Теоретичні основи формоутворення

Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані технології художнього та ювелірного литва
Код дисципліни: 6.136.03.O.017
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Тростянчин Андрій Миколайович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення сучасних технологій формоутворення, ознайомлення з особливостями фор-моутворення виробів методом лиття, а також набуття практичних навиків роботи з сучасним системами автоматизованого проектування (CAD-CAM-CAE), які дозволяють створювати 3D прототипи виливків, моделей, ливникової системи та ливарної оснастки. Дисципліна формує розуміння відмінностей різних методів ливарного виробництва, необхідності раціо-нального вибору оптимального способу лиття з метою отримання якісних виливків при мі-німальній собівартості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компе-тентностей: загальні компетентності: ЗК9. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. фахові компетентності: ФК5. Здатність застосовувати наукові і інженерні методи, а також комп’ютерне про-грамне забезпечення для вирішення типових та комплексних завдань ливарного виробницт-ва, у тому числі в умовах невизначеності. ФК13. Здатність вирішувати типові інженерні завдання ливарного виробництва, зок-рема із застосуванням сучасних засобів комп’ютерного моделювання. ФКС1.1. Здатність раціонально обирати матеріали, типові технологічні процеси, уста-ткування та оснащення для виготовлення металопродукції, в тому числі з використанням сучасних CAD/CAM/CAE систем, з метою забезпечення заданих властивостей, необхідних показників якості, мінімальної собівартості та впливу на оточуюче середовище при високих техніко-економічних показниках виробництва. ФКС2.3. Здатність використовувати сучасні CAD/CAM/CAE системи для комп’ютерного моделювання прототипів, виробів, ливарної оснастки та устаткування, прое-ктування ливарних цехів, вибору оптимального матеріалу та технології виготовлення виро-бів, зокрема методами лиття, моделювання та оптимізації процесу кристалізації виливків, прогнозування та запобігання появи ливарних дефектів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знання теоретичних основ формоутворення під час отримання виробів методом лиття. 2. Знання принципів (алгоритму) вибору оптимального способу виготовлення і конс-труювання виливків. 3. Знання способів покращення якості виливків. 4. Здатність вибрати оптимальний спосіб та матеріал для виготовлення виливка. 5. Здатність спрогнозувати і запобігти появі можливих ливарних дефектів у виливку. 6. Розуміння засад твердотільного параметричного моделювання. 7. Здатність створити 3D модель виливка та ливарної оснастки з використанням спе-ціалізованого програмного забезпечення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Нарисна геометрія та інженерна графіка Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів Автоматизоване проектування Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теоретичні основи ливарного виробництва Технологія ливарної форми
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Теоретичні основи формоутворення» вивчає сучасні технології форму-вання поверхонь виробів і є частиною підготовки бакалаврів спеціальності 136 «Металургія». Вивчаючи дисципліну студент пізнає сучасні методи формоутворення, знайомиться з особливостями формоутворення виробів отримуваних методом лиття, а також набуває практичних навиків роботи з сучасним системами автоматизованого проектування, які дозволяють створювати 3D моделі майбутніх виливків та ливарної оснастки. Вивчаючи дисципліну студенти набувають практичних навиків роботи з спеціалізованим програмним забезпеченням.
Опис: Вступ до теоретичних основ формоутворення. Мета й завдання дисципліни, її значення у підготовці спеціаліста. Класифікація способів формоутворення заготовок і виробів. Залежність основних споживчих характеристик від ступеня керованості технології формоутворення. Відмінності між керованими та некерованими технологіями формоутворення. Продуктивність та гнучкість технологій формоутворення. Існуючі підходи до визначення показників продуктивності технологій формоутворення та доцільні напрямки їх розвитку. Раціональні області застосування і перспективи розвитку різних способів формоутворення. Класифікація способів формоутворення за агрегатним станом. Фактори від яких залежить вибір методу формоутворення Отримання заготовок литтям. Класифікація способів виготовлення виливків, ливарних дефектів та методів їх усунення. Методи усунення внутрішніх ливарних дефектів усадкового характеру. Ливарні сплави та їхні технологічні властивості Класифікація та технологічні можливості методів лиття Вибір способу виготовлення виливків Технологічність виливків Вибір раціонального способу лиття Проектування виливка
Методи та критерії оцінювання: Тестування, захист лабораторних робіт, екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 1. Тестування за матеріалами лекційних занять – 15 балів. 2. Виконання лабораторних робіт – 35 балів. Екзаменаційний контроль 1. Письмова компонента - 40 балів 2. Усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зра
Рекомендована література: 1. Основи формоутворення поверхонь при механічній обробці: Навчальний посіб-ник для студентів механічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Київ, 2013. – 215 с. 2. Технологічні методи виробництва заготовок деталей машин: конспект лекцій / ук-ладачі: Д.О. Міненко,В. О. Іванов. – Суми : Сумський державний університет, 2014. –107 с. 2. Проектування та виробництво заготовок деталей машин. Литі заготовки: навча-льний посібник. / [Дусанюк Ж. П.,Шиліна О. П., Репінський С. В. та ін.] – Вінниця: ВНТУ, 2009. –199 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).