Економіка зарубіжних країн

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., професор Чернобай Ліана Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Економіка зарубіжних країн» є оволодіння теоретичними знаннями і практичними навичками з аналізування і оцінювання особливостей функціонування та прогнозування розвитку держав світу, представлених різними економічними моделями, в умовах сучасної трансформації світогосподарської системи.
Завдання: загальні компетентності: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин у цілому та міжнародних економічних, зокрема, а також у процесі навчання, що передбачає застосування новітніх теорій та методів при здійсненні комплексних досліджень світогосподарських зв’язків, характеризується комплексністю та невизначеністю умов; спеціальні (фахові предметні) компетентності: СК1. Здатність виокремлювати характерні ознаки та тенденції розвитку світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції; СК3. Здатність виявляти особливості функціонування середовища міжнародних економічних відносин та моделей економічного розвитку; СК11. Здатність проводити дослідження економічних явищ та процесів у міжнародній сфері з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків; СК14. Здатність спілкуватися на професійному та соціальному рівнях з використанням фахової термінології, включаючи усну і письмову комунікацію державною та іноземними мовами.
Результати навчання: Результати навчання: РН2. Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземними мовами усно і письмово, фахово використовувати економічну термінологію. РН4. Систематизовувати й упорядковувати отриману інформацію щодо процесів і явищ у світовому господарстві; оцінювати та пояснювати вплив ендогенних і екзогенних факторів на них; формулювати висновки і розробляти рекомендації з урахуванням особливостей національного і міжнародного середовища. РН8. Розуміти, виділяти й описувати нові явища, процеси й тенденції глобального розвитку, механізми й інструменти реалізації економічної політики та світових інтеграційних / дезінтеграційних процесів, у тому числі та євроатлантичної інтеграції. РН10. Ідентифіковувати та виокремлювати особливості функціонування суб’єктів міжнародних відносин та моделей їх економічного розвитку. РН23. Усвідомлювати необхідність навчання впродовж життя з метою підтримки професійної компетентності на високому рівні. ЗН2. Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності. К1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. АіВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності. Методи навчання і викладання Словесні, наочні, практичні. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: усне опитування на початку занять; поточне тестування у ВНС; оцінювання активності студента під час практичних занять, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень під час захисту контрольних робіт для заочної форми навчання тощо. Екзамен: тестування, усне опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Міжнародна економіка, • Міжнародні економічні відносини. кореквізити: • Міжнародні валютно-фінансові відносини; • Міжнародні організації та транснаціональні корпорації.
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни здобувач вищої освіти знатиме: загальні закономірності світового економічного розвитку та їх вплив на національні економіки; теорії розвитку національних економік, їх сутність, види та еволюцію; моделі економічного розвитку держав світу та детермінанти їх конкурентоспроможності; підходи до оцінювання макроекономічних результатів функціонування національних економік з метою їх подальшого прогнозування; ключові напрями економічної політики урядів зарубіжних країн; умітиме: ідентифікувати місце країни в системі міжнародних економічних відносин з урахуванням загальних закономірностей і тенденцій розвитку; аналізувати економічний потенціал країни та фактори, що його визначають; досліджувати інституційну та галузеву структури національної; оцінювати макроекономічні результати функціонування; формувати рекомендації щодо підвищення конкурентоспроможності національної економіки.
Опис: Національні економіки в системі світового господарства. Еволюція моделей економічного розвитку держав світу. Детермінанти економічного успіху країн. Економіка США і Канади. Економіка країн Європейського Союзу. Економіка Японії. Особливості економічного розвитку нових індустріальних країн. Економіка країн Центральної та Східної Європи. Економіка країн, що розвиваються. Економіка країн Центральної Азії. Економіка Китаю. Економіка країн Близького та Середнього Сходу. Стратегічні торгово-економічні партнери України.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): виконання індивідуального завдання, робота у ВНС, презентації, усне опитування; - підсумковий контроль – іспит (70%): письмово-усна форма (50% - письмова; 20% - усна).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 30 балів. Усне опитування, розв’язування задач – 3 бали (практична 2 – 1 бал; практична 5 – 1 бал; практична 8 – 1 бал); Робота у ВНС по 1 балу за кожну тему з урахуванням корегувального коефіцієнта (відсоток правильних відповідей в загальній структурі) – 10 балів; Презентації результатів самостійної роботи – 17 балів (практична 1 – 2 бали; практична 3 – 4 бали; практична 4 – 3 бали; практична 6 – 4 бали; практична 7 – 2 бали; практична 9 – 2 бали). Екзаменаційний контроль – 70 балів. Письмова компонента 50 балів; усна компонента – 20 балів. При невиконанні окремих критеріїв з тієї чи іншої форми контролю знань кількість балів, яка виставляється здобувачеві освіти, може бути знижена: - за неповну відповідь - 0,5 балів; - за кожну неправильну відповідь – 1 бал; - за недостовірність поданої інформації – 2 бали; - за недостатнє розкриття теми – 1,5 бали; - за відсутність посилань на літературні джерела – 0,5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Сертифікований навчально-методичний комплекс «Економіка зарубіжних країн» розміщено у віртуальному навчальному середовищі за адресою: Курс: Економіка зарубіжних країн (lpnu.ua) 2.Методичні вказівки до проведення практичних занять і самостійної роботи з дисципліни «Економіка зарубіжних країн» для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» (усіх форм навчання) / Укл.: Чернобай Л.І., Лема Г.В., Маліброда С.Б. – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка», 2021. – 23 с. 3.Методичні рекомендації до виконання контрольних робіт з дисципліни «Економіка зарубіжних країн» для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» (усіх форм навчання) /Укл.: Чернобай Л.І., Лема Г.В., Маліброда С.Б. – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка», 2021. – 49 с. 4.Чернобай Л.І., Босак А. О., Маліброда С. Б. Конспект лекцій з дисципліни «Економіка зарубіжних країн» для здобувачів освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 292 «Міжнародні економічні відносини» усіх форм навчання. – Львів: Видавничий центр кафедри ММП ІНЕМ Національного університету «Львівська політехніка», 2021. – 123 с. 5. Економіка зарубіжних країн: навч. посібник / О.Є.Кузьмін, Л.І.Чернобай, А.О.Босак, М.В.Кізло. - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2010. – 408с. 6. Козик В.В. Міжнародні економічні відносини: навч. посіб. / В.В.Козик, Л.А.Панкова, Н.Б.Даниленко. – 8-ме вид., переробл. і доповн. – К.:Знання, 2011. – 469с. – (Вища освіта ХХІ століття) 7. Чернобай Л.І., Кузьмін О.Є.,Адамик В.В.,Маліброда С.Б. (2020) Modelling the Impact of International Migration on Economic Development of a Country: Case Study of Ukraine. Ekonomicky casopis / Journal of Economics 1/68/2020. – P. 33 – 54. 8. Liana Chernobay, Tetiana Yasinska, Svyatoslav Malibroda (2020) Applied aspect of corporate social responsibility impact on company competitiveness (UNILEVER example). ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО. Югозападен университет “Неофит Рилски”, Стопански факултет. Брой 1, Година VIII, 2020. Университетско издателство “Неофит Рилски” Благоевград, 2020. - P. 32-44. 9. Liana Chernobay, Sviatoslav Malibroda (2021) The method for estimating the impact of migrants` remittances on the financial and economic development of a country. Mind Journal 10/2020. Peer-reviewed scientific journal. Semiannual. Pablisher: University of Economics and Humanities. – https://doi.org/10.36228/MJ.10/2020.5 10.Чернобай Л.І., Ясінська Т.В., Кузів О.П. Дослідження ринку праці в Україні та країнах-реципієнтах українських трудових мігрантів у контексті сталого розвитку / Л.І.Чернобай, Т.В.Ясінська, О.П.Кузів. - Науковий вісник ужгородського національного університету. Серія Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – Видавничий дім «Гельветика», 2021. - Випуск 36. – С.164-170.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).