Фінанси і соціальна політика

Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.035
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: д.е.н., професор І.В. Алєксєєв
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння знаннями та навичками дослідження особливостей фінансування окремих напрямів соціальної політики.
Завдання: Оволодіння навичками дослідження особливостей фінансування соціальної сфери за різними напрямами. Оволодіння навичками формування груп дослідників для аналізу фінансових відносин. Освоєння навичок організування досліджень фінансових відносин у малих групах.
Результати навчання: ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем. ПР07. Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР11. Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування. ПР12. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності. ПР21. Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави. ПР27. Аналізувати доходи і видатки держави та об’єднаних територіальних громад та стан фінансів суб’єктів господарювання сфери публічних фінансів. ПР28. Здійснювати процедури макроекономічного фінансового прогнозування і планування, формування державних соціальних програм, фінансового контролю в умовах децентралізації публічних фінансів та із урахуванням напрямів монетарної політики держави.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - переквізит: Фінанси, гроші та кредит, Теорія оподаткування, Страхування - кореквізит: Інвестування, Публічні фінанси
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Фінанси і соціальна політика» є однією з важливих обов’язкових навчальних дисциплін бакалаврської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері.
Опис: Навчальна дисципліна «Фінанси і соціальна політика» є однією з важливих обов’язкових навчальних дисциплін бакалаврської підготовки, що забезпечує оволодіння студентами фахових теоретичних знань і практичних навичок з дослідницьких компетентностей. Дисципліна закладає наукові основи і навички фахово орієнтованої дослідницької діяльності майбутніх фахівців, формує комплекс знань і умінь щодо організування й ведення досліджень у фінансовій сфері. Фінансові підходи до оцінювання соціальної політики. Фінансові аспекти молодіжної політики. Фінансування державної політики у сфері освіти і науки. Фінансова політика держави в галузі охорони здоров’я. Фінансова політика держави у сфері культури і мистецтва, фізичного виховання та спорту. Фінансування захисту довкілля. Засади соціального захисту населення. Ринок праці як чинник фінансової системи держави.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: Тестування; Усне вибіркове опитування; Виконання та захист практичних робіт. Виконання та захист індивідуального завдання; Екзаменаційний контроль: Тестування або виконання індивідуального завдання; Усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 26 до 45 балів. Поточний контроль (45 балів) - підсумковий контроль (55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1) АЛЄКСЄЄВ, І., МАЗУР, А., & ЮНКО, В. (2025). БАНКОСТРАХУВАННЯ: ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ І ПОЛЬЩІ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 340(2), 609-617. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-340-97. 2) Алєксєєв І.В., Потопник Б. П. Інноваційні інструменти забезпечення сталого розвитку підприємств в умовах повоєнної трансформації економіки України. Регіональна економіка. 2025. №2(116). 3) Алєксєєв І. В., Угрин А. П. Чинники і шляхи повоєнного розвитку фінансів територіальних громад. Актуальні проблеми інноваційної економіки та права. 2025. № 2. С. 92-96. DOI: https://doi.org/10.36887/2524-0455-2025-2-21 http://apie.org.ua/uk/chinniki-%d1%96-shliahi-povo%d1%94nnogo-rozvitku-f/. 4) Гуцол, Денис, і Наталія Якимова. «Оцінювання ефективності соціального впливу як ключового інструменту управління соціальними підприємствами». Empirio 2, № 1 (2025): 102–115. https://doi.org/10.18523/3041- 1718.2025.2.1.102-115 https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/bd88d661-485c-43db-af56-e10c2bcb409c/content. 5) Запорожченко О. В., Садова С. О. (2025) МОДЕРНІЗАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ: ПРІОРИТЕТИ, ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. ПЕРСПЕКТИВИ. СОЦІАЛЬНО-ПОЛІТИЧНИЙ ЖУРНАЛ № 1, 2025. С. 181-190. http://perspektyvy.pdpu.od.ua/1_2025/25.pdf. 6) Говсєєв Д. Д. Методичнии підхід до оцінювання соціальної відповідальності підприємства в умовах інноваціи ності бізнесу. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2024. Том 9. № 3. С. 246 – 251. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-43 http://ujae.org.ua/metodychnyj-pidhid-do-otsinyuvannya-sotsialnoyi-vidpovidalnosti-pidpryyemstva-v-umovah-innovatsijnosti-biznesu/. 7) Лиска, П. (2024). ОЦІНЮВАННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПОЛІТИКИ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ. Економіка та суспільство, (69). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-21 https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5114. 8) Шепеленко С.М. (2024) ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ВІТЧИЗНЯНИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ. ISSN 2709-6459, Економічний вісник Дніпровської політехніки, 2024, №2. С. 159-168. https://ev.nmu.org.ua/docs/2024/2/EV20242_159-168.pdf. 9) Алексєєв І. В., Боднар Н. П. (2023). Типологія фінансових потоків ігрових видів спорту в Україні. Актуальні економічні, фінансові та правові питання в умовах євроінтеграції та глобальної конкуренції : збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної конференції, [Наукове електронне мережеве видання]. Ірпінь – Берегово, 27–29 квітня 2023. – Ірпінь: Державний податковий університет, 2023. С. 14-20. ISBN 978-966-337-691-2. 10) Ihor ALIEKSIEIEV, Oksana KURYLO. (2023). MONITORING OF THE BANKING SECTOR OF UKRAINE DURING THE WAR. Actual problems of education and science in the conditions of war : collective monograph / Compiled by V. Shpak; Chairman of the Editorial Board S. Tabachnikov. Sherman Oaks California : GS Publishing Services, 2023. P. 64-70. ISBN 979-8-9866959-6-9. DOI : 10.51587/9798-9866-95969-2023-06. (Chapter in the monograph). 11) Ватаманюк-Зелінська, У. і Нурієва, В. (2023) «ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИДАТКІВ НА ОСВІТУ В УКРАЇНІ», Молодий вчений, 5 (117), с. 127-131. doi: 10.32839/2304-5809/2023-5-117-25. 12) Західна, О. і Дарчук, П. (2023) «СТАН ФІНАНСУВАННЯ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ», Молодий вчений, 5 (117), с. 143-148. doi: 10.32839/2304-5809/2023-5-117-28. 13) Мирошниченко, В. і Матвієнко, Г. (2023) «ОЦІНКА СТАНУ ФІНАНСУВАННЯ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ДОСЯГНЕННЯ ЦІЛЕЙ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ», Економіка та суспільство, (51). doi: 10.32782/2524-0072/2023-51-30. 14) Alieksieiev I., Kurylo O., Horyslavets P., Poburko O. (2022). Circular economy and sources of funding for scientific and technological clusters. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(47), 77–87. (Web of Science Emerging Sources Citation Index?). 15) Урусова, З., & Лепьохін, О. (2022). МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНКИ РІВНЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ. Фінансові стратегії інноваційного розвитку економіки, (4 (52), 46-51. https://doi.org/10.26661/2414-0287-2021-4-52-08. 16) Фрадинський, О. (2022) «ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ В УКРАЇНІ», Економіка та суспільство, (42). doi: 10.32782/2524-0072/2022-42-18. 17) ЯСТРЕБ, Я. (2022) «Фінансування фізичної культури і спорту», ·SCIENTIA·FRUCTUOSA (ВІСНИК Київського національного торговельно-економічного університету), 144(4), с. 134–142. doi: 10.31617/1.2022(144)10. 18) Дащук, Ю., Матвійчук, Л., Лепкий, М. і Сидорук, С. (2021) «ФІНАНСУВАННЯ СФЕРИ КУЛЬТУРИ, ТУРИЗМУ ТА КРЕАТИВНИХ ІНДУСТРІЙ В УКРАЇНІ: МОЖЛИВОСТІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ», Financial and credit activity problems of theory and practice, 5(40), с. 620–630. doi: 10.18371/fcaptp.v5i40.245257. 19) Кічурчак, М. В. (2021) «ОЦІНКА БЮДЖЕТНОГО ФІНАНСУВАННЯ СФЕРИ КУЛЬТУРИ УКРАЇНИ НА СУБНАЦІОНАЛЬНОМУ РІВНІ В КОНТЕКСТІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ», Financial and credit activity problems of theory and practice, 4(35), с. 230–237. doi: 10.18371/fcaptp.v4i35.222063. 20) Кузьмін О. Є., Станасюк Н. С., Уголькова О. З. (2021) СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ БІЗНЕСУ: ПОНЯТТЯ, ТИПОЛОГІЯ ТА ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. № 2 (6), 2021. С. 56-64. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25482/nzmened-56-64.pdf. 21) Сабецька, Т. (2021) «ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СФЕРИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ», Економіка та суспільство, (27). doi: 10.32782/2524-0072/2021-27-54. 22) Станасюк Н. С., Пасінович І. І., Томашевська А. Р. (2021) СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОЦІНЮВАННЯ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”. № 2 (8), 2021. С. 109 – 120. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2021/nov/25356/211219ekonomiknove-111-124.pdf 23) Чугунов І. Я., Насібова О. В. Фінансовий потенціал системи соціального захисту населення. Sciences of Europe. 2021. № 62. С. 44–49. 24) Підлипна Р.П. Смочко В.Ю. (2020) ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ УКРАЇНИ. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія економічні науки. № 38, 2020. С. 25-31. DOI: 10.32999/ksu2307-8030/2020-38-4 https://ej.journal.kspu.edu/index.php/ej/article/view/644/635. 25) Alieksieiev I., Mazur A., Alieksieiev V. Estimation of the investment capacity of Ukrainians for studying in Europe // Industry 4.0 : proceedings of IV International scientific conference (24–27 June, Burgas, Bulgaria, 2019). – 2019. – P. 150–154. 26) Zhuk L. 2019. Systemy naukovoi i naukovo-tekhnichnoi diyalnosti zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy: formuvannya, ocinyuvannya, upravlinnya. Monografiya. 336.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).