріалів і водоочищення.
Результати навчання: РН1 (ПР2.) Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію). РН2 (ПР4.) Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. РН3 (ПР7.) Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію). РН4 (КОМ1) Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. РН5 (АіВ3) Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальна хімічна технологія, • Процеси та апарати хімічних виробництв, • Теоретичні основи технології неорганічних речовин, • Хімічна технологія сполук Нітрогену, • Хіміко-технологічні процеси у підготовці природних вод, • Хімія та технологія наноматеріалів.
Короткий зміст навчальної програми: Основні техніко-економічні умови при проектуванні виробництв нітратної кислоти великої одиничної потужності. Виробництво нітратної за тиску 0,716 МПа, особливості окремих стадій виробництва, їх апаратурне забезпечення. Виробництво нітратної кислоти в агрегаті АК – 72. Особливості компонування обладнання, апаратурне оформлення технологічного процесу.
Опис: Області застосування і важливість для промисловості збільшення потужностей виробництва нітратної кислоти. Теоретичні засади виробництва нітратної кислоти. Особливості розроблення виробництв великої одиничної продуктивності. Вплив тиску, температури, утилізації викидів на основні стадії цього виробництва. Енерготехнологічність та екологічна безпечність таких схем. Основні техніко-економічні умови при проектуванні виробництв нітратної кислоти. Схема Шварцбурда за єдиного тиску 0,716 МПа. Особливості технологічної схеми. Техніко-економічні показники агрегату. Технічні особливості окремих стадій виробництва нітратної кислоти в агрегатах Швацбурда. Апаратурне забезпечення, конструктивні особливості та принцип роботи. Виробництво нітратної кислоти за використання двох тисків. Принципова технологічна схема агрегату АК-72. Особливості окремих стадій виробництва нітратної кислоти в агрегатах АК-72. Вплив таких параметрів як тиск, температура утилізація хвостових газів на різних стадіях виробництва кислоти. Конструкція основних та допоміжних апаратів та принцип їх роботи. Основні техніко-економічні показники і особливості виробництва в агрегаті АК – 72. Особливості компонування обладнання, апаратурне оформлення технологічного процесу. Порівняльна характеристика схем, які працюють за єдиного тиску зі схемою з двома тисками. Переваги недоліки кожної із них. Основні шляхи модернізації схеми виробництва нітратної кислоти.
Методи та критерії оцінювання: - оцінка складається з трьох компонентів: поточного контролю (захист лабоаторних робіт)(?=20 балів); письмового (?=70 балів) та усного (?=10 балів); -оцінювання результатів навчання здобувачів освіти здійснюють відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої у Національному університеті «Львівс0ька політехніка». Методику розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентовано Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання здобувачів освіти Національному університеті «Львівська політехніка» (https://lpnu.ua/sites/default/files/2020/pages/2028/svo0309polozhennyaproorganizaciyutaprovedennyapotochnogoisemestrovogokontrolyu.pdf).
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень..
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Курилець О.Г. Технології неорганічних речовин (Частина 1): Конспект лекцій для студентів другого (магістерського) рівня освіти інституту ІХХТ, спеціальності 161.Хімічні технології та інженерія, спеціалізації Хімічні технології неорганічних речовин і водопідготовлення.- Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». 2019 – 63 с. 2. Астрелін І.М., Запольский А.К. і інші. Теорія процесів виробництв неорганічних речовин. – К.: Вища школа, 1992. – 399 с. 3. Технологія неорганічних речовин. Частина 1. Технологія газів / Волошин М.Д., Шестозуб А.Б. та ін. – Дніпродзержинськ: 2009. – 311 с. 4. Методи розрахунків у технології неорганічних виробництв (ч.І. Зв’язаний азот): Підручник / Лобойко О.Я., Товажнянський Л.Л., Слабун І.О. та ін. 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Технології продуктів неорганічного синтезу. Ч.1» Сертифікат № 02773/ Курилець О.Г. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8555 . 2. Контактне окиснення аміаку на неплатиновому каталізаторі: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з дисциплін «Технології неорганічних речовин (Частина 1)», для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” спеціалізації “Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення” /Укл.: О.Г. Курилець, З.О. Знак., А.Б. Гелеш– Львів: 2024. – 13 с. 3. Відбір і аналіз аміачно-повітряної суміші: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи з дисциплін «Технології неорганічних речовин (Частина 1)», для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” спеціалізації “Хімічні технології неорганічних речовин і водоочищення” /Укл.: О.Г. Курилець, А.Б. Гелеш– Львів: 2024. – 10 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).