Технологія формування виробів з еластомерів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.06.E.081
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: Доцент Семенюк Наталія Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення студентів з сучасними технологіями формування виробів з еластомерів, класифікацією еластомерів і основними способами їх одержання, механізмам вулканізації каучyків, методами і способами її здійснення, класифікацію та призначення інгредієнтів ґумових сумішей, а також основні процеси виробництва ґум, технологією перероблення відходів виробництва ґум.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахові компетентності: - ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. - ФК 2. Здатність організовувати і управляти хіміко-технологічними процесами в умовах промислового виробництва та в науково-дослідних лабораторіях з урахуванням соціальних, економічних та екологічних аспектів. фахові компетентності професійного спрямування: - ФКС 6.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі перероблення полімерних і композиційних матеріалів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ 1. Зрозуміле і неоднозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Полімерне матеріалознавство • Основи хімії і фізико-хімії полімерів • Технологічні процеси модифікування та перероблення полімерних і композиційних матеріалів • Сучасні технологічні процеси перероблення полімерних і композиційних матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технологія формування виробів з еластомерів» знайомить здобувачів освіти з класифікацією еластомерів, механізмами вулканізації каучуків, сучасними уявленнями про способи переробки еластомерів у вироби та технологіями переробки відходів виробництва гум. У результаті вивчення цієї дисципліни здобувач освіти набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності підприємств з переробки еластомерів та вирішення практичних завдань із забезпечення якості виробів з них.
Опис: Зміст дисципліни і його значення для підготовки спеціаліста. Зв’язок курсу з іншими загальноосвітніми і спеціальними дисциплінами. Внесок вітчизняних та зарубіжних вчених в розвиток технології синтезу та переробки еластомерів. Стан та перспективи переробки еластомерів в Україні. Поняття еластомерів. Каучуки та гуми. Натуральний та синтетичний каучуки. Класифікація. Способи одержання еластомерів. Полімеризація в розчині. Емульсійна полімеризація. Характеристика, переваги та недоліки способів. Вулканізація каучуків. Стадії вулканізації . Основні механізми вулканізації: сірчана, пероксидна, радіаційна. Вулканізація каучуків, що містять функціональні групи. Вулканізаціія в присутності активаторів і прискорювачів процесу. Основні параметри структурної сітки, вплив на властивості. Склад систем, що вуклканізуються. Класифікація та призначення інгредієнтів гумових сумішей. Основні процеси гумового виробництва. Зберігання та підготовка інгредієнтів та каучуків. Підсушування, подрібнення, просіювання. Розпарювання та пластикація каучуків. Фактори, що впливають на підготовку каучуків. Приготування гумових сумішей. Вимоги та технологія одержання. Одержання сирих гумових заготовок. Каландрування. Опреції, що можна здійснити з еластомерами на каландрах. Каландровий ефект. Види браку при каландруванні гумових сумішей та способи їх усунення. Розрахунок продуктивності каландра. Вироби з гумових клеїв. Загальна характеристика і класифікація гумових клеїв. Тонкостінні вироби з гумових клеїв, технологія їх одержання. Види браку та способи їх усунення. Промащування тканин на клеєпромащувальних машинах. Основні типи шпредінг-машин та способи нанесення тонких шарів гумової суміші на тканину. Шприцювання гумових сумішей. Вулканізація як основний та завершальний процес виробництва гум. Параметри вулканізації. Плато вулканізації, причини його виникнення. Основні методи вулканізації гумових сумішей. Пресовий метод. Визначення технологічних параметрів при пресуванні. Види бра ку та способи їх усунення. Типова технологічна схема форму вання виробів пресовим методом. Лиття під тиском. Суть методу, переваги та недоліки. Класифікація литтєвих машин для переробки гумових сумішей. Визначення технологічних параметрів при литті під тиском. Види браку та способи їх усунення. Типова технологічна схема. Переробка відходів виробництва гум. Регенерат. Гумове борошно. Технологічна схема виробництва. Техніка безпеки та охорона довкілля при переробці еластомерів.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час виконання і захисту лабораторних робіт, виконання РГР з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: усного контролю та захисту звітів лабораторних робіт та РГР. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): Виконання лабораторних робіт – 10 балів Захист звітів із лабораторних робіт – 10 балів РГР - 10 б. Екзаменаційний контроль (ЕК): письмова компонента - 60 б усна компонента - 10 б Разом за дисципліну (ПК+ЕК) - 100 б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Скорохода В.Й. Основи технології еластомерів та формування з них виробів: навчальний посібник /В. Й. Скорохода, Н. Б. Семенюк, Ю.Я. Мельник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 125 с. 2. Мельник Л.І. Технологія переробки еластомерів: навч. посібник – Київ: НТУ «КПІ» ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 257 с. 3. Bhatia S.C. Rubber Technology: Two Volume Set. Woodhead Publishing India, 2019. – 688 p. 4. Rodgers B. Rubber Compounding: Chemistry and Applications 2th ed. Taylor & Francis Group, LLC 2016. – 624 p. 5. Rubber compounding, principles, materials, and techniques // Eds. by F.W. Barlow, M. Dekker. – New York: Marcel Dekker, Inc. – 1988. – 325 p. Допоміжна 1. Гуменецький Т.В., Левицький В.Є., Суберляк О.В. Фізико-хімія полімерів: навчальний посібник. – Львів: Растр-7, 2020. –420 с. 2. Суберляк О.В. Теоретичні основи хімії та технології полімерів: Навч. посібник / О.В. Суберляк, В.Й. Скорохода, Н.Б. Семенюк. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 336 с. 3. Технологія виробництва та переробки полімерів медико-біологічного призначення : навч. посіб. / В. Л. Авраменко, Л. П. Підгорна, Г. М. Черкашина, О. В. Близнюк. – Харків: Видавництво та друкарня «Технологічний Центр», 2018. - 356 с. Навчально-методичне забезпечення 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Технологія формування виробів з еластомерів». Сертифікат № 01717. Номер реєстрації: Е41-217-113/2016 від 06.07.2016. Автори: Скорохода В.Й., Семенюк Н.Б. 2. Скорохода В.Й., Семенюк Н.Б., Мельник Ю.Я., Дудок Г.Д. Вулканізація каучуків та структурні параметри сітки вулканізатів. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисциплін “Технологія формування виробів з еластомерів”, “Технологія синтетичного каучуку”. – Львів: НУЛП. –2024. –27 с. 3. Семенюк Н.Б., Мельник Ю.Я., Дудок Г.Д., Скорохода В.Й. Фізико-механічні властивості еластомерів. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни “Технологія формування виробів з еластомерів”, “Технологія синтетичного каучуку”. – Львів: НУЛП. – 2024. – 27 с. 4. Семенюк Н.Б., Дудок Г.Д., Скорохода В.Й. Синтетичні латекси. Способи одержання, властивості, перероблення. Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисциплін “Технологія формування виробів з еластомерів”, “Технологія виробництва синтетичного каучуку”, “Технологіі протезування і ортезування кінцівок”.– Львів: НУЛП. –2024. – 27 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).