Нові процеси у ливарному виробництві
Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані технології художнього та ювелірного литва
Код дисципліни: 6.136.03.E.055
Кількість кредитів: 6.50
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Доктор техн. наук, Кулик Володимир Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Формування фахових компетентностей:
? ФКС 1.2 - усвідомлення основних етапів проектування технології ливарної форми, властивостей матеріалів для виготовлення модельних пристосувань, властивостей формувальних та стержневих матеріалів, здатність здійснювати розрахунки ливникових систем для виготовлення виливків з різних сплавів, розробляти необхідну технологічну документацію з урахуванням типу виробництва.
? ФКС 1.4 - усвідомлення умов роботи, технічних характеристик та застосування виробничого обладнання та контрольно-вимірювальних приладів, здатність керувати металургійним обладнанням, в тому числі за допомогою електротехнічних та електронних пристроїв, аналізувати процеси, що протікають в металургійних агрегатах.
? ФКС 2.2 - усвідомлення основ дослідницьких робіт, стандартизації, сертифікації й акредитації матеріалів та виробів, здатність здійснювати метрологічну оцінку відповідності якості матеріалів, металовиробів та послуг державним та міжнародним стандартам систем EN та ISO.
? ФКС 2.5 - здатність здійснювати попереднє техніко-економічне обґрунтування проектів в сфері ливарного виробництва, використовувати стандартні методи розрахунку механічних властивостей продукції, оснащення або устаткування, що проектується, зокрема під час створення нових та оптимізації існуючих технологічних систем і процесів.
Результати навчання: ЗН 2 - знання і розуміння інженерних наук, які лежать в основі спеціалізації, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів програми, у тому числі достатня обізнаність в їх останніх досягненнях.
ЗН 3 - передові знання в галузі металургії й, зокрема, комп'ютерно-інтегрованих технологій художнього та ювелірного литва.
ЗН 4 - розуміння важливості нетехнічних обмежень, пов’язаних із суспільством, здоров’ям і безпекою, охороною навколишнього середовища, економікою, промисловістю.
ЗН 5 - розуміння особливостей матеріалів, які застосовуються, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів, а також їх обмежень у ливарному виробництві.
ЗН 7 - розуміння питань впровадження ресурсозберігаючих технологій, які дозволяють акумулювати ресурси, спрямовані на досягнення цілей в усіх напрямках діяльності металургійного підприємства.
УМ 7 - вміння демонструвати розуміння проблем здоров'я, безпеки і правових питань та відповідних обов’язків у сфері ливарного виробництва, соціальних та екологічних наслідків технічних рішень, відповідальності та обов’язків щодо дотримання кодексу професійної етики і норм інженерної практики.
УМ 8 - вміння застосовувати стандарти інженерної діяльності у сфері ливарного виробництва.
УМ 10 - готовність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
УМ 14 - вміння перетворювати нові ідеї в бізнес-проекти та успішно їх презентувати аудиторії.
УМ 15 - вміння застосовувати концепції бережливого виробництва та загальні принципи зниження виробничих витрат у металургії.
АіВ 2 - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Нарисна геометрія та інженерна графіка
Фізика
Хімія
Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів
Технологія ливарної форми
Теоретичні основи ливарного виробництва
Виробництво виливків спеціальними способами лиття
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна висвітлює сучасні технології та процеси у сфері металургії, що забезпечують підвищення якості виливків, оптимізацію виробничих ресурсів та зменшення негативного впливу на довкілля. Вивчаються новітні методи машинного формування та виготовлення форм. Аналізуються сучасні підходи до виготовлення стрижнів, нові склади та процеси затвердіння формувальних сумішей. Окрему увагу приділено екологічним аспектам, зокрема регенерації формувальних матеріалів та технологіям зниження відходів. Також розглядаються нові методи контролю властивостей формувальних сумішей та сучасне обладнання для їх аналізу. Досліджуються технологічні особливості виготовлення виливків із спеціальних видів чавуну, включаючи чавун з кулеподібним та вермикулярним графітом, бейнітний і високолегований зносостійкий чавун. Вивчення дисципліни дозволяє студентам оволодіти сучасними знаннями та практичними навичками для впровадження інноваційних процесів у металургії.
Опис: Вступні поняття та основи. Сучасні уявлення про механізм утворення усадкової раковини у виливку.
Підходи до отримання структури металу виливків з підвищеною щільністю.
Сучасні підходи до проєктування та застосування надливів у ливарному виробництві.
Сучасні технології машинного формування у ливарному виробництві.
Інноваційні методи виготовлення ливарних форм.
Сучасні технології виготовлення стрижнів у ливарному виробництві.
Регенерація формувальних матеріалів та екологічні аспекти ливарного виробництва.
Активація формувальних матеріалів та сучасне обладнання для сумішеприготування.
Нові підходи до оцінки властивостей формувальних сумішей.
Проблеми створення холодостійких високоміцних чавунів.
Методи та критерії оцінювання: 1. Опитування та допуск до виконання практичних робіт.
2. Захист практичних робіт, в тому числі виконаних за індивідуальними завданнями.
3. Екзаменаційний контроль з письмовою та усною компонентами.
Критерії оцінювання результатів навчання: - письмові звіти з практичних робіт, усне опитування (40%);
- екзаменаційний контроль (60 %, екзамен): письмово-усна форма.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Могилатенко В. Г. Теоретичні основи ливарного виробництва: навч. посіб. для студ. спец. "Обладнання ливарного виробництва" і "Ливарне виробництво чорних та кольорових металів" / В. Г. Могилатенко [та ін.] ; Нац. техн. ун-т "Харк. політехн. ін-т". – Х. : НТУ "ХПІ", 2011. – 287 с.
2. Лисенко Т. В. Теоретичні основи формування виливків : навч. посіб. для студентів вищ. техн. навч. закл., які навчаються за спец. "Ливарне виробництво чорних та кольорових металів і сплавів" та "Обладнання та технології ливарного виробництва" / Т. В. Лисенко [та ін.]; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків : НТУ "ХПІ", 2014. – 191 с.
3. Дан Л. О. Ливарне виробництво : навчальний посібник для студентів металургійних спеціальностей / Л. О. Дан, Л. О. Трофімова ; М-во освіти і науки України, ПДТУ. Каф. технології і комп`ютерізації ливарного виробництва. – Маріуполь : ПДТУ, 2013. – 207 с.
4. Лютий Р. В., Гурія І. М. Формувальні матеріали. – КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ, 2020. – 257 с.
Додаткова література
1. Sahoo M. Principles of Metal Casting / M. Sahoo, S. Sahu. – Third Edition 3rd Edition, MsGraw-Hill Education, 2014. –795 p.
2. Campbell J. Complete Casting Handbook. 2nd Edition: Metal Casting Processes, Metallurgy, Techniques and Design . Elsevier / J. Campbell: Butterworth-Heinemann, 2015. – 1054p.
3. Свинороєв Ю. О. Інноваційні технології на основі використання нових екологічно безпечних в’яжучих матеріалів для підприємств ливарної галузі // Processy lit?a, 2019, Vol 134, №2, p.21-34.
4. Дорошенко В. C. Реалізація внутрішніх резервів піщаної форми методами подвійного використання модельно-формувальних матеріалів у ливарних процесах // Processy lit?a, 2019, Vol 134, №2, p.35-39.
5. Калюжний П.Б., Квасницька К.Г., Нейма О.В., Михнян О.В., Лютий Р.В. Вивчення властивостей керамічних ливарних форм і суспензій зі зв’язувальними компонентами на водній основі // Procesi litta, 2024, Vol 3 (157), 28-35
6. Сіренко К.А., Мазур В.Л. Переваги та недоліки методів розрахунку шихти для виплавки синтетичного чавуну в ливарному виробництві // Procesi litta, 2023, Vol 3 (153), 49-60.
7. Шинський О. Й., Михнян О. В., Нейма О. В., Дорошенко В. С. Адаптація процесу адитивного виготовлення моделей для газифікації їх в піщаній формі при заливанні металу, а також для утилізації відходів пінополістиролу // Procesi litta, 2022, Vol 4 (150), 42-50.
Інформаційні ресурси
1. http://www.sciencedirect.com/science/book/9780750642842
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).