Методи та засоби технічного захисту інформації, частина 1

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.050
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: д.т.н., професор Пархуць Любомир Теодорович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення даної дисципліни – ознайомлення зі шляхами та способами несанкціонованого перехоплення інформації та вивчення основних методів і засобів захисту інформації.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти таких компетентностей: загальних: – аналізувати приміщення щодо можливих джерел та шляхів витоку інформації; – виконувати пошук засобів несанкціонованого перехоплення інформації; фахових: – користуватися технічними засобами, що використовуються для несанкціонованого перехоплення інформації; – виконувати захист приміщень від несанкціонованого перехоплення інформації.
Результати навчання: – знати основі джерела та шляхи витоку інформації; – способи несанкціонованого перехоплення інформації; – основні технічні засоби, що використовуються для несанкціонованого перехоплення інформації; – методи та засоби захисту інформації; – основні технічні засоби, що використовуються для захисту інформації від несанкціонованого перехоплення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Основи інформаційної безпеки - Системи технічного захисту інформації - Технічні засоби охорони об’єктів
Короткий зміст навчальної програми: В ході вивчення дисципліни на основі відкритих публікацій у вітчизняній і зарубіжній літературі даються класифікація та опис методів і засобів захисту інформації від витоку через технічні канали при її обробці технічними засобами, а також методів і засобів захисту акустичної (мовної) інформації. Особлива увага приділена аналізу технічних характеристик і способів застосування засобів пошуку електронних пристроїв перехоплення. Розглянуто питання ліцензування діяльності в області захисту інформації, сертифікації засобів захисту інформації, а також атестування об’єктів інформатики й організації захисту інформації на об’єктах ТЗПІ.
Опис: Вступ. Предмет дисципліни та її завдання. Зв'язок з іншими дисциплінами спеціальності. Важливість проблеми та необхідність захисту інформації від несанкціонованого доступу. Основні напрямки захисту інформації. Частина 1. Захист інформації від витоку по технічних каналах . Тема 1. Класифікація і характеристики методів і засобів захисту інформації від витоку по технічних каналах. Тема 2. Класифікація методів і засобів захисту інформації від витоку по технічних каналах. Тема 3. Методи і засоби захисту інформації ТЗПІ від витоку по технічних каналах. Тема 4. Методи і засоби захисту мовної інформації. Тема 5. Методи і засоби захисту телефонних ліній.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Діагностика знань проводиться шляхом проведення тестових контрольних робіт на лекцій-них заняттях, а також при захисті лабораторних робіт. Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою прояснення обставин протікання навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності студента у процесі лекційних занять; • перевірка виконання лабораторних робіт; • перевірка виконання контрольної роботи; • усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі виконання лабораторних робіт. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами тестового контролю та усного опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. В.А.Хорошко, А.А.Чекатов. Методы и средства защиты информации. Киев, "ЮНИОР", 2003. –504с. 2. Г.А.Максименко, В.А.Хорошко. Методы выявления, обработки и идентификции сигналов радиозакладных устройств. Киев, ООО „ПолиграфКонсалтинг", 2004. –317с. 3. В.В.Домарьов. Безопасность информационных технологий. Методология создания системы защиты. "DiaSoft". – Київ. 2002. –688с. 4. Ю.Ф.Каторин, Е.В.Куренков, А.В.Лысов, А.Н.Остапенко. Антишпионские штучки. Энциклопедия промышленного шпионажа. "Полигон", Санкт-петербург. 1999. –512с. Сучков Д.И. Пректирование печатнх плат в САПР PCAD 4.5. Обнинск, "Микрос", 1992. 5. В.В.Домарьов. Защита информации и безопасность компьютерных систем. "DiaSoft". Київ. 2002. –480с. 6. Ленков С.В., Перегудов Д.А., Хорошко В.А. Методы и средства защити информации. Т1 – Несанкционированное получение информации. Киев, "Арий", 2008, – 464с. 7. Ленков С.В., Перегудов Д.А., Хорошко В.А. Методы и средства защити информации. Т2 – Информационная безопасность. Киев, "Арий", 2008, – 344с. 8. Пархуць Л.Т., Костяк М.Ю. Методи і засоби захисту інформації. Конспект лекцій. Частина 1. "Захист інформації від витоку по технічних каналах". НУ"ЛП", Львів, 2021. – 84 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).