Теорія тепло- та масоперенесення

Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані технології художнього та ювелірного литва
Код дисципліни: 6.136.03.O.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теплоенергетика, теплові та атомні електричні станції
Лектор: Доцент, к.т.н. Мартиняк-Андрушко Марта Андріївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета полягає в наданні базових знань студентам з основ фізичної та математичної теорії тепло- та масоперенесення та у вивченні явищ тепло- та масоперенесення у твердих тілах, розплавах та газовому середовищі. Формування базових знань, створення фундаменту для завсвоєння профілюючих дисциплін спеціальності.
Завдання: Загальні компетентності: ІНТ: Здатність розв’язувати скадні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, пов’язані з розробкою, застосуванням, виробництвом та випробуванням металевих, неметалевих та композиційних матеріалів та виробів на їх основі, у професійній діяльності та у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів фізики, хімії та механічної інженерії й характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Фахові компетентності: ФК7: Здатність застосовувати знання і розуміння наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів, необхідних для підтримки діяльності в сфері матеріалознавства. ФК8: Здатність застосовувати знання і розуміння міждисциплінарного інженерного контексту та його основних принципів у професійній діяльності. ФКС 1.6: Здатність під час підготовки виробництва розраховувати температурні поля у виробі під час його нагрівання або охолодження та поля напружень у виробі, виконувати розрахунки динаміки розвитку дифузійних процесів розподілу компонентів в об’ємі виробу та інших супутних явищ. ФКС 2.2: Здатність дати комплексну оцінку структури та фазового складу матеріалу щодо їх відповідності вимогам.
Результати навчання: знати: • знання й розуміння інженерних наук, які лежать в основі прикладного матеріалознавства, на рівні, необхідному для досягнення інших результатів програми, у тому числі достатня обізнаність в їх останніх досягненнях; • засвоєння основних положень теорії хімічних процесів, електрохімії та хімічної кінетики, кристалографії, законів теплопровідності та фізичних механізмів дифузії. вміти: • уміння поєднувати теорію та практику для вирішення прикладних завдань матеріалознавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика Фізика
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто основні положення наукових понять, теорій, які необхідні для опанування методами застосування фундаментальних законів збереження маси та енергії до розв’язання практичних задач тепло і масоперенесення в системах з конструкційних матеріалів Формування вміння використовувати набуті знання під час вирішення завдань.
Опис: Основні поняття та закони тепло-масообміну. Роль тепло- і масообміну в спеціальності. Фазові та структурні переходи в матеріалах. Види теплообміну. Основні поняття і визначення. Закони молекулярного теплообміну. Закони конвективного теплообміну. Закони теплообміну випромінюванням. Задачі теплообміну випромінюванням . Теплообмін між тілами довільно розташованими в просторі. Ефективне випромінювання. Теплообмін між паралельними безмежними пластинами. Математичне формулювання крайової задачі теплопровідності. Диференціальне рівняння теплопровідності. Крайові умови. Задачі стаціонарної теплопровідності. Задачі нестаціонарної теплопровідності. Основи теорії подібності і моделювання явищ тепло-і масоперенесення. Задачі конвективного теплообміну. Тепло- і масоперенесення при фазових переходах. Основи обчилювальних експериментів в задачах тепломасопереносу.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань забезпечується поточним та заліковим контролями. Поточний контроль: – підготовка та виконання практичних занять. - контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль-35% (35 балів) Контрольний захід -65%( 65 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Будник А.Ф. Тепломасоперенос у процесах і матеріалах дизайну матеріалів: Навчальний посібник. – Суми: Вид-во СумДУ, 2008. – 158 с. 2. Константинов С.М. Теплообмін. – Київ: Політехніка і прес, 2005. – 305 с. 3. Драганов Б.Х., Долінський А.А., Міщенко А.В. та ін. Теплотехніка. – Київ:Либідь, 2005. – 360 с. 4.Луцик Р.В. Теплообмін. – К.: КНУТД, 2004. – 126 с. 5.Лабай В.Й. Тепломасообмін: Підручник для ВНЗ. – Львів: Тріада Плюс, 2004.– 260 с. 6.Махорт А.В., Чумак М.Г. Термічна обробка металів: Навч. посібник. – К.:Либідь, 2002. – 512 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).