Хімічна технологія скла, кераміки та в'яжучих речовин (курсовий проєкт)

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.04.E.055
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Вахула Ярослав Іванович, професор Луцюк Ірина Володимирівна, доцент Боровець Зенон Іванович, доцент Семеген Роман Іванович, доцент Магорівська Галина Ярославівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка фахівців до проведення інженерних проєктно-конструкторських робіт із теоретичними знаннями та практичними навичками в області технологій виробництва скла, кераміки та в'яжучих речовин
Завдання: Інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми хімічних технологій та інженерії або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій і характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: 1. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Фахові компетентності: 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. 3. Здатність використовувати результати наукових досліджень і дослідно-конструкторських розробок для вдосконалення існуючих та/або розробки нових технологій і обладнання хімічних виробництв. 4. Здатність використовувати сучасне спеціальне наукове обладнання та програмне забезпечення при проведенні експериментальних досліджень і здійсненні дослідно-конструкторських розробок у сфері хімічних технологій та інженерії. Фахові компетентності професійного спрямування: 1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань у галузі хімічних технологій скла, кераміки, в?яжучих речовин та виробів на їхній основі. 2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для розроблення інноваційних процесів і перспективних технологій скла, кераміки, в?яжучих речовин та виробів на їхній основі.
Результати навчання: 1. Критично осмислювати наукові концепції та сучасні теорії хімічних процесів та хімічної інженерії, застосовувати їх при проведенні наукових досліджень та створенні інновацій. 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 3. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. 4. Вільно спілкуватися державною та іноземною мовами усно і письмово для обговорення і презентації результатів професійної діяльності, досліджень та проектів. 5. Розробляти та реалізовувати проекти в сфері хімічних технологій та дотичні до неї міждисциплінарні проекти з урахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. 6. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. 7. Планувати та виконувати експериментальні і теоретичні дослідження в сфері хімічних технологій і інженерії, формулювати і перевіряти гіпотези, аргументувати висновки, презентувати результати досліджень. 8. Розробляти і викладати спеціальні дисципліни з хімічних технологій і інженерії у закладах вищої освіти. 9. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. 10. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. 11. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімічна технологія тонкої, технічної кераміки та вогнетривів Технологія скляних виробів Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в'яжучих речовин
Короткий зміст навчальної програми: Систематизація, узагальнення, поглиблення теоретичних знань та формування вміння практичної реалізації щодо принципів розроблення технологічних процесів, комплексного вибору сировинних матеріалів, підбору складу мас та обладнання, складання матеріального балансу в технологіх скла, кераміки та в'яжучих матеріалів, а також виконання проєктно-конструкторської графічної частини.
Опис: Технології стінової, тонкої кераміки та вогнетривів. Технології скляних та склокристалічних виробів. Технології повітряних, гідравлічних та автоклавних в'яжучих речовин та виробів на їхній основі Вибір сировинних матеріалів та способів їхнього технологічного оброблення. Розрахунок сировинної суміші та її приготування. Вибір обладнання для підготовки сировинних матеріалів. Контроль виробництва. Заходи екологічної безпеки.
Методи та критерії оцінювання: пояснювальна записка та графічний матеріал до курсового проєкту
Критерії оцінювання результатів навчання: підсумковий контроль (залік): захист курсового проєкту (100 %)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Ящишин Й. М. Технологія скла : підруч. у 3-х част. / Й. М. Ящишин. – Львів : Видавництво “Бескид Біт”. – Ч. І : Фізика і хімія скла. – 2008. – 204 с.; Ч. ІІ : Технологія скляної маси. – 2004. – 250 с.; Ч. ІІІ : Технологія скляних виробів. – 2011 р. – 416 с. 2. Пащенко О.О. В’яжучі матеріали : підруч. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с. 3. В’яжучі матеріали: Підручник / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський – К. : Основа, 2012. – 448 с. 4. Хоменко О. С. Хімічна технологія кераміки та вогнетривів / О. С. Хоменко, Я. І. Кольцова. – Дніпропетровськ : ДВНЗ УДХТУ, 2014. – 192 с. 5. Боровець З. І. Хімічні технології вогнетривких матеріалів та виробів : підручник / З. І. Боровець, І. В. Луцюк. – Львів : Растр-7, 2022. – 196 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).