Теплотехнічне обладнання хімічних виробництв

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.161.09.E.121
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: Дулеба В.П. Нагурський А. О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 1.Навчити студентів розуміти і виконувати аналіз сукупності фізико-хімічних процесів, процесів спалювання палива, теплообміну та аеродинамічних умов, які протікають в спеціальних теплових установках при виробництві хімічних та силікатних матеріалів. 2. Навчити студентів методів теплотехнічного розрахунку теплових установок і основам проектування. 3. Навчити студентів методам обґрунтування та регулювання теплових режимів печей, розумінню ролі конструкції теплових установок та їх вузлів в найбільш ефективній реалізації технологічних задач. 4.Ознайомити студентів з методикою підбору основного і комплектуючого обладнання теплових установок, аналізу і оцінки їх експлуатаційних показників.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних компетентностей: ЗК 3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. фахових компетентностей: ФК 1. Здатність досліджувати, класифікувати і аналізувати показники якості хімічної продукції, технологічних процесів і обладнання хімічних виробництв. фахових компетентностей професійного спрямування: ФКС 9.1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі проектування технологічного обладнання і процесів хімічних виробництв. ФКС 9.2. Здатність критично аналізувати існуючі технології та формувати вимоги для проектування технологічного обладнання хімічних виробництв.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: ПР 2. Здійснювати пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. ПР 4. Оцінювати технічні і економічні характеристики результатів наукових досліджень, дослідно-конструкторських розробок, технологій та обладнання хімічних виробництв. ПР 7. Здійснювати у науково-технічній літературі, патентах, базах даних, інших джерелах пошук необхідної інформації з хімічної технології, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі, систематизувати, і аналізувати та оцінювати відповідну інформацію. КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються. АіB 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика Засади проектування хімічних установок Теплотехніка Спецобладнання хімічних виробництв Теплові процеси
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає теплотехнічне обладнання, що застосовується в технології хімічного виробництва та базується на попередньому теоретичному курсі «Теплотехнічне обладнання хімічних виробництв»
Опис: 1. Тема-Процеси в печах. Класифікація печей. Термотехнологічні процеси. Оптимальні режими проведення термотехнологічних процесів. Теплотехнічні процеси. Рух газів і матеріалів в печах. Теплова робота футеровки. Класифікація печей …2 Тема-Печі виробництва кислот. Печі виробництва сірчаної кислоти. Загальні відомості. Класифікація печей. Печі для обпалу колчедану. Печі аерофонтанні, КШ, для спалювання сірки. Печі виробництва соляної кислоти. Загальні відомості. Печі синтезу хлористого водню. Печі муфельні сульфат соляні. Печі виробництва фосфорної кислоти. Загальні відомості. Печі для спалювання фосфору. Печі виробництва плавикової кислоти. Піч плавикова з барабаном, що обертається, та внутрішнім обігрівом. 3 Тема-Печі виробництва кальцинованої соди та мінеральних солей. Загальні відомості. Содова піч. Печі виробництва мінеральних солей. Печі ціанамідні. Піч шахтна для отримання сплаву сульфіду натрію. Печі з обертовим барабаном для отримання сплаву хлориду барію. Піч вихорова для обпалу, відновлення та окислення сипучих матеріалів. 4 Тема-Печі виробництва жовтого фосфору та карбіду кальцію. Загальні відомості. Класифікація печей. Піч карбідна напівзакрита. Піч карбідна герметична з обертовою ванною 5 Тема-Печі виробництва мінеральних пігментів. Класифікація печей. Печі виробництва білих,фіолетових, чорних, жовтого та червоного пігментів. Печі виробництва складів що світяться. 6 Тема-Печі виробництва каталізаторів. Загальні відомості. Печі виробництва каталізаторів: плавлених, отрим3уваних механічним змішуванням, на носіях, отримуваних методом просочування. Піч виробництва нікелевих каталізаторів. Тема-Печі з обертовими барабанами. Печі з обертовим барабаном з прямим нагрівом загального призначення. Печі з обертовим барабаном з непрямим нагрівом. 7 Механізм завантаження. Печі з обертовим барабаном (муфельні). 8 Тема-Печі для спалювання залишків (відходів) хімічних виробництв. Класифікація печей. Печі для спалювання шламів.Печі для спалювання стічних вод. Печі для спалювання газових відходів. 9 Тема-Печі ремонтних цехів та виробництва сірковуглецю. Загальні відомості, будова та робота печей. Печі електричні для виробництва сірковуглецю. Печі виробництва та регенерації активованого антрациту в киплячому шарі. 10 Тема - Топки. Класифікація і конструкції топок, які встановлюють окремо. Спалюючі пристрої і їх вибір. Визначення розмірів топок. 11 Тема-Матеріали для будівництва печей. Футерування печей. Види футерування. Стінки, арки, склепіння, п’яти , робочі вікна, рекуператори, шибери димові канали, повітропроводи, димові труби. Визначення товщини футерування. Загальні правила викладання вогнетривкої футеровки печей. Кожухи печей,метали,каркаси. 12 Тема - Спалюючі пристрої. Експлуатація печей. Класифікація. Пальники газові загального призначення і спеціальні. Запалювальні пальники. Форсунки мазутні. Тягодуттєве обладнання. Експлуатація печей.
Методи та критерії оцінювання: Здача лабораторних робіт, розв`язування задач, написання контрольної екзаменаційної роботи., усна компонента..
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття - 20, письомова компонента - 70, усна компонента - 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кошельник В.М. Основи проектування теплотехнічних установок підприємств промисловості будівельних матеріалів: навч. посіб. / В.М. Кошельник, Ю.В. Шульгін, О.В. Кошельник, В.В. Соловей. – Х.: НТУ «ХПІ», 2010. 2. Бордюженко О.М. Основи термодинаміки, теплотехніка і теплотехнічне обладнання: Ч.2. Процеси сушіння, випалу і плавлення. Теплова обробка виробів з бетону і залізобетону: навч. посіб. – Рівне: НУВГП, 2010. 3. Драганов Б.Х. Теплотехніка / Б.Х. Драганов, А.А. Долинський, А.В. Мінденко, К М. Письмений. – Київ: Вища школа, 2005. 4. Сардак Е.М. Теплові процеси і агрегати в технології тугоплавких неметалевих та силікатних матеріалів: навч. посіб. / Е.М. Сардак, В.І. Голеус, О.В. Зайчук. – Дніпропетровськ: ДВНЗ УДХТУ, 2015. – 248 с. 5. Гоц В.І. Теплові процеси та установки у виробництві будівельних конструкцій, виробів і матеріалів / В.І. Гоц, В.М. Кошкарьов, В.В. Павлюк, С.А. Тимошенко. – Київ: Основа, 2014. – 472 с. 6. Нагорний А.О. Теплові процеси в технології тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у прикладах і задачах: навч. посіб. – Харків: НТУ «ХПІ», 2019. – 122 с. 7. Теоретичні та експериментальні дослідження теплоелектричного та механічного стану високотемпературних агрегатів: моногр. / 18 А. Я. Карвацький, Є. М. Панов, С. В. Кутузов та ін. — К. : НТУУ «КПІ», 2012. — 352 c. 8. Мікульонок І. О. Виготовлення обладнання хімічних виробництв: підруч. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського», 2022. – 233 c 9. Мікульонок І. О. Виготовлення, монтаж та експлуатація обладнання хімічних виробництв : підручник. / І. О. Мікульонок. – Київ : НТУУ «КПІ», 2012. – 419 с 10. Мікульонок І. О. Механічні, гідромеханічні і масообмінні процеси та обладнання хімічної технології : підруч. / І. О. Мікульонок. – Київ : НТУУ «КПІ», 2014. – 340 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).