Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані технології художнього та ювелірного литва
Код дисципліни: 6.136.03.O.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Вахула Орест Миронович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК 11. Навички здійснення безпечної діяльності, прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові компетентності:
ФК1.Здатність застосовувати системний підхід до вирішення проблем металургії.
ФК2.Критичне осмислення наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів необхідне для професійної діяльності в сфері металургії.
ФК3.Здатність застосовувати і інтегрувати знання на основі розуміння інших інженерних спеціальностей.
ФК5. Здатність застосовувати наукові та інженерні методи, а також комп’ютерне програмне забезпечення для вирішення типових та комплексних завдань ливарного виробництва, у тому числі в умовах невизначеності.
ФК6. Здатність визначити та дослідити проблему у сфері комп’ютерного моделювання й розроблення технологій художнього й ювелірного литва, а також ідентифікувати обмеження, зокрема ті, що пов’язані з питаннями сталого розвитку, охорони природи, здоров’я і безпеки та з оцінками ризиків.
ФК7. Усвідомлення контекстів, в яких можуть бути застосовані знання металургії (наприклад, управління процесами та обладнанням, менеджмент, розробка технології тощо).
ФК13. Здатність вирішувати типові інженерні завдання ливарного виробництва, зокрема із застосуванням сучасних засобів комп’ютерного моделювання..
ФК16.Здатність управляти комплексними діями або проектами у ливарому виробництві для забезпечення досягнення поставленої мети з урахуванням всіх аспектів вирішуваної проблеми, у тому числі пов’язаних із виробництвом, експлуатацією, технічним обслуговуванням та утилізацією.
ФКС1.5.Здатність розрахувати кількість ливарного устаткування та його компоновки на виробничих площах ливарного виробництва, визначити режим роботи ливарного цеху, його системи вентилювання та освітлення, розрахувати кількість ливарного матеріалу згідно технології виготовлення заданої кількості виливок, запропонувати основні заходи щодо пожежної безпеки та охорони праці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ЗН4.Розуміння важливості нетехнічних обмежень, пов'язаних із суспільством, здоров’ям і безпекою, охороною навколишнього середовища, економікою, промисловістю.
ЗН6.Розуміння широкого міждисциплінарного контексту металургії.
УМ1. Вміння виявляти, формулювати і вирішувати типові та складні й непередбачувані інженерні завдання ливарного виробництва.
УМ4. Вміння розробляти, проектувати та моделювати ливарні процеси та системи.
УМ5. Вміння обирати і використовувати системи управління і організації ливарного виробництва в сфері художнього та ювелірного литва.
УМ7. Вміння демонструвати розуміння проблем здоров’я безпеки і правових питань та відповідних обов’язків у сфері ливарного виробництва, соціальних та екологічних наслідків технічних рішень.
УМ8. Вміння застосовувати стандарти інженерної діяльності у сфері ливарного виробництва.
УМ16. Навички прийняття рішень в нестандартних ситуаціях, зокрема, рішень, спрямованих на усунення або запобігання виникнення несприятливого (кризового, аварійного) стану металургійного обладнання.
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад,охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування в сфері галузевого машинобудування.
1.Знати законодавчу та нормативну базу України з питань охорони праці.
2.Знати про відповідальність посадових осіб і працівників за порушення законодавства про охорону праці.
3.Знати систему державного управління охороною праці в Україні.
4.Знати законодавчу базу в галузі пожежної безпеки.
5. Вміти планувати заходи захисту населення під час аварії на АЕС.
6.Вміти планувати заходи захисту населення від небезпечних хімічних речовин.
7.Вміти правильно проводити першу домедичну допомогу в урятуванні життя і здоров’я потерпілого.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика ч.1
Фізика
Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Правові та організаційні основи охорони праці. Державне управління охорони праці та організація охорони праці на виробництві. Гігієна праці та виробнича санітарія в галузі. Електробезпека. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки. Техногенні небезпеки та їх наслідки.
Характеристика надзвичайних ситуацій техногенного характеру.
Пожежна безпека. Хімічна безпека. Радіаційна безпека.Оцінка радіаційного стану після аварій на АЕС. Планування заходів захисту населення.
Опис: Правові та організаційні основи охорони праці.Державне управління охорони праці та організація охорони праці на виробництві.Гігієна праці та виробнича санітарія в галузі.Електробезпека.Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек.Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки.Техногенні небезпеки та їх наслідки.
Характеристика надзвичайних ситуацій техногенного характеру.
Методи та критерії оцінювання: Практичні та лабораторні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовуються поточний та підсумковий контролі.
Поточний контроль:
Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді тестових завдань.
Виконання розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль:
Залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є диференційований залік, тому семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. О.А. Нагурський, О.М. Вахула, О.І. Козій, М.П. Петрук, Н.М. Параняк / Природні та техногенні загрози, оцінювання небезпек // Навчальний посібник. – Львів: Видавництво, «Растр-7», 2020. – 174 с.
2. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М., Яцюк Р.А., Сторожук В.М., Мельников О.В. Основи охорони праці: Підручник. – К., Знання. – 2016. – 311 с.
3. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с.
4. Яремко З.М., Тимощук С.В., Третяк О.І. та ін. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: Видав. центр ЛНУ ім. І.Франка, 2010. – 374 с.
5. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М. Основи охорони праці. – К.: Знання, 2008. – 302 с.
6. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с.
7. Медицина надзвичайних ситуацій: Підручник / Б.Д. Халмурадов, П.Б. Волянський. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 208 с.
8. Домедична допомога при виробничих травмах і нещасних випадках / І.В. Мельник, А.В. Порохницький, Є.Є. Павловський, Г.А. Бабаджанян. – К.: ВД «МЕДІА-ПРО», 2016. – 104 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).