Механічні властивості матеріалів та методи їх визначення
Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані технології художнього та ювелірного литва
Код дисципліни: 6.136.03.E.042
Кількість кредитів: 6.50
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Доцент, к.т.н. Плешаков Е.І.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
- здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт;
- здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Фахові компетентності спеціалізації:
- здатність встановлювати дефекти матеріалів та виробів, застосувати сучасні раціональні методи діагностування матеріалів та виробів, обирати устаткування та прилади для застосовуваних методів діагностування матеріалів та виробів, проводити контроль, записувати його результати та складати звіт за одержаними результатами.
Результати навчання: - розуміння особливостей матеріалів, які застосовуються, обладнання та інструментів, інженерних технологій і процесів, а також їх обмежень у ливарному виробництві;
- уміння обирати і застосовувати придатні типові методи досліджень (аналітичні, розрахункові, моделювання, експериментальні); правильно інтерпретувати результати таких досліджень та робити висновки;
- здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні:
Вища математика.
Фізика.
Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів.
Супутні та наступні:
Основи металознавства і термічної обробки.
Методи дослідження структури і властивостей матеріалів та виробів.
Основи стандартизації та сертифікації в галузі ливарного виробництва.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна характеризує фізичну природу деформаційної поведінки металевих матеріалів при дії на них різних чинників, природу пружної, пластичної деформації, втоми, повзучості, руйнування матеріалів; формулює основні принципи керування механічними властивостями матеріалів; знайомить з методами та устаткуванням для механічних випробувань.
Дисципліна вчить визначати механічні характеристики матеріалів за стандартними методиками; оцінювати якість матеріалів за механічними властивостями та здійснювати вибір відповідних матеріалів й технологій для забезпечення надійної й довготривалої роботи виробів, деталей машин; прогнозувати деформаційну поведінку матеріалів в умовах експлуатації.
Опис: Пружність і пружні властивості матеріалів. Непружна поведінка матеріалів. Пластична деформація кристалічних матеріалів. Механізми зміцнення матеріалів. Загальна характеристика руйнування. Елементи механіки руйнування й критерії крихкого руйнування. Фрактографія крихкого й в'язкого руйнування. Утома матеріалів. Механізми зародження й поширення втомних тріщин. Фактори, які впливають на втомну міцність і довговічність. Механізми повзучості матеріалів. Руйнування при повзучості. Вплив зовнішніх (температура, напруження, швидкість деформування, зовнішнє середовище) та внутрішніх (хімічний склад, структура) чинників на деформаційну поведінку матеріалів. Механічні властивості матеріалів та методи їх визначення: випробування на розтяг, твердість, ударну в'язкість, в'язкість руйнування, втомну міцність, циклічну тріщиностійкість, повзучість. Шляхи підвищення конструкційної міцності матеріалів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування, письмові звіти з лабораторних робіт, реферати за темою індивідуальних завдань (40%).
Екзаменаційний контроль: письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 40 балів.
Екзаменаційний контроль: письмово-усна форма 60 балів.
Running control: 40 points.
Final exam: written-oral form 60 points.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зра
Рекомендована література: 1. Рябічева Л.О. Механічні властивості та конструкційна міцність матеріалів. Луганськ: СНУ ім. Даля, 2013. – 482 с.
2. Дяченко С. С. Фізичні основи міцності та пластичності металів. Харків: Вид. ХНАДУ, 2003. – 226 с.
3. Бялік О.М., Кіндрачук М.В., Кондратюк С.Є., Черненко В.С. Структурний аналіз металів. Металографія. Фрактографія. К.: Політехніка. – 2006. - 328 с.
4. Механика разрушения и прочность материалов: Справ. пособие: 4.т: Усталость и циклическая трещиностойкость конструкционных материалов/ Романив О.Н., Ярема С.Я., Никифорчин Г.Н. и др.. – Киев: Наукова думка, 1990. – 680 с.
5. Wyzykowski J., Pleszakow E., Sieniawski J. Odksztalcanie i pekanie metali. Warszawa: WNT, 1999. – 407 s.
6. Mechanical behavior of materials, M.A Meyers and K.K. Chawla, Cambridge University Press, 2008.
7. Thomas H. Courtney Mechanical behavior of materials Mac Graw-Hill, 1990.
8. Fatigue of materials, S. Suresh, Cambridge solid state science series,1991.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).