Макроекономіка

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.005
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: к.е.н. доц. Комаринець С.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Макроекономіка» є пізнання фундаментальних принципів функціонування і розвитку національної економіки як єдиного цілого на основі ознайомлення з основними макроекономічними теоріями, концепціями і моделями, обґрунтованими сучасною економічною наукою. Результатами вивчення дисципліни «Макроекономіка» є опанування студентом основних макроекономічних вимірників обсягу національного продукту і рівня цін та методології їх підрахунку; проявів економічної нестабільності в економіці, її причин та наслідків; основних методів економічного аналізу, які ґрунтуються на співставленні сукупного попиту та сукупної пропозиції та сукупних видатків та обсягу виробництва; основ фіскальної політики держави і механізмів її використання; фінансових ринків, банківської системи, попиту і пропозиції грошей в економіці, механізмів грошово-кредитної політики, економічного зростання та міжнародних аспектів макроекономіки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: спеціальні (фахові, предметні) компетентності: - Здатність виокремлювати характерні ознаки та тенденції розвитку світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції. - Здатність обґрунтовувати особливості реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - Розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції глобального розвитку, механізми й інструменти реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції. - Обґрунтовувати власну думку щодо конкретних умов реалізації форм міжнародних економічних відносин на мега-, макро-, мезо- і мікрорівнях. - Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати оцінки результативності їх функціонування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Математика для економістів, Мікроекономіка, Менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Макроекономіка є невід’ємною складовою фундаментальної підготовки студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти з галузі знань «Міжнародні відносини». Дисципліна формує систему знань про механізми функціонування національної економіки на підставі сучасних макроекономічних теорій, обґрунтованих світовою і вітчизняною наукою, та досвід макроекономічної практики. Забезпечує вивчення теорії макроекономічної науки, розкриття її об’єкта, предмета і методів, висвітлення основних макроекономічних показників та індикаторів макроекономічного розвитку; базових моделей рівноваги; розкриття механізму складових макроекономічної політики: фіскальної, монетарної, зовнішньоекономічної, соціальної. Макроекономіка служить теоретичною основою вивчення таких дисциплін, як гроші і кредит, фінанси, міжнародна економіка, міжнародний економічний аналіз, міжнародні валютно-кредитні і фінансові відносини. Предметом навчальної дисципліни є механізм функціонування національної економіки на основі поєднання ринкового саморегулювання та державного впливу на економічні процеси.
Опис: Макроекономічні показники економічної діяльності в системі національних рахунків, макроекономічна нестабільність, споживання, заощадження та інвестиції; Макроекономічний аналіз: сукупний попит та сукупна пропозиція. макроекономічна рівновага, модель сукупних видатків та економічна рівновага, макроекономічна модель IS-LM; Фіскальна політика, бюджетні дефіцити і державний борг, фінансові ринки. гроші і банківська справа, механізм грошово-кредитної політики, міжнародні аспекти національної економіки, механізм зовнішньоекономічної політики, проблеми економічного розвитку сучасного світу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль - 40%, екзаменаційний контроль - 60%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Поточний контроль – методи оцінювання знань: письмове тестування за темами лекційного курсу, усне та фронтальне опитування, виступи на практичних заняттях, розв’язання ситуаційних завдань, виконання контрольних / розрахунково-графічної роботи. Екзаменаційний контроль – методи оцінювання знань: Письмове тестування, усне опитування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Аналітична економія: Макро-економіка та мікро-економіка / За ред. С. Панчишина, П. Островерха / Підручник. – К.: Знання, 2013. – 600 с. 2. В. Базилевич, К. Базилевич, Л. Баластрик. Макроекономіка / Підручник. – К.: Знання, 2008. – 743 с. 3. О. Базілінська. Макроекономіка. 2-е видання / Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2019. – 448 с. 4. Г. Гронтковська, А. Косік. Макроекономіка / Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2019. – 672 с. 5. Г. Гронтковська, А. Косік. Макроекономіка / Практикум. – К.: Центр навчальної літератури, 2019. – 400 с. 6. Г. Манків. Макроекономіка / Підручник для України. – К.: Основи, 2000. – 578 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).