Корпорації і фінансова інфраструктура
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.01.E.043
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фінанси
Лектор: к.е.н., доц. Желізняк Роман Йосифович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
спеціальних (фахових):
- СК10. Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення.
- СК12. Здатність здійснювати аналіз фінансового стану корпорацій і визначати ефективні напрями розвитку фінансово-господарської діяльності та нарощення фінансового потенціалу.
- СК13. Здатність налагоджувати ефективні фінансові відносини та довготривалу співпрацю зі споживачами, фінансовими посередниками, інвесторами, фінансово-кредитними установами, страховими компаніями, використовуючи регламентуючі документи на засадах договірного права.
Результати навчання: ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем.
ПР04. Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування.
ПР14. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.
ПР26. Проектувати та розвивати фінансові відносини із контрагентами на засадах дотримання принципів корпоративної соціальної відповідальності, використовуючи наявну фінансову інфраструктуру.
ПР29. Здійснювати аналізування умов та правил продажу фінансових продуктів та надання фінансових послуг з урахуванням процедур електронних публічних закупівель, провадити діяльність щодо укладання договорів, використовуючи методи банківського та страхового маркетингу.
ПР30. Діагностувати стан операційної та інвестиційної діяльності фінансових корпорацій та оцінювати перспективи і ризики співпраці з ними, здійснювати процедури фінансового моніторингу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Інвестування
Фінанси зарубіжних корпорацій
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна спрямована на формування у студентів системи знань про фінансову інфраструктуру, історію її формування та розвитку в Україні, структуру та особливості функціонування, нормативно-правове регулювання, особливості розвитку фінансових інститутів, атрибути емісії та обігу фінансових інструментів.
Опис: Тема 1. Фінансова інфраструктура: сутність, функції і роль в економіці. Сутність фінансової інфраструктури. Класифікація учасників фінансової інфраструктури. Функції фінансової інфраструктури. Суб’єкти фінансової інфраструктури. Моделі фінансової інфраструктури.
Тема 2. Регулювання діяльності корпорацій та фінансової інфраструктури. Мета та завдання регулювання фінансової інфраструктури. Моделі регулювання фінансової інфраструктури. Державне регулювання фінансової інфраструктури. Методи державного регулювання фінансової інфраструктури. Саморегулівні організації.
Тема 3. Організація діяльності на кредитному ринку. Сутність кредитного ринку. Суб’єкти кредитного ринку.
Тема 4. Організація діяльності на валютному ринку. Сутність валютного ринку. Валютні цінності. Валютне котирування. Учасники валютних ринків. Ліцензування валютних операцій. Валютний контроль.
Тема 5. Організація фондового ринку. Сутність та структура фондового ринку. Біржовий ринок. Біржові угоди. Котирування цінних паперів. Позабіржовий ринок.
Тема 6. Брокерська, дилерська діяльність та діяльність інших фінансових інститутів. Брокери в фінансовій інфраструктурі. Дилери в фінансовій інфраструктурі. Діяльність андеррайтерів. Ломбарди в фінансовій інфраструктурі. Діяльність недержавних пенсійних фондів. Діяльність фінансових компаній. Хеджери та спекулянти. Інститути спільного інвестування як основний вид інституційних інвесторів на фондовому ринку.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль (40 балів) підсумковий (екзаменаційний) контроль (60 балів)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 1. Практичні заняття, робота у малих групах, виконання індивідуальних науково-дослідних завдань (30 балів), Робота у ВНС (10 балів)
Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент) Письмова компонента (50 балів): - Завдання 1-го рівня – тести; - Завдання 2-го рівня – ускладнені тести; - Завдання 3-го рівня – розв’язати задачі . Усна компонента (10 балів)
Усна компонента екзамену проводиться на платформі MS Teams із повним відеозаписом.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Шкварчук Л. О. Фінансовий ринок : навч. посібн. / Л. О. Шкварчук. – К.: Знання, 2013. – 382 с.
2. Глушко А.Д. Оптимізація заборгованості підприємства критичної інфраструктури в аспекті зміцнення фінансово-економічної безпеки / А.Д. Глушко, Я.М. Пиріг // Вісник Хмельницького національного університету. – 2023. – № 1 (314). – С. 47-54.
3. Сіренко Н.М. Інституціональна інфраструктура фінансового ринку: теоретико-практичний аспект // Сіренко Н.М., Боднар О.А., Шишпанова Н.О. / Modern Economics. – 2021 - № 25 - С. 130-135.
4. Онищенко С.В. Оцінювання фінансово-економічної безпеки підприємства критичної інфраструктури / С.В. Онищенко, О.А. Маслій, А.В. Дрібна // Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». – 2022, – № 6. Т. 1. – С. 249-258.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).