Макроекономіка
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.005
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н., доцент Стецюк П.І.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
- ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
- ЗК08. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
- ЗК14. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
- СК01. Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища;
- СК02. Розуміння особливостей функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури;
фахові компетентності професійного спрямування:
- СК15. Здатність визначати вплив фінансів на соціальний захист населення країни, на формування державних програм розвитку галузі соціальної сфери; оцінювати ефективність створення державних соціальних програм з метою захисту окремих груп населення країни.
Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем.
ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем.
ПР03. Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури.
ПР10. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем.
ПР014. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.
ПР021. Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави
ПР023. Визначати досягнення і ідентифікувати цінності суспільства на основі розуміння місця предметної області у загальній системі знань, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Кореквізити: Фінанси, гроші та кредит, Міжнародна економіка
Короткий зміст навчальної програми:
Макроекономіка є невід’ємною складовою фундаментальної підготовки бакалаврів з галузі знань, роль якої підвищується у результаті євроінтеграційних тенденцій та відповідно до вимог болонського процесу. Дисципліна формує систему знань про механізми функціонування національної економіки на підставі сучасних макроекономічних теорій, обґрунтованих світовою і вітчизняною наукою, та досвід макроекономічної практики. Забезпечує вивчення теорії макроекономічної науки, розкриття її об'єкта, предмета і методу, висвітлення основних макроекономічних показників та індикаторів макроекономічного розвитку; базових моделей рівноваги; розкриття механізму складових макроекономічної політики: фіскальної, монетарної, зовнішньоекономічної, соціальної.
Макроекономіка ґрунтується на набутих студентами знаннях з політичної економії, мікроекономіки, економічної історії та економічної думки, статистики. Макроекономіка служить теоретичною основою вивчення таких дисциплін, як гроші і кредит, фінанси, міжнародна економіка, міжнародний економічний аналіз, міжнародні валютно-кредитні і фінансові відносини. Предметом навчальної дисципліни є механізм функціонування національної економіки на основі поєднання ринкового саморегулювання та державного впливу на економічні процеси.
Опис:
Тема 1. Економіка як наука і господарська система
Тема 2. Економічні системи.
Тема 3. Ринковий механізм.
Тема 4. Макроекономіка як наука.
Тема 5. Макроекономічні показники економічної діяльності.
Тема 6. Макроекономічна нестабільність.
Тема 7. Споживання, заощадження та інвестиції.
Тема 8. Макроекономічний аналіз: сукупний попит та сукупна пропозиція. Макроекономічна рівновага.
Тема 9. Модель сукупних видатків та економічна рівновага .
Тема 10. Макроекономічна модель IS-LM.
Тема 11. Фіскальна політика, бюджетні дефіцити і державний борг.
Тема 12. Фінансові ринки. Гроші і банківська справа. Механізм грошово-кредитної політики.
Тема 13. Міжнародні аспекти національної економіки. Механізм зовнішньоекономічної політики.
Тема 14. Механізм політики зайнятості та соціального захисту населення.
Тема 15. Економічне зростання. Проблеми економічного розвитку сучасного світу.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100 %): поточний контроль (45%), іспит (55%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
Опитування на практичних заняттях - 15 б.
Поточні письмові тематичні оцінювання - 10 б.
Виконання та захист наукової роботи - 20 б.
Екзаменаційний контроль:
Письмова компонента – 45 б.
Усна компонента -10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аналітична економіка: макроекономіка і мікроекономіка. Підручник. Книга 1 / За ред. С. Панчишина і П. Островерха. Львів, Апріорі, 2020. 648 с.
2. Гронтовска Г. Макроекономіка. Навчальний посібник. К.: ЦУЛ. 2019. 672 с.
3. Макроекономіка: Практикум : навч. посіб. для студ. спец. за спеціальностями 051 «Економіка», 073 «Менеджмент», 075 «Маркетинг» / КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад. С. О. Тульчинська, Н. М. Покровська. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. 154 с.
4. Базілінська О. Макроекономіка. Навчальний посібник. К.: ЦУЛ. 2019. 442 с.
5. Макроекономіка. Практикум (для самостійної роботи студентів) : навчальний посібник / О. Ф. Івашина, С. Ю. Івашина, Р. Ю. Олексієнко, І. О. Матвійчук. Дніпро : Університет митної справи та фінансів, 2020. 56 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).