Спеціальні методи досліджень структури і властивостей високомолекулярних сполук
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.07.E.092
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: доцент, к.т.н. Тарас Володимирович Гуменецький
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Фахові компетентності:
1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв.
2. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв.
3. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії.
4. Здатність планувати і виконувати наукові дослідження в галузі хімічної інженерії.
Фахові компетентності професійного спрямування:
1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички в галузі високомолекулярних сполук для аналізу, оцінювання і проектування інноваційних технологічних процесів обладнання та виробництв синтетичного каучуку та еластомерів.
Результати навчання: ПР 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій.
ПР 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
ПР 4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв.
ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію.
КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
АіВ3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Теоретичні основи технології виробництва високомолекулярних сполук.
2. Хімічна технологія синтезу високо-молекулярних сполук.
3. Обладнання заводів виробництва полімерів.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Технологічні процеси синтезу і модифікування полімерів.
2. Нанотехнології та полімерні матеріали.
3. Нові технології у виробництві високомолекулярних сполук.
Короткий зміст навчальної програми: У лекційному матеріалі розглядаються основні сучасні інструментальні методи дослідження структури та технологічних і експлуатаційних властивостей полімерних матеріалів, вивчаються спеціальні методи дослідження їхньої структури і властивостей. Також детально висвітлюються теоретичні та практичні аспекти проведення досліджень, особлива увага звернена на дослідження властивостей полімерів та виробів на їхній основі у взаємозв’язку зі структурою, хімічною природою та фізичними станами.
Опис: Структура і фізичні стани полімерів. Склоподібний стан, різні типи процесів склування. Вплив кристалізації і орієнтації на механічні властивості полімерів. Орієнтований стан полімерів. Рівноважна високоеластична деформація, кінетика. Релаксаційні явища під час циклічних деформацій. Міцність полімерів. Модифікація полімерів. Класифікація та характеристика методів модифікації. Модифікація властивостей полімерів шляхом їх змішування та за допомогою додатків. Модифікація за допомогою пластифікаторів, механізми пластифікації. Наповнювачі як модифікатори властивостей пластмас, їхня класифікація. Модифікація поверхневих та оптичних властивостей полімерів. Антистатики. Регулятори полярності. Додатки для підвищення стійкості до старіння, радіації та вогнестійкості різних типів полімерів. Додатки для одержання пористих пластмас різної хімічної природи.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Підсумкове (завершальне) оцінювання знань студентів з дисципліни «Спеціальні методи дослідження структури і властивостей високомолекулярних сполук» здійснюється, згідно з встановленим у НУ "Львівська політехніка" порядком, за 100-бальною шкалою з врахуванням результатів поточного і підсумкового контролю. При цьому загальна 100-бальна шкала оцінювання знань розподіляється так:
– оцінювання поточної успішності: 40 балів;
– оцінювання результатів екзамену: 60 балів (50 – письмова, 10 – усна компонента)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально - методичний комплекс «Спеціальні методи досліджень структури і властивостей високомолекулярних сполук». / Гуменецький Т.В. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=2335.
2. Левицький В.Є. Сучасні експериментальні методи досліджень у хімії та технології полімерів: Навчальний посібник / В.Є. Левицький, Т.В. Гуменецький. – Львів: Растр-7, 2022. 292 c.
3. Левицький В.Є., Гуменецький Т.В. Методологія досліджень властивостей полімерних матеріалів: Навч. посібник. – Львів: Растр-7, 2021. -312 с.
4. Підгорна, Л.П. Теорія та методи дослідження і випробування пластмас, клеїв та герметиків: Навч. посібник / Л.П. Підгорна, Г.М. Черкашина, В.В. Лебедєв – Харків : НТУ “ХПІ”, 2015. 276 с.
5. Технологія виробництва високомолекулярних сполук: лабораторний практикум/ уклад.: С.В. Іванов, В.В. Трачевський, О.С.Тітова [та ін.]. – К.: НАУ, 2008. 52 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).