Теорія інформації та кодування

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.032
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Захист інформації
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна

Теорія інформації та кодування

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.031
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: к.т.н. Вашкурак Юрій Зіновійович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є оволодіння студентами ґрунтовними знаннями з теорії інформації та кодування, що є підставою для розробки програмно-апаратних засобів зв’язку, телемеханіки, обчислювальної техніки та інформаційних систем взагалі, які призначаються для передачі, обробки, зберігання, захисту інформації і забезпечення її безпеки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: 1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях 2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії. 3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми за професійним спрямуванням. 4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації. фахові компетентності: 1. Здатність до використання інформаційно-комунікаційних технологій, сучасних методів і моделей інформаційної безпеки та/або кібербезпеки. 2. Здатність застосовувати методи та засоби криптографічного та технічного захисту інформації на об’єктах інформаційної діяльності. 3. Знання основних підходів до організації типових комплексів та засобів захисту інформації в інформаційних і комунікаційних системах. 4. Знання технологій створення систем захисту комп’ютерних систем та мереж для розробки та визначення загальних принципів побудови систем захисту, завдань та вихідних даних, які необхідно враховувати при проектуванні систем захисту. 5. Знання сучасних методів захисту від руйнуючих кодів інформаційно-комунікаційних системах.
Результати навчання: ЗН 4. Аналізувати, аргументувати, приймати рішення при розв’язанні складних спеціалізованих задач та практичних проблем у професійній діяльності, які характеризуються комплексністю та неповною визначеністю умов, відповідати за прийняті рішення. ЗН 6. Критично осмислювати основні теорії, принципи, методи і поняття у навчанні та професійній діяльності. ЗН 13. Знання сучасних досягнень інноваційних технологій в галузі інформаційних технологій, кібербезпеки та управління; ЗН 14. Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі кібербезпеки та інформаційних технологій;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Криптографічні системи та протоколи; • Електроніка.
Короткий зміст навчальної програми: Кількість інформації та ентропія. Квантування сигналів. Математичні моделі детермінованих сигналів. Модульовані сигнали. Випадкові сигнали та їх імовірнісні характеристики. Прості цифрові коди. Рефлексні коди. Завадостійке кодування (основні принципи). Систематичні коди. Коди з виявленням та виправленням помилок. Циклічні коди. Оптимальний прийом та обробка інформації. Ефективність інформаційних систем. Завадостійкість інформаційних систем. Способи стиснення інформації в інформаційних системах.
Опис: Кількість інформації та ентропія. Квантування сигналів. Математичні моделі детермінованих сигналів. Модульовані сигнали. Випадкові сигнали та їх імовірнісні характеристики. Прості цифрові коди. Рефлексні коди. Завадостійке кодування (основні принципи). Систематичні коди. Коди з виявленням та виправленням помилок. Циклічні коди. Оптимальний прийом та обробка інформації. Ефективність інформаційних систем. Завадостійкість інформаційних систем. Способи стиснення інформації в інформаційних системах.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Теорія інформації та кодування» для студентів Інституту комп’ютерних технологій, автоматики та метрології напряму підготовки 6.170101 «Безпека інформаційних і комунікаційних систем», укладач – доц. Журавель І.М., реєстр. номер № Е41-118-47/2016 від 16.05.2016 р.). 2. Методичні вказівки до виконання розрахункової роботи з дисципліни “Теорія інформації та кодування” для студентів базового напряму 6.170101 “Безпека інформаційних та комунікаційних систем” / Укл. І.М.Журавель, С.С.Войтусік, Ю.М.Костів, - 34 с. 3. Конспект лекцій з дисципліни “Теорія інформації та кодування” для студентів базового напряму 6.170101 “Безпека інформаційних та комунікаційних систем” (№ 6847 від 26.04.2016 р.), укладач – доц. Журавель І.М. 4. Обозовський С.С. Вимірювальні сигнали та кола. – К.: ІСДО, 1992. 5. Кузьмин И.В., Кедрус В.А. Основы теории информации и кодирования. – К.: Вища школа, 1986. 6. Гоноровский И.С. Радиотехнические цепи и сигналы. – М.: Радио и связь, 1986. 7. Калабеков Б.А., Лапидус В.Ю., Малофеев В.М. Методы автоматизированного расчета спектральных характеристик в технике святи. – М.: Радио и связь, 1990.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).