Методи стеганографії та стеганоаналізу

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.062
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Захист інформації
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна

Методи стеганографії та стеганоаналізу

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.00.O.061
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Безпека інформаційних технологій
Лектор: Професор, д.т.н. Журавель Ігор Михайлович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення студентами методів оцінки стійкості стеганографічних систем і умов досягнення цієї стійкості, стегоалгоритмів вбудовування інформації в рухомі та нерухомі зображення , а також алгоритмів виявлення приховування інформації.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: 1. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними, потенціал до подальшого навчання. 2. Навички використання інформаційних та комунікативних технологій, впровадження комп’ютерних програм та використання існуючих. фахові компетентності: 1. Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення устаткування засобів захисту інформації та безпеки інформаційно-комунікаційних систем. 2. Уміння застосовувати та інтегрувати знання і розуміння дисциплін інших інженерних галузей. 3. Знання з обчислювальної техніки та програмування, володіння навичками роботи з комп'ютером та апаратними засобами для вирішення задач по спеціальності. 4. Уміння проектувати системи захисту і безпеки інформації та їх елементи з урахуванням усіх аспектів поставленої задачі, включаючи створення, налагодження, експлуатацію, технічне обслуговування та утилізацію.
Результати навчання: знання теоретичних основ та суті алгоритмів, що використовуються в стеганографії; уміння складати прикладнi програми з використанням алгоритмів приховування інформації у нерухомих зображеннях та виявляти приховані дані; обробляти алгоритми приховування інформації в аудіосигналах та відеопослідовностях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія інформації та кодування; Криптографічні системи та протоколи; Оцінка завадозахищеності комп’ютерних систем і мереж.
Короткий зміст навчальної програми: Вбудовування повідомлень у незначущі елементи контейнера. Атаки на стегосистеми та протидія їм. Пропускна здатність каналів передавання прихованої інформації. Оцінка стійкості стеганографічних систем і умови її досягнення. Приховування даних у зображеннях, відеопослідодовностях та аудіосигналах. Методи вбудовування інформації на рівні бітової площини.
Опис: 1 Цифрова стеганографія. Предмет, термінологія, області застосування 2 Вбудовування повідомлень у незначущі елементи контейнера 3 Математична модель стегосистеми та стеганографічні протоколи 4 Атаки на стегосистеми та протидія їм 5 Пропускна здатність каналів передавання прихованої інформації 6 Алгоритм адаптивного вбудовування інформації на основі модифікації найменш значущих біт 7 Інші властивості каналів передавання прихованої інформації 8 Оцінка стійкості стеганографічних систем і умови її досягнення 9 Зберігання даних в аудіосигналах 10 Приховування даних у відеопослідодовностях з використанням стандарту MPEG, а також методи вбудовування інформації на рівні коефіцієнтів 11 Методи вбудовування інформації на рівні бітової площини 12 Методи вбудовування інформації за рахунок енергетичної різниці між коефіцієнтами
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (30%) підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на аудиторних заняттях проводиться з метою з’ясування обставин проходження навчального процесу, визначення його результатів у таких формах: • попереднє виявлення рівня знань студентів перед початком занять; • поточна перевірка в процесі засвоєння кожної теми, що вивчається; • оцінка активності студента у процесі лекційних занять; • оцінка активності студента у процесі практичних занять; • перевірка виконання практичних робіт; • перевірка виконання самостійної роботи; • усне опитування засвоєння знань, набутих у процесі розв’язування задач на практичних заняттях; Підсумковий (екзаменаційний) контроль здійснюється за результатами тестового контролю та усного опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В.Г. Грибунин, И.Н. Оков, И.В. Туринцев Цифровая стеганография М.: СОЛОН-Пресс, 2002. 2. Быков С.Ф. Алгоритм сжатия JPEG c позиций компьютерной стеганографии // Защита информации. Конфидент, 2000, № 3. 3. Оков И.Н., Ковалев Р.М. Электронные водяные знаки как средство аутентификации передаваемых сообщений // Защита информации. Конфидент, 2001, № 3, с. 80–85.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).