Цифрова обробка сигналів

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.02.E.093
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: Хома Володимир Васильович, Сабодашко Дмитро Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Повідомлення студентам знань з теорії цифрового оброблення сигналів, способів їх математичного опису в часовій і частотній областях, алгоритмів цифрової фільтрації та стиснення, які знаходять широке застосування у сучасних цифрових пристроях і системах, а також розвиток у студентів навичок до самостійної розробки елементів та функціональних вузлів засобів цифрового оброблення сигналів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей загальні компетентності: ЗК 5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації. фахові компетентності: ФКС 2.8. Здатність виконувати спеціальні дослідження технічних і програмно-апаратних засобів захисту обробки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми: ЗН 2.2. Використовувати програмні та програмно-апаратні комплекси захисту інформаційних ресурсів. ЗН 2.7. Виявляти небезпечні сигнали технічних засобів. Методи навчання і викладання: Лекційні заняття – інформаційно-перцептивний метод, метод проблемного викладу. Лабораторні роботи – репродуктивний метод, евристичний метод, Самостійна робота – дослідницький метод Методи оцінювання досягнення результатів навчання: Поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; оцінка активності студента, перевірка виконання лабораторних робіт; перевірка виконання контрольної роботи; усне опитування щодо засвоєння знань, набутих у процесі виконання лабораторних робіт
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Схемотехніка пристроїв технічного захисту інформації Мікропроцесори в системах технічного захисту інформації
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Цифрова обробка сигналів» є важливою оскільки сучасні системи технічного захисту інформації в цілому, або ж, принаймні, окремі її частини неодмінно містять пристрої цифрової обробки сигналів. Розроблення і експлуатація цих пристроїв неможлива без знання принципів аналого-цифрового перетворення сигналів, основних методів і алгоритмів їх подальшого опрацювання у цифровому вигляді, а також без володіння навиками розрахунку і моделювання процесів цифрової обробки сигналів.
Опис: Вступ до цифрового оброблення сигналів. Математичний апарат опису та аналізу сигналів. Оцифровування та відновлення сигналів. Спектральний аналіз сигналів. Опис та аналіз аналогових систем. Опис та аналіз дискретних систем. Засади будови і методологія проектування фільтрів. Рекурсивні цифрові фільтри. Нерекурсивні цифрові фільтри. Основи цифрової обробки зображень
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою вияснення обставин перебігу навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: - виявлення рівня знань студентів перед початком занять; поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; - оцінювання активності студента на заняттях та у процесі виконання лабораторних робіт; - перевірка виконання та змісту звітів з лабораторних робіт; перевірка контрольних робіт. Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами тестового контролю та усного опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання Денна форма навчання Поточний контроль (50 балів): виконання лабораторних робіт – 42; виконання контрольних робіт – 8; Екзаменаційний контроль (50 балів): письмова компонента – 45; усна компонента – 5. Заочна форма навчання Поточний контроль (50 балів): виконання лабораторних робіт – 28; виконання контрольних робіт – 22; Екзаменаційний контроль (50 балів): письмова компонента – 45; усна компонента – 5. Порядок та критерії виставлення балів та оцінок Лабораторна робота: Критерії виставлення балів - виконана лабораторна робота та захищений звіт Максимальна кількість балів: Денна форма навчання: 42 бали Заочна форма навчання: 28 балів Контрольна робота: Критерії виставлення балів - виконана контрольна робота Максимальна кількість балів: Денна форма навчання: 8 (1 контрольна робота *8 балів =8 балів) Заочна форма навчання: 22 (1 контрольна робота *22 бали =22 бали) Письмова компонента: Критерії виставлення балів - правильні відповіді на тестові питання; Максимальна кількість балів: 45 Усна компонента: Критерії виставлення балів - правильні відповіді на поставлені питання; Максимальна кількість балів: 5
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література Базова: 1. Наконечний А.Й., Наконечний Р.А., Павлиш В.А. Цифрова обробка сигналів: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 368 с. 2. Proakis, John G., and Vinay K. Ingle. "Digital Signal Processing: Principles, Algorithms, and Applications." Pearson, 2016. - 1136 p. 3. Lyons, Richard G. "Understanding Digital Signal Processing." Pearson, 2010. - 858 p. Допоміжна: 1. Ingle, Vinay K., and John G. Proakis. "Digital Signal Processing Using MATLAB." Cengage Learning, 2011. - 671p. 2. McClellan, James H., Ronald W. Schafer, and Mark A. Yoder. "Signal Processing First." Prentice Hall, 2003. - 512 p. 3. Tomasz P. Zelinski. Od teorii do cyfrowego przetwarzania sygnalow. Krakow, 2002, 576 c. Навчально-методичне забезпечення: 1. Наконечний А.Й., Наконечний Р.А., Павлиш В.А. Цифрова обробка сигналів: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 368 с. 2. Хома В.В. Проектування, реалізація та дослідження цифрових фільтрів. Методичні вказівки до контрольної роботи / Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2011. – 36 с. 3. Інструкції до лабораторних робіт із дисципліни «Цифрова обробка сигналів». Інформаційні ресурси: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11658
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).