Україна та європейська інтеграція

Спеціальність: Правознавство
Код дисципліни: 7.081.01.E.021
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Софінська Ірина Дмитрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою вивчення цієї навчальної дисципліни є обізнаність і компетентність студентів-бакалаврів щодо передумов набуття членства Україною в Європейському Союзі, враховуючи передумови заснування і функціонування цього наддержавного утворення. Додатковою метою вивчення цієї дисципліни є формування у студента здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у контексті застосування засадничих угод Європейського Союзу; створення, функціонування та співіснування основних інституцій Європейського Союзу (Комісії Європейського Союзу, Ради Європейського Союзу, Парламенту Європейського Союзу, Європейської Ради, Центрального Банку Європейського Союзу та Суду справедливості Європейського Союзу) та вплив їхньої діяльності на забезпечення фундаментальних прав і свобод людини.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері права. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність проводити дослідження на відповідному рівні. ЗКЗ. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. ЗК9. Здатність працювати в міжнародному контенті. Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК2 Здатність аналізувати та оцінювати вплив правової системи Європейського Союзу на правову систему України. СК6. Здатність обґрунтовувати та мотивувати правові рішення, давати розгорнуту юридичну аргументацію. Компетентності професійного спрямування (ПК): ПК1.4 Формувати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми;
Результати навчання: РН 3. Проводити збір, інтегрований аналіз та узагальнення матеріалів з різних джерел, включаючи наукову та професійну літературу, бази даних, цифрові, статистичні, тестові та інші, та перевіряти їх на достовірність, використовуючи сучасні методи дослідження. РН 4. Здійснювати презентацію свого дослідження з правової теми, застосовуючи першоджерела та прийоми правової інтерпретації складних комплексних проблем, що постають з цього дослідження, аргументувати висновки. РН 12. Проводити порівняльно-правовий аналіз окремих інститутів права різних правових систем, враховуючи взаємозв’язок правової системи України з правовими системами Ради Європи та Європейського Союзу. Результати навчання професійного спрямування (ПС): ПС1.4 Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблематики, проводити збір та аналіз матеріалів з різних джерел, формувати власні обґрунтовані судження. Знання (ЗН): 2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузі знань. Уміння (УМ): 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур. Комунікація (К): 2. Використання іноземних мов у професійній діяльності. Автономія і відповідальність (АіВ): 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Державне (конституційне) право зарубіжних країн; Міжнародне публічне право; Міжнародне приватне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: -
Короткий зміст навчальної програми: «Україна та європейська інтеграція» як навчальна дисципліна для студентів–магістрів покликана сформувати у студентів цілісне бачення місця та ролі Європейського Союзу на геополітичній карті Європи та світу, його основних функцій та завдань щодо реалізації свободи пересування, гарантування фундаментальних прав людини, правовладдя та народовладдя. Основною метою вивчення цієї дисципліни є обізнаність і компетентність студентів-магістрів щодо передумов заснування і функціонування Європейського Союзу, враховуючи набуття Україною статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу. Додатковою метою вивчення цієї дисципліни є формування у студента здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у контексті застосування засадничих угод Європейського Союзу, створення, функціонування та співіснування основних інституцій Європейського Союзу (Комісії Європейського Союзу, Ради Європейського Союзу, Парламенту Європейського Союзу, Європейської Ради, Центрального Банку Європейського Союзу та Суду справедливості Європейського Союзу), а також взаємовідносини між ними та державами-членами (кандидатами на членство) Європейського Союзу. Окрема увага під час вивчення цього курсу приділяється реалізації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом (2014).
Опис: 1. Правове забезпечення інтеграції України в Європейський Союз (основні етапи еволюції співробітництва України та Європейським Союзом, Угода про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом (2014), процедура набуття Україною членства в Європейському Союзі). 2. Політико-правові передумови заснування і функціонування Європейського Союзу (створення, розширення, «копенгагенські критерії», правосуб’єктність Європейського Союзу: право на приєднання та вихід). 3. Інституційна системи Європейського Союзу (Комісія Європейського Союзу, Рада Європейського Союзу, Парламент Європейського Союзу, Європейська Рада, Центральний Банк Європейського Союзу та Суд справедливості Європейського Союзу). 4. Право Європейського Союзу: «первинне» і «вторинне» (каталог компетенцій Європейського Союзу, принципи прямої дії, верховенства (примату) права Європейського Союзу, субсидіарності і пропорційності). 5. Суд Справедливості Європейського Союзу (статус суддів та генеральних адвокатів, компетенція Суду, види позовів та попередні (преюдиційні) рішення). 6. Суд Справедливості Європейського Союзу (судова практика у контексті свободи пересування осіб (робітників), заснування, руху товарів послуг і капіталу). 7. Правовий статус особи та міграційна політика в Європейському Союзі (реалізація права голосу та право бути обраним до органів публічної влади різного територіального рівня, візова та імміграційна політика: Шенгенська угода, міграційні маршрути: діяльність FRONTEX, «дублінські критерії», аутсорсинг міграції під час поширення COVID-19, реадмісія нелегальних мігрантів). 8. Монетарна політика та регламентування конкуренції в Європейському Союзі (Єврозона, поняття внутрішнього ринку у праві Європейського Союзу, спільний ринок, Європейська зона вільної торгівлі, особливості конкурентного права в Європейському Союзі: державна допомога, зловживання монопольним становищем, картельна змова, злиття, тощо).
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування під час семінарських заняттях; візуальна презентація, індивідуальне есе, підсумкова контрольна робота у форматі «відкрита книжка» (open book).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру (в т.ч. візуальної презентації й індивідуального есе) та оцінки результатів навчання під час проведення контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 60 балів. Заліковий контроль – 40 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Association Agreement between the European Union and Its Member States of the one part and Ukraine of the other part, Official Journal (2014) L 161/3. 2. Blackstone’s EU Treaties and Legislation 2009–2010. / Foster N. Oxford University Press: Oxford, 2009. 755 p. 3. Cauffman, C. & Devroe, W. (2017). Competition law. In A. Hartkamp, C. Sieburgh, & W. Devroe (Eds.), Cases, materials and text on European law and pivate law (pp. 23-168). Hart Publishing 4. Directive 2004/38/EC of the European Parliament and of the Council of 29 April 2004 on the right of citizens of the Union and their family members to move and reside freely within the territory of the Member States amending Regulation (EEC) No 1612/68 and repealing Directives 64/221/EEC, 68/360/EEC, 72/194/EEC, 73/148/EEC, 75/34/EEC, 75/35/EEC, 90/364/EEC, 90/365/EEC and 93/96/EEC (Text with EEA relevance), Official Journal. L 158, 30.4.2004, p. 77–123. 5. de Witte B. (2019). Constitutional challenges of the enlargement: Is further enlargement feasible without constitutional changes? European Parliament. (URL: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2019/608872/IPOL_IDA(2019)608872_EN.pdf) 6. EU Law: Text, Cases, and Materials / P. Craig, Gr. De Burca. (Oxford: Oxford University Press, 2015) 7. Migration, Integration and Citizenship (A Challenge for Europe's future) Vol. I., Vol. II. Schneider, H.E.G.S. (Ed.). (Maastricht: Forum, 2005). 8. The Past and Future of EU Law: The Classics of EU Law Revisited on the 50th Anniversary of the Rome Treaty / M. Poiares Maduro (Author), L. Azoulai (Author). (Hart Publishing: Oxford 2010. 512 p.) 9. The Substantive Law of the EU: The Four Freedoms. / by C. Barnard. (Oxford: Oxford University Press; Sixth Edition, 2019) 10. Treaty on European Union, signed at Maastricht on 7 February 1992, Official Journal of the European Communities, C 191, Volume 35, 29 July 1992, 115 p. (in English)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).