Обладнання і конструкційні матеріали

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.05.O.064
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Доцент, к.т.н. Присяжний Юрій Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з конструкцією та особливостями експлуатації технологічного обладнання нафтопереробних заводів, а також з характеристикою конструкційних матеріалів, з яких виготовляють нафтозаводське обладнання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: 1. Загальні компетентності: - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. 2. Фахові компетентності: - здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 3. Фахові компетентності професійного спрямування: - здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами переробки горючих копалин. - здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології переробки горючих копалин.
Результати навчання: 1. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знати конструкцію, принцип роботи та розрахунку сучасного обладнання та устаткування виробництв переробки нафти і газу; - здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображувати технологічний процес; - використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, аналізу, розрахунків і створення графічних і текстових документів; - класифікувати й аналізувати проблеми різного характеру та складати план щодо їх вирішення; - вибрати та застосувати знання і розуміння з хімії для вирішення якісних і кількісних проблем на хімічному виробництві; - виявляти бажання працювати самостійно; - брати участь в обговоренні результатів різних видів роботи. 2. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій; - оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. - здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. - зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. - здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Сучасні технології переробки горючих копалин. 2. Хімія та технологія наноматеріалів. 3. Методологія наукових досліджень. 4. Проектування виробництв переробки горючих копалин. 5. Сучасні технології виробництва базових олив та переробки вуглеводневих газів. 6. Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів. 7. Спецкурс з наукових досліджень зі спеціальності.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна присвячена обладнанню і конструкційним матеріалам нафтопереробних і газопереробних заводів. В ході її вивчення студенти отримують теоретичні та практичні знання з таких питань: - конструкція, принцип роботи, особливості експлуатації, а також порядок розрахунку основного технологічного обладнання процесів переробки нафти та газу; - характеристика конструкційних матеріалів для виготовлення обладнання процесів переробки горючих копалин.
Опис: Лекційні заняття: 1. Класифікація і загальна характеристика технологічного обладнання і процесів переробки нафти і газу. 2. Насоси і компресори. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 3. Резервуари, цистерни, ємності. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 4. Трубопроводи та арматура. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 5. Хімічні апарати (реактори). Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 6. Відстійники, фільтри, центрифуги, циклони, електродегідратори, електрофільтри, газосепаратори, мішалки. Конструкція, особливості експлуатації, принцип розрахунку. 7. Конструкційні матеріали для виготовлення нафто- й газопереробного обладнання. Вимоги до конструкційних матеріалів. Основні показники якості конструкційних матеріалів. Металічні конструкційні матеріали. Сталі, чавуни, кольорові метали і сплави. Неметалічні конструкційні матеріали. Полімерні матеріали, гуми. Практичні заняття: 1. Розрахунок реакторів каталітичного крекінгу. 2. Розрахунок реакторів каталітичного риформінгу. 3. Розрахунок реакторів гідроочищення. 4. Розрахунок реакторів коксування. 5. Розрахунок реакторів алкілування. 6. Розрахунок реакторів ізомеризації.
Методи та критерії оцінювання: Загальна оцінка студента за дисципліну складається з оцінки за поточний контроль і оцінки за екзаменаційний контроль. 1. Практичні заняття – перевірка правильності прийнятих рішень. 2. Екзамен – письмово-усна форма.
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів за дисципліну - 100, зокрема: 1. Поточний контроль (практичні заняття) - 30 балів. 2. Екзаменаційний контроль: - письмова компонента - 50 балів; - усна компонента - 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичне забезпечення - Електронний навчально-методичний комплекс «Обладнання і конструкційні матеріали» у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», сертифікат №03475; http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 - Конструкція та розрахунок обладнання нафто- й газопереробних заводів. Реакційні апарати: навч. посібник / Ю. В. Присяжний, О. Б. Гринишин, М. І. Донченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 134 с. 2. Рекомендована література базова - Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. - Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів.– Львів: В-во НУ «ЛП», 2003.– 440 с. - Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. - А.П. Врагов. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв.- Суми.: Видавництво СумДУ, 2006.- 262с. - Врагов А.П., Михайловський Я.Е., Якушко С.І. Матеріали до розрахунків процесів та обладнання хімічних і нафтопереробних виробництв. - Суми : Видавництво СумДУ, 2008. - 170 с. - https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 3. Рекомендована література допоміжна - Ханик Я. М., Дубинін А.І., Атаманюк В.М., Станіславчук О.В., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина I. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2005. – 192 с. - Ханик Я. М., Дубинін А.І., Станіславчук О.В., Білецька Л.З., Станіславчук О.П.. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина II. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 180 с. - Ханик Я. М., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина III. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 340 с. - Ханик Я. М., Гузьова І. О., Римар Т. І., Білецька Л. З. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина IV. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2009. – 300 с. - Ханик Я. М., Троцький В.І., Станіславчук О.П., Майструк В.В., Гаврилів Р.І. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина V. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2010. – 176 с. 4. Інформаційні ресурси - https://lpnu.ua/studentska-biblioteka - https://lpnu.ua/ntb ; https://library.lpnu.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Обладнання і конструкційні матеріали (курсовий проєкт)

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.05.O.066
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки нафти та газу
Лектор: Доцент, к.т.н. Присяжний Юрій Володимирович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Закріплення і поглиблення знань у сфері обладнання і конструкційних матеріалів нафтопереробних і газопереробних заводів, які студент отримав під час вивчення курсу «Обладнання і конструкційні матеріали».
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: 1. загальні компетентності: - здатність генерувати нові ідеї (креативність). - здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; 2. фахові компетентності: - здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. - здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. 3. фахові компетентності професійного спрямування: - здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для контролю та керування технологічними процесами переробки горючих копалин. - здатність критично аналізувати існуючі хіміко-технологічні процеси та розробляти інноваційні технології переробки горючих копалин
Результати навчання: 1. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію; - оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв; - вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів; - здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 2. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій; - здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. - оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. - вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів. - розробляти та реалізовувати проекти у сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. - здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. - зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. - управління робочими та навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. - здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Сучасні технології переробки горючих копалин. 2. Хімія та технологія наноматеріалів. 3. Методологія наукових досліджень. 4. Проектування виробництв переробки горючих копалин. 5. Сучасні технології виробництва базових олив та переробки вуглеводневих газів. 6. Обладнання і конструкційні матеріали 7. Технологія додатків, реагентів і допоміжних продуктів.
Короткий зміст навчальної програми: Суть навчальної дисципліни – це самостійний розрахунок одного з апаратів нафто- та газопереробних заводів будову, принцип роботи і алгоритм розрахунку яких студент освоїв на лекційних та практичних заняттях з курсу «Обладнання і конструкційні матеріали». Курсовий проект (КП) складається з таких основних частин: - завдання для КП; - розрахунок (з детальним поясненням всіх кроків); - креслення (загальний вигляд) розрахованого апарата (виконуються на аркуші формату А1). Студент особисто відповідає за усі прийняті рішення, правильність і точність розрахунків, оформлення пояснювальної записки та графічної частини КП.
Опис: Перелік тем, які розглядаються при виконанні курсового проекту. 1. Розрахунок реактора гідроочищення. 2. Розрахунок реактора каталітичного риформінгу. 3. Розрахунок реактора сірчанокислотного алкілування. 4. Розрахунок реактора ізомеризації. 5. Розрахунок реактора каталітичного крекінгу. 6. Розрахунок реактора сповільненого коксування. 7. Розрахунок реактора одержання окиснених бітумів. 8. Розрахунок ректифікаційної колони. 9. Розрахунок трубчатої печі. 10. Розрахунок кожухотрубного теплообмінника. 11. Розрахунок апарата повітряного охолодження. 12. Розрахунок екстракційного апарата.
Методи та критерії оцінювання: Залік – захист курсового проекту в усній формі перед комісією (індивідуальне опитування за темою КП).
Критерії оцінювання результатів навчання: Загальна кількість балів за дисципліну - 100, а саме: захист курсового проекту в усній формі - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичне забезпечення - Електронний навчально-методичний комплекс «Обладнання і конструкційні матеріали» у Віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка», сертифікат №03475; http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 - Методичні вказівки до оформлення курсового проекту з дисципліни «Обладнання і конструкційні матеріали». Методичні вказівки / Укладачі Присяжний Ю.В., Демчук Ю.Я.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2024.– 26 с. - Конструкція та розрахунок обладнання нафто- й газопереробних заводів. Реакційні апарати: навч. посібник / Ю. В. Присяжний, О. Б. Гринишин, М. І. Донченко. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2024. – 134 с. - Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. - Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів.– Львів: В-во НУ «ЛП», 2003.– 440 с. - Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. - Врагов А.П., Михайловський Я.Е., Якушко С.І. Матеріали до розрахунків процесів та обладнання хімічних і нафтопереробних виробництв. - Суми : Видавництво СумДУ, 2008. - 170 с. - А.П. Врагов. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв.- Суми.: Видавництво СумДУ, 2006.- 262с. - Мачинський О., Топільницький П. Гідрокрекінг / О.Я. Мачинський, П.І. Топільницький. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, — 2011. — 348 с. 2. Рекомендована література базова: - Братичак М.М., Гринишин О.Б. Технологія нафти та газу. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2013.– 180 с. - Гуменецький В.В. Процеси та обладнання нафтопереробних заводів.– Львів: В-во НУ «ЛП», 2003.– 440 с. - Топільницький П.І., Гринишин О.Б., Мачинський О.Я. Технологія первинної переробки нафти і газу.– Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2014.– 468 с. - А.П. Врагов. Теплообмінні процеси та обладнання хімічних і газонафтопереробних виробництв.- Суми.: Видавництво СумДУ, 2006.- 262с. - Врагов А.П., Михайловський Я.Е., Якушко С.І. Матеріали до розрахунків процесів та обладнання хімічних і нафтопереробних виробництв. - Суми : Видавництво СумДУ, 2008. - 170 с. - https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2097 3. Рекомендована література допоміжна - Ханик Я. М., Дубинін А.І., Атаманюк В.М., Станіславчук О.В., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина I. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2005. – 192 с. - Ханик Я. М., Дубинін А.І., Станіславчук О.В., Білецька Л.З., Станіславчук О.П.. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина II. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 180 с. - Ханик Я. М., Семенишин Є.М., Станіславчук О.П., Кіндзера Д.П. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина III. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2006. – 340 с. - Ханик Я. М., Гузьова І. О., Римар Т. І., Білецька Л. З. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина IV. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2009. – 300 с. - Ханик Я. М., Троцький В.І., Станіславчук О.П., Майструк В.В., Гаврилів Р.І. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина V. – Львів: Вид-во НУ «ЛП», 2010. – 176 с. 4. Інформаційні ресурси - https://lpnu.ua/studentska-biblioteka - https://lpnu.ua/ntb ; https://library.lpnu.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).