Міжнародний захист прав людини
Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.M.008
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Мельниченко Богдана Богданівна
Цебенко Соломія Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті.
Спеціальні компетентності (СК):
СКЗ. Здатність аналізувати та оцінювати вплив Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практики Європейського суду з прав людини на розвиток правової системи та правозастосування в Україні.
СК4. Здатність оцінювати взаємодію міжнародного права та міжнародних правових систем з правовою системою України.
Результати навчання: Результати навчання (ПР):
РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження.ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми.
РН 7. Дискутувати зі складних правових проблем, пропонувати і обґрунтовувати варіанти їх розв’язання.
РН 10. Аналізувати взаємодію міжнародного права та міжнародно-правових систем з правовою системою України на основі усвідомлення основних сучасних правових доктрин, цінностей та принципів функціонування права.
РН 12. Проводити порівняльно-правовий аналіз окремих інститутів права різних правових систем, враховуючи взаємозв’язок правової системи України з правовими системами Ради Європи та Європейського Союзу.
Знання (Зн). Зн1 Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
Уміння/навички. Ум2 Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах.
Комунікація (К). К1 Зрозуміле недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються.
Автономія та відповідальність (АВ). АВ3 Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Аетуальні проблеми конституційного та міжнародного права.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теорія та практика конституціоналізму, Україна та європейська інтеграція.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Міжнародний захист прав людини» для студентів має важливе теоретичне та практичне значення, оскільки за допомогою цього курсу студенти навчаться ефективно захищати права людей в Україні, використовуючи практику ЄСПЛ, а також звертатися до міжнародних інстанцій чи правозахисних організацій за захистом прав людини. Курс має чітко виражений комплексний, міждисциплінарний характер, оскільки спирається на знання як загальної теорії права, так і окремих галузей системи національного права, а також міжнародного публічного права.
Навчальна програма дає змогу ознайомити студентів із підставами і порядком звернення до ЄСПЛ та процедурою розгляду справ цим Судом, а також із формально-організаційними та змістовними аспектами діяльності цієї міжнародної правозахисної установи.
Опис: 1. Міжнародний правозахист інституціями ООН. Поняття та класифікація основоположних “природних” прав людини. Міжнародні стандарти прав і свобод людини: поняття, класифікація. Всесвітні міжнародно-правові акти ООН в сфері захисту прав людини. Міжнародні органи всесвітнього рівня зі спостереження, контролю за дотриманням основних прав людини. Захист інтересів держави на міжнародному рівні.
2.Європейська система захисту прав людини. Захист прав людини в Європейському Союзі. Хартія основоположних прав Європейського Союзу 2000 р. ОБСЄ і захист прав людини. Діяльність Ради Європи в сфері захисту прав людини. Загальна характеристика Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод 1950 р. та протоколи до неї. Відступ держави від своїх зобов’язань у сфері прав людини за надзвичайних станів.
3. Роль Європейського суду з прав людини. Юрисдикція ЄСПЛ. Особливості розгляду ЄСПЛ міждержавних скарг. Основні вимоги до індивідуальних заяв, які подаються до ЄСПЛ. Стадії розгляду справи Судом. Рішення ЄСПЛ: порядок виконання рішень в Україні та обов’язки держави-відповідача у справі.
4. Право на життя, заборона катувань та заборона дискримінації у практиці Європейського суду з прав людини. Обсяг та складові (зміст) права на життя (ст. 2 Конвенції) у практиці Суду. Особливості захисту права людини не зазнавати катування, нелюдського чи такого, що принижує людську гідність поводження чи покарання (ст. З Конвенції). Обов’язки держави щодо права на життя та заборони катувань. Обсяг та складові заборони дискримінації та зобов’язання держави щодо цього права.
5. Особливості захисту окремих прав людини у практиці Європейського суду з прав людини. Обсяг та складові права на повагу до приватного і сімейного життя, житла та кореспонденції у практиці Суду. Поняття «приватне життя», «сімейне життя», «житло» в інтерпретації Суду. Втручання у право на повагу до приватного і сімейного життя. Обов’язки держави, що випливають зі ст.8 Конвенції. Обсяг та складові права на свободу та особисту недоторканність. Право на справедливий суд та на дієвий (ефективний) засіб юридичного захисту у інтерпретації ЄСПЛ.
6. Інші регіональні системи захисту прав людини. Міжамериканська система захисту прав людини. Африканська система захисту прав людини. Арабська система захисту прав людини. Захист прав людини в рамках АСЕАН (Асоціація держав Південно-Східної Азії).
7. Міжнародний захист прав і свобод окремих категорій осіб під час збройних конфліктів. Міжнародний захист прав людини під час збройних конфліктів. Захист поранених і хворих у діючих арміях. Захист військовополонених. Захист цивільного населення під час війни. Захист жінок та дітей під час війни.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в НУ «Львівська політехніка». Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру (40 балів), написання контрольної роботи (20 балів) та оцінки результатів написання підсумкової контрольної роботи (40 балів). Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Від теорії міжнародного права до практики захисту прав людини. LiberAmicorum до 60-річчя проф. В.В. Мицика : моногр. / авт. кол. ; за ред. О.В. Задорожнього та О.Р. Поєдинок. Київ; Одеса : Фенікс, 2016. 718 с.
2. Дудаш Т.І. Практика Європейського суду з прав людини: навч.-практ. посіб. К.: Алерта, 2016. 488 с.
3. Караман І.В., Козіна В.В. Європейський суд з прав людини, Європейська кон- венція з прав людини та індивідуальні заяви: перше знайомство. К.: ВАІТЕ, 2015. 136 с.
4. Мицик В.В. Права людини у міжнародному праві: міжнародно-правові механізми захисту: підручник для вузів. К., 2010. 722 с.
5. Опольська Н.М., Бабой А.М., Бабой В.С. Міжнародний захист прав людини: навчальний посібник. Вінниця: Твори, 2021. 408 с. URL: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/28982.pdf
6. Особливості застосування рішень Європейського суду з прав людини при розгляді цивільних справ: навч. посібник / У. Б. Андрусів, О. Б. Верба-Сидор, Ю. В. Верхола та ін. Львів: ЛьвДУВС, 2019. 404 с. URL: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2738.
7. Права людини у міжнародному праві : підручник / за заг. ред. канд. юрид. наук, доцента А. В. Войціховського; [Бакумов О. С., Варунц Л. Д., Войціховський А. В., Гудзь Т. І. та ін.]; передм. А. В. Войціховський. Харків: ООО «Планета-Принт», 2021. 404 с. URL: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/11349.
8. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини: Закон України від 23 лютого 2006 р.
9. Размєтаєва Ю.С. Доктрина та практика захисту прав людини: навч. посіб. Х., 2018. 362 с.
10. Сироїд Т.Л. Міжнародне публічне право. Міжнародний захист прав людини: посіб. для підгот. до зовн. незалеж. оцінювання / Т. Л. Сироїд, О. А. Гавриленко, Л. О. Фоміна ; за заг. ред. Т. Л. Сироїд. 4 те вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2021. 462 с.
11. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія / М.С.Кельман, А.С.Токарська, Л.В.Ярмол, С.Б.Цебенко, А.О.Дутко. Львів: Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с.
12. Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. 2-ге вид. випр., допов. К., 2015. 208 с.
13. Шуміло І. А. Міжнародна система захисту прав людини : навч. посіб. Х. : І. Б. Лисенко, 2019. 168 с.
14. The Universal Declfrftion of Human Rights in the 21st centery. A living document is a changing world. A report by the Global Citizenship Commiccion. Chaired by Gordon Brawn. 2016 NYU Global Institute for Advanced Study. 146 p. URL: https://www.equalrightstrust.org/ertdocumentbank/Brown-Universal-Declaration-Human-Rights-21C.pdf
15. Human Rights: A Basic Handbook for UN Staff. OFFICE OF THE HIGH COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS UNITED NATIONS STAFF COLLEGE PROJECT.2000. 127 p. URL: https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Publications/HRhandbooken.pdf
16. Guidance to States on human rights-compliant responses to the threat posed by foreign fighters. Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR). United Nations New York, 2018. URL: https://www.ohchr.org/sites/default/files/newyork/Documents/Human-Rights-Responses-to-Foreign-Fighters-web_final.pdf
17. The text of the Convention is presented as amended by the provisions of Protocol No. 15 (CETS No. 213). Rome, 4.XI.1950. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf
18. Tomas Lattmann, alazs Vizi. International Protection of Human Rights. National University of Public Service. Institute of International Studies. Budapest, 2014. 144 p. URL: https://www.academia.edu/12559903/International_Protection_of_Human_Rights
19. The Evolution of Fundamental Rights Charters and Case Law A Comparison of the United Nations, Council of Europe and European Union systems of human rights protection. European Parliament, 2011. 177 p. URL: https://www.academia.edu/11818855/The_Evolution_of_Fundamental_Rights_Charters_and_Case_Law_A_Comparison_of_the_United_Nations_Council_of_Europe_and_European_Union_systems_of_human_rights_protection
20. Schiedermair Stephanie, Schwarz Alexander, Steiger Dominik Theory and Practice of the European Convention on Human Rights. Nomos Verlagsgesellschaft, Baden-Baden, Germany 2022. 310 pp. https://www.nomos- URL: https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/9783748923503.pdf?download_full_pdf=1
21. Practical Guide on Admissibility Criteria. Updated on 31 August 2022. Council of Europe/European Court of Human Rights, 2022. 110 p. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Admissibility_guide_ENG.pdf
22. Rules of Court. 3 October 2022. Strasbourg. Council of Europe/European Court of Human Rights. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Rules_Court_ENG.pdf
23. The European Court of Human Rights. Questions & Answers for Lawyers. Council of Bars and Law Societies of Europe, 2020. URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Q_A_Lawyers_Guide_ECHR_ENG.pdf
24. Електронний навчально-методичний комплекс «Європейський суд з прав людини: практика діяльності». Адреса розміщення: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14271.
25. HUDOC - База рішень Європейського суду з прав людини: https://hudoc.echr.coe.int/.
26. Європейський суд з прав людини : http://www.echr.coe.int/.
27. Практика ЄСПЛ. Український аспект: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/.
28. Рішення щодо України, винесені Європейським судом з прав людини. Міністерства юстиції України: https://minjust.gov.ua/m/rishennya-schodo-ukraini-vineseni-evropeyskim-sudom-z-prav-lyudini.
29. United Nations https://www.ohchr.org/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).