Банківництво

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.028
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: професор Бондарчук Марія Костянтинівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка висококваліфікованих фахівців, які досконало володіють спеціальними концептуальними знаннями з основ функціонування і розвитку банківської системи, зокрема щодо: організації банківської діяльності, принципів фінансового моніторингу, фінансової безпеки, основ державного нагляду та контролю банківської діяльності; опрацювання механізмів формування ресурсної бази банку; вивчення процесу здійснення різних видів банківських операцій та надання банківських послуг; засвоєння методичних засад стосовно аналізування і прогнозування діяльності комерційного банку тощо.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів компетентностей: загальні компетентності: - ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. - ЗК10. Здатність працювати у команді. - ЗК11. Здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). фахові компетентності: - СК 03. Здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування). - СК05. Здатність застосовувати знання законодавства у сфері монетарного, фіскального регулювання та регулювання фінансового ринку. - СК06. Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування. - СК07. Здатність складати та аналізувати фінансову звітність. - СК08. Здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування. - СК13. Здатність налагоджувати ефективні фінансові відносини та довготривалу співпрацю зі споживачами, фінансовими посередниками, інвесторами, фінансово-кредитними установами, страховими компаніями, використовуючи регламентуючі документи на засадах договірного права. - СК16. Здатність з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати зовнішню та внутрішню інформацію для формування фінансових планів, розроблення елементів продуктової, цінової, збутової, кредитної, податкової, інвестиційної політики суб’єктів господарювання, у тому числі фінансових установ. - СК17. Здатність аналізувати фінансовий потенціал, використовувати методи оцінювання платоспроможності та управління портфелями послуг та інвестицій фінансових установ з врахуванням стану фінансового ринку та макроекономічних факторів.
Результати навчання: ПР01. Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем. ПР04. Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування. ПР07. Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР11. Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР12. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності. ПР20. Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані фінансові рішення. ПР29. Здійснювати аналізування умов та правил продажу фінансових продуктів та надання фінансових послуг, провадити діяльність щодо укладання договорів, використовуючи методи банківського та страхового маркетингу. ПР30. Діагностувати стан операційної та інвестиційної діяльності фінансових корпорацій та оцінювати перспективи і ризики співпраці з ними, здійснювати процедури фінансового моніторингу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фінанси, гроші та кредит Фінансовий ринок Інвестування Міжнародні банківські операції Діджіталізація у фінансах
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна спрямована на формування у студентів системи знань про формування, розвиток банківництва. Результатом вивчення дисципліни є засвоєння майбутніми фахівцями загальних понять щодо побудови банківської системи, сутності та функцій, принципів функціонування центральних та комерційних банків, вивчення банківської системи України та основ організації діяльності Національного банку України; ознайомлення з особливостями організації банківської діяльності, принципами фінансового моніторингу, фінансової безпеки, основами державного нагляду та контролю банківської діяльності; опрацювання механізмів формування ресурсної бази банку; вивчення процесу здійснення різних видів банківських операцій та надання банківських послуг; засвоєння методичних засад аналізування діяльності комерційного банку, вивчення особливостей віртуального банківництва, банківського маркетингу і менеджменту та інше.
Опис: Тема 1. Банківська система та її елементи. Тема 2. Національний банк України. Центральні банки інших країн. Тема 3. Монетарна політика НБУ. Тема 4. Основи організації діяльності банків в Україні. Тема 5. Банківські ресурси. Тема 6. Організація міжбанківських розрахунків. Тема 7. Розрахунково-касові операції банків. Тема 8. Активні операції банків. Тема 9. Операції банків в іноземній валюті. Тема 10. Інвестиційна діяльність та операції банків з цінними паперами. Тема 11. Банківські ризики. Тема 12. Аналізування діяльності банків. Тема 13. Фінансовий моніторинг у банківській системі. Тема 14. Фінансова стабільність і безпека банківської системи. Регулювання банківської діяльності. Тема 15. Віртуальне банківництво. Тема 16. Банківський маркетинг.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь здобувача освіти при вивченні дисципліни включають: Поточний контроль роботи здобувача освіти: - Тестове опитування; - Усне та фронтальне опитування на практичних та лабораторних заняттях; - Розв’язування задач з використанням дослідницького методу, дослідно-статистичного методу; методу синтезу, індукції та дедукції; спектру економіко-математичних методів, у т.ч. методу теорії ймовірностей, інформаційно-рецептивного методу, репродуктивного методу, евристичного методу, методу прийняття рішень, методу оптимізації, методу динамічного програмування, методу проблемного викладу тощо та оформлення розв’язків у вигляді звітів та самостійних робіт. Виконання індивідуального науково-дослідного завдання з використанням дослідницького методу, дослідно-статистичного методу, евристичного методу, методу прийняття рішень та його захист на практичному занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 1. Практичні заняття, робота у малих групах, виконання індивідуальних науково-дослідних завдань (30 балів), Робота у ВНС (10 балів) Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент) Письмова компонента (50 балів): - Завдання 1-го рівня – тести; - Завдання 2-го рівня – ускладнені тести; - Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі . Усна компонента (10 балів) Усна компонента екзамену проводиться на платформі MS Teams із повним відеозаписом.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бондарчук М.К., Алєкссєв І.В. БАНКІВСЬКА СИСТЕМА: Навчальний посібник. — Львів: Ліга-Прес, 2021,- 246 с. Bondarchuk Mariia, Alieksieiev Ihor. BANKING SYSTEM: Tutorial – Lviv: Liga-Pres,2021. – 246 p. 2. Алєксєєв І.В., Бондарчук М.К. Гроші та кредит: Навчальний посібник. – Львів: Львівська політехніка, 2017. – 253 с. 3. Alieksieiev I, Bondarchuk М., Fostyak V, Tanchak Y, Druhova V, DEPOSIT POLICY OF BANKS OF UKRAINE IN CONDITIONS OF COVID-2019 PANDEMIC. FCAPTP [Internet]. 2021 Jun.30 [cited 2021Aug.28];3(38):15-24. Available from: http://fkd1.ubs.edu.ua/article/view/237415 4. Бондарчук М. В., Паранчук С. В., Вівчар О. Й., Моторя К. В. Моделювання процесу управління фінансовою стійкістю комерційного банку // Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". - 2021. - №2. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2021-2-6938. 5. Бондарчук М. К., Ющик Ю. В. Стратегічні напрями управління активами і пасивами банку // Міжнародний науковий журнал "Інтернаука". Серія: "Економічні науки". - 2022. - №7. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-7-8162 6.Бондарчук М. К. Стратегічні цілі розвитку сучасного банку. Vectors of the development of science and education in the modern world: колективна монографія / М. К. Бондарчук, О. М. Сергеєв. – Sherman Oaks: GS Publishing Services, 2023. – 358 c. 7. Варцаба В.І., Заславська О.І. Сучасне банківництво: теорія і практика: Навч. посібник. - Ужгород:Видавництво УжНУ «Говерла», 2018. - 364 с. 8.Жердецька Л. Концептуалізація сучасних теорій регулювання системного ризику банківського сектору економіки. Науковий вісник Одеського національного економічного університету: зб. наук. праць; за ред.: Д.В. Завадська (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет. – 2020. – № 1-2(274-275). – С. 119-132. 9. Mayorova T., Onegina V., Husiatynskyi M., V.Nemchenko, L.Bohrinovtseva, D.Sedikov Informational Support of Cash Flow Management Processes in Public Administration.International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering (IJITEE) ISSN: 2278-3075, Volume-8 Issue-11, September 2019. 10. Vovchak O.D. State regulation of the financial component of the national economy: monograph / O. Vovchak, I. Kantsir, T. Andreykiv. – Lviv: SPOLOM, 2016. – 180 p
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).