Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Код дисципліни: 6.072.00.O.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: канд.техн.наук, доцент Литвиняк Оксана Ярославівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 12. Здатність працювати автономно.
ЗК 13. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК 14. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Результати навчання: Результати навчання:
РН1.
ПР 12. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності
РН2.
ПР 22. Знати свої права і обов’язки як члена суспільства, розуміти цінності вільного демократичного суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні
Методи навчання і викладання:
Лекційні, лабораторні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; метод проблемного викладу.
Самостійна робота: репродуктивний метод
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання:
Поточний контроль – засвоєння теоретичного матеріалу, виконання індивідуальних практичних завдань, виконання лабораторних робіт, засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт, виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи), тестування, усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Економіка підприємства
Страхування
Кореквізити:
-
Короткий зміст навчальної програми: «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» — це комплексна дисципліна, яка надає студентові теоретичні знання та практичні вміння із правових й організаційних питань охорони праці, організації охорони праці на підприємстві, соціальних і психологічних аспектів безпеки, небезпек і теорії ризику, гігієни праці та виробничої санітарії, ергономічних основ організації робочих місць, техніки безпеки та пожежної безпеки, захисту від техногенних і природних загроз, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров'я працівників по відношенню до результатів виробничої та невиробничої діяльності.
Опис: Правові й організаційні основи охорони праці та безпеки життєдіяльності
Організація охорони праці на підприємстві
Виробничий травматизм і професійні захворювання
Соціальні аспекти безпеки
Психологічні аспекти безпеки
Небезпеки та теорія ризику
Гігієна праці та виробнича санітарія
Ергономічні основи організації робочих місць
Техніка безпеки
Пожежна безпека
Техногенні небезпеки
Природні небезпеки
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня досягнення результатів навчання
Поточний контроль:
1. Засвоєння теоретичного матеріалу – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище», усне опитування.
2. Виконання індивідуальних практичних завдань.
3. Виконання лабораторних робіт.
4. Засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт – тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище».
5. Виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти:
1. Засвоєння теоретичного матеріалу – 50 балів
2. Виконання індивідуальних практичних завдань – 15 балів
3. Виконання лабораторних робіт – 8 балів
4. Засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт – 12 балів
5. Виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи) – 15 балів
Разом за дисципліну – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок:
1. Максимальна кількість балів за правильне виконання всіх індивідуальних практичних завдань становить 15 балів. Звіти із правильно виконаних практичних завдань повинні містити: назву та мету практичної роботи, перелік вихідних даних (завдання), опис використовуваної методики з відповідними поясненнями, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами.
2. Максимальна кількість балів за правильне виконання всіх лабораторних робіт становить 8 балів. Звіти із правильно виконаних лабораторних робіт повинні містити: назву та мету лабораторної роботи, короткі теоретичні відомості, порядок виконання лабораторної роботи, необхідні таблиці для занесення вимірів лабораторної роботи, необхідні розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами.
3. Максимальна кількість балів за засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт становить 12 балів. Для отримання вказаної кількості балів студент повинен пройти тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище» (див. п.1 «Навчально-методичне забезпечення»). Тестування складається із питань різного типу – «множинний вибір» та «правильно-неправильно». Час виконання тестування є обмежений.
4. Максимальна кількість балів за засвоєння теоретичного матеріалу становить 50 балів. Для отримання вказаної кількості балів студент повинен пройти тестування у системі «Віртуальне навчальне середовище» (див. п.1 «Навчально-методичне забезпечення»). Тестування складається із питань різного типу – «множинний вибір» та «правильно-неправильно». Час виконання тестування є обмежений.
5. Максимальна кількість за виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи) становить 15 балів. Правильно виконана розрахунково-графічна робота (контрольна робота) повинна містити: мету роботи, перелік вихідних даних (завдання), опис використовуваної методики з відповідними поясненнями, розрахункові залежності з тлумаченням використовуваних величин, правильно виконані розрахунки, висновки та їх тлумачення за отриманими результатами.
6. Розрахунково-графічну роботу (контрольну роботу) студент повинен здати лекторові на перевірку за три тижні до початку семестрового контролю.
7. Засвоєння теоретичного матеріалу (див. п. 3, 4 «Порядок та критерії виставляння балів та оцінок») студент повинен здійснити до початку семестрового контролю.
9. Студент отримує оцінку за дисципліну шляхом сумування його результатів за виконання розрахунково-графічної роботи (контрольної роботи), засвоєння теоретичного матеріалу, виконання індивідуальних практичних завдань, виконання лабораторних робіт та засвоєння теоретичного матеріалу для лабораторних робіт.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література
Базова
1. Почапська І. Я., Литвиняк О.Я. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності: навч. посібник / І. Я. Почапська, О. Я. Литвиняк. – Львів: Видавництво "Левада", 2021. – 326 c.
2. Почапська І.Я., Литвиняк О.Я. Практикум з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» Львів, 2018. – 240с.
3. Вахонєва Т. Основи охорони праці в Україні: навч. посібник / Т. Вахонєва. – Видавництво "Дакор", 2019. – 508 c.
4. Запорожець О.І. Основи охорони праці: навч. посібник / О. І. Запорожець. – ЦУЛ, 2019. – 264 с.
5. Стиценко Т.Є., Пронюк Г.В., Сердюк Н.М., Хондак І.І. «Безпека життєдіяльності»: навч. посібник / Т.Є Стиценко, Г.В. Пронюк, Н.М. Сердюк, І.І. Хондак. – Харкiв: ХНУРЕ, 2018. – 336 с.
Допоміжна
1. НПАОП 0.00-4.21-04. Типове положення про службу охорони праці.
2. Закон України «Про охорону праці».
3. Управління охороною праці: Навч. посібник. / Ткачук К.Н., Мольчак Я.О., Каштанов С.Ф., Полукаров О.І., Ткачук К.К., Полукаров Ю.О., Стасюк В.М. - Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011. – 288 с.
4. НПАОП 0.00-4.12-05. Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці.
Навчально-методичне забезпечення
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8080
2. Литвиняк О.Я. Основи охорони праці та безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання – Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2021 – 160 с. реєстраційний номер 98-36 від 22.11.2021 р.
3. Почапська І.Я. Розрахунок аналітичних показників умов праці: Методичні настанови для виконання практичної роботи з дисципліни «Охорона праці в галузі» для студентів денної форми навчання інженерно-технічних спеціальностей. Львів, Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» 2008 р., 18 с.
4. Литвиняк О.Я., Почапська І.Я. Методичні вказівки до виконання індивідуальних завдання з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальностей 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» та 075 «Маркетинг» денної та заочної форм навчання Львів, Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» 2019 р., 32 с.
5. Ступницька Н. В., Батлук В.А. Дослідження запиленості повітря робочої зони виробничого приміщення. Настанови до лабораторної роботи № 4 з курсу «Основи охорони праці» для студентів бакалаврського рівня підготовки для денної та заочної форми навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2013.- 12с.
6. Ступницька Н.В., Штанько С.В., Шибанов С.В. Дослідження метеорологічних умов на робочих місцях: Методичні вказівки до лабораторної роботи № 6. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2004. – 16 с.
7. Шибанов С.В., Будзан В.І., Стець Р.Є. Первинні засоби пожежогасіння та дослідження якості вогнегасних речовин: Методичні вказівки до лабораторної роботи № 33. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2004. – 16 с.
Інформаційні ресурси
1. Нормативно-правова база з охорони праці http://dnaop.com/
2. Нормативні документи з охорони праці http://online.budstandart.com/ua/
3. Державна служба з питань праці http://dsp.gov.ua/
4. Державна служба України з надзвичайних ситуацій https://dsns.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).