Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в'яжучих речовин

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.04.E.054
Кількість кредитів: 12.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області виробництва повітряних, автоклавних, гідравлічних в’яжучих речовин та виробів на їхній основі.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності (ФК): ФК1 Здатність досліджувати, класифікувати та аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. ФК2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС4.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у галузі хімічних технологій скла, кераміки, в’яжучих речовин та виробів на їх основі. ФКС4.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій скла, кераміки, в’яжучих речовин та виробів на їх основі.
Результати навчання: ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7 Здійснювати у науково-технічний літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію КОМ1 Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються АіВ3 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія наукових досліджень Хімія та технології наноматеріалів Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів. Технологія скляних виробів Хімічна технологія скла, кераміки та в’яжучих речовин. Курсовий проект. Спецкурс з наукових досліджень зі спеціальності. Наукові дослідження за тематиками спеціальності. Дослідницька практика.
Короткий зміст навчальної програми: Освітній компонент “Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в’яжучих речовин” є дисципліною спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія”. Дисципліна дає знання про основні властивості силікатних матеріалів на основі повітряних, гідравлічних та автоклавних в’яжучих речовин і вимоги нормативно-технічних документів до них; вивчає основи технології, будівельно-експлуатаційні властивості і технічне призначення основних видів силікатних матеріалів і виробів на основі вапна, гіпсу, портландцементу та автоклавних силікатних композицій.
Опис: Будівельні розчини з використанням вапна. Класифікація будівельних розчинів. Властивості розчинових сумішей та розчинів. Особливості використання вапняних розчинів. Твердіння вапняних розчинів. Руйнування розчинів Сухі будівельні суміші. Класифікація будівельних сумішей за видами робіт. Сировинні матеріали для виробництва СБС. Технічні вимоги до СБС. Процеси тверднення СБС. Технологія виробництва СБС. Підготовка основи під покриття. Використання вапна в складі СБС. Силікатні вироби автоклавного тверднення. Різновиди та властивості силікатної цегли. Сировинні матеріали. Технологія виробництва силікатної цегли. Особливості виробництва кольорової силікатної цегли. Фізико-хімічні процеси отримання силікатної цегли. Ніздрюваті бетони. Різновиди ніздрюватих бетонів. Властивості ніздрюватих бетонів. Сировинні матеріали для отримання ніздрюватих бетонів. Технологія отримання ніздрюватих бетонів. Вироби на основі гіпсових зв’язних речовин. Гіпсовмісні зв’язні речовини. Особливості тверднення гіпсу. Високовипалювальні гіпсові зв’язні речовини. Приготування гіпсових сумішей і властивості затверділого гіпсу. Розчини і бетони. Будівельні елементи. Обробка поверхні гіпсових виробів. В’яжучі гідравлічні системи. Основи класифікації на напрямки використання міннеральних зв’язних речовин. Класифікація та вимоги до цементів загальнобудівельного призначення згідно ДСТУ Б EN 197-1:2015. Мінерали портландцементного клінкеру та їх вплив на властивості. Будівельні та технологічні властивості портландцементів загальнобудівельного призначення. Вплив агресивного середовища на експлуатаційні властивості портландцементу. Різновиди портландцементів. Цементи спеціального призначення.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5–10 хв; захист лабораторних робіт тощо. Оцінка поточного контролю здобувача вищої освіти здійснюється за результатами успішного виконання і захисту лабораторних робіт, тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка”. Форма семестрового контролю – екзамен
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні заняття – 35 Тестування у ВНС - 5 Екзаменаційний контроль – 60
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В’яжучі речовини : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський. – К. : Основа, 2012. – 448 с. 2. В’яжучі матеріали : підруч : пер. з рос. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с. 3. Дворкін Л. Й. Будівельні в?яжучі матеріали : підруч. / Л. Й. Дворкін. – Рівне : НУВГП, 2019. – 622 с. 4. Рунова Р. Ф. Основи виробництва стінових та оздоблювальних матеріалів : Підручник / Р. Ф. Рунова, Л. О. Шейнич, О. Г. Гелевера, В. І. Гоц. – К. : КНУБА, 2001. – 353 с. 5. Будівельне матеріалознавство / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]. – К. : ТОВ УВПК “ЕксОб”, 2004. – 704 с. 6. Луцюк І. В. Технічний аналіз і контроль виробництва в?яжучих речовин та виробів на їхній основі : навч. посібник / І. В. Луцюк, З. І. Боровець. – Львів : Растр-7, 2021. – 166 c. 7. Якимечко Я. Б. Хімічна технологія вапна : навч. посібн. / Я. Б. Якимечко. – Л. : Растр-7, 2015. – 186 с. 8. Саницький М. А. Модифіковані композиційні цементи / М. А. Саницький, Х. С. Соболь, Т. Є. Марків. – Львів : ЛП, 2010. – 132 с. 9. Боровець З. І. Технологія виробів на основі повітряних в’яжучих речовин : навч. посіб. / З. І. Боровець, Я. Б. Якимечко, І. В. Луцюк. – Львів: Растр-7, 2024. – 136 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).