Міжнародний бізнес

Спеціальність: Міжнародні економічні відносини
Код дисципліни: 6.292.00.O.034
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: к.е.н., доц. Гнилянська Л.Й.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчальна дисципліна «Міжнародний бізнес» орієнтована на вивчення економічного механізму регулювання підприємницької діяльності, бізнесу і його безпосереднього впливу на рівень економічної безпеки держави, засвоєння теоретичних основ бізнесу, формування сукупності знань та набуття практичних навичок щодо управління фінансовими потоками підприємств і проведення оцінювання ефективності бізнесу, освоєння методологічних основ оцінювання ризиків, які супроводжують здійснення міжнародного бізнесу.
Завдання: . Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (окрім дисциплін вільного вибору) Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти таких компетентностей: Загальні компетентності: ЗК12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; спеціальні: СК3. Здатність виявляти особливості функціонування середовища міжнародних економічних відносин та моделей економічного розвитку. СК5. Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжнародного середовища та вміти адаптуватися до них. СК16. Здатність постійно підвищувати теоретичний рівень знань, генерувати й ефективно використовувати їх в практичній діяльності Фахові компетентності: ФКС1.2. Здатність проводити комплексне маркетингове дослідження зовнішнього ринку, пошук, вибір та встановлення контактів із закордонним партнером. ФКС1.3. Здатність аналізувати конкурентні матеріали, складати конкурентний лист, здійснювати економічне обґрунтування зовнішньоекономічних операцій. ФКС1.4. Уміння проведення комерційних переговорів з контрагентами та підписання зовнішньоторговельних контрактів. ФКС2.5. Розуміння особливостей обліку, оподаткування і міжнародного страхування у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності. ФКС3.1. Здатність розуміти і дотримуватися дипломатичного протоколу та ділового етикету при веденні переговорів. ФКС3.2. Здатність здійснювати міжнародний економічний аналіз у сфері міжнародних комунікацій та ІТ. ФКС3.5. Здатність використовувати системи міжнародної електронної торгівлі у сфері медіа комунікацій та ІТ. ФКС4.2. Здатність проводити економічну діагностику митної діяльності, а також розрахунок економічних показників цієї діяльності. ФКС4.3. Здатність формулювати обґрунтовані адресні пропозиції та рекомендації за результатами діагностування предмета та об’єкта дослідження. ФКС4.4. Здатність аргументувати використання інструментарію і технологій інформатизації митної діяльності.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен набути та розвинути наступні компетентності: загальні: ЗК12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності; спеціальні: СК3. Здатність виявляти особливості функціонування середовища міжнародних економічних відносин та моделей економічного розвитку. СК5. Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжнародного середовища та вміти адаптуватися до них. СК16. Здатність постійно підвищувати теоретичний рівень знань, генерувати й ефективно використовувати їх в практичній діяльності; фахові: ФКС1.2. Здатність проводити комплексне маркетингове дослідження зовнішнього ринку, пошук, вибір та встановлення контактів із закордонним партнером. ФКС1.3. Здатність аналізувати конкурентні матеріали, складати конкурентний лист, здійснювати економічне обґрунтування зовнішньоекономічних операцій. ФКС1.4. Уміння проведення комерційних переговорів з контрагентами та підписання зовнішньоторговельних контрактів. ФКС2.5. Розуміння особливостей обліку, оподаткування і міжнародного страхування у сфері інвестиційно-інноваційної діяльності. ФКС3.1. Здатність розуміти і дотримуватися дипломатичного протоколу та ділового етикету при веденні переговорів. ФКС3.2. Здатність здійснювати міжнародний економічний аналіз у сфері міжнародних комунікацій та ІТ. ФКС3.5. Здатність використовувати системи міжнародної електронної торгівлі у сфері медіа комунікацій та ІТ. ФКС4.2. Здатність проводити економічну діагностику митної діяльності, а також розрахунок економічних показників цієї діяльності. ФКС4.3. Здатність формулювати обґрунтовані адресні пропозиції та рекомендації за результатами діагностування предмета та об’єкта дослідження. ФКС4.4. Здатність аргументувати використання інструментарію і технологій інформатизації митної діяльності. В результаті вивчення дисципліни здобуваня освіти повинен бути в змозі продемонструвати такі програмні результати навчання: результати навчання: РН1. Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, усвідомлюючи необхідність навчання впродовж усього життя, проявляти толерантність та готовність до інноваційних змін. РН2. Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземними мовами усно і письмово, фахово використовувати економічну термінологію. РН6. Планувати, організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу. РН10. Ідентифіковувати та виокремлювати особливості функціонування суб’єктів міжнародних відносин та моделей їх економічного розвитку. РН20. Відстоювати національні інтереси України з урахуванням безпекової компоненти міжнародних економічних відносин. РН23. Усвідомлювати необхідність навчання впродовж життя з метою підтримки професійної компетентності на високому рівні. РН24. Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків. РН25. Презентувати результати дослідження, на базі яких розробляються рекомендації та заходи з адаптації до змін міжнародного середовища; знання: Зн2. Критичне осмислення основних теорій, принципів, методів і понять у навчанні та професійній діяльності; уміння: Ум1. Розв’язання складних непередбачуваних задач і проблем у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачає збирання та інтерпретацію інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів; автономність і відповідальність: АВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. АВ3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: Міжнародні економічні відносини, Дипломатичний протокол та діловий етикет - кореквізит: Основи міжнародного венчурного бізнесу
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна "Міжнародний бізнес" орієнтована на вивчення теоретичного та засвоєння практичного матеріалу про сутність міжнародного бізнесу, особливості функціонування міжнародного підприємства в умовах глобалізації світової економіки, роль відмінностей між країнами для процесу прийняття рішень менеджерами міжнародних підприємств, торговельну та інвестиційну діяльність міжнародного підприємства, стратегію та структуру міжнародного підприємства, форми організації операцій та фінансовий механізм функціонування міжнародних підприємств, особливості управління міжнародною фірмою. В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати і розуміти економічні основи діяльності суб’єктів підприємницької діяльності на зовнішніх ринках.
Опис: Тема 1 Міжнародна економічна діяльність: сутність, особливості та суб?єкти. Суть міжнародної економічної діяльності. Основні визначення. Роль міжнародної економічної діяльності для національного господарства. Факторні передумови міжнародної економічної діяльності України. Поняття відкритої економіки. Відкрита економіка. Платіжний баланс України. Рахунок зовнішніх балансів України. Світове господарство та міжнародний ринок. Тема 2. Суть міжнародного бізнесу та етапи його становлення Міжнародний бізнес. Цілі міжнародного бізнесу в сфері політичних принципів. Комерційна ера. Ера експансії. Ера концесій. Ера національних держав. Ера глобалізації. Тема 3. Суб’єкти та об’єкти міжнародного бізнесу Види міжнародного бізнесу: національний, транснаціональний, глобальний. Форми міжнародного бізнесу: індивідуальна, корпоративна, дрібна, середня, легальна, нелегальна. Сфери міжнародного бізнесу: міжнародна торгівля товарами і послугами, виробництво, інвестування, кредитування, страхування, транспортні, орендні послуги, патентно-ліцензійна діяльність, міжфірмові та внутрішньо фірмові операції ТНК. Фізичні та юридичні особи. Держава. Міжнародні організації. Тема 4. Підприємство як основна ланка міжнародного бізнесу Юридична особа. Акціонерне товариство. Транснаціональна компанія. Багатонаціональна компанія. Підприємство з іноземними інвестиціями. Спільне підприємство. Дочірня компанія. Асоційована компанія. Філія. Відділення. Представництво. Об’єднання підприємств: асоціація, консорціум, картель, синдикат, пул, трест. Тема 5. Роль держави в міжнародному бізнесі Класифікація держав за рівнем життя населення. Країни з ринковою економікою. Країни з перехідною економікою. Розвинені країни. Країни, що розвиваються. Найменш розвинуті країни. Тип економічної системи: традиційна, командна, ринкова. Стимули для розвитку міжнародного бізнесу. Тема 6. Експортно-імпортга діяльність: види та українська чпецифіка. Міжнародна купівля-продаж товарів. Експортна діяльність в макро- та мікроекономічному вимірах. Структура експорту. Нарощування експортного потенціалу як фактор економічного розвитку та структурної реформи. Імпортна політика: загальні цілі та актуальні проблеми України. Структура імпорту. Основні напрями оптимізації імпорту в Україні. Реекспорт та реімпорт. Особливості реекспорту та реімпорту в перехідних умовах розвитку. Заходи проти недобросовісної конкуренції. Прямі та опосередковані експортно-імпортні операції. Тема 7. Міжнародна торгівля як форма міжнародного бізнесу Галузева та регіональна структура торгівлі. Експорт. Реекспорт. Імпорт. Реімпорт. Бартерна торгівля. Компенсаційні угоди. Зустрічна торгівля. Товарні біржі. Аукціони. Виставки та ярмарки. Пряма та непряма торгівля. Торгові посередники. Брокери. Дилери та дистриб’ютори. Агенти. Компанії з перепродажу. Комісійні фірми. Тема 8. Міжнародний фінансовий бізнес Прямі та портфельні інвестиції. Інвестиційний клімат. Інвестиційні операції міжнародних корпорацій. Інструменти інвестування. Акції та депозитарні розписки. Цінні папери. Емісія. Інвестиційні компанії та фонди. Інвестиційний проект. Захист та гарантії іноземним інвесторам. Тема 9 Міжнародний контракт. Поняття міжнародного контракту. Структура контракту. Ціна міжнародного контракту. Умови платежів та розрахунків по експортно-імпортних операціях. Способи здійснення платежів. Засоби платежів. Форми розрахунків. Механізм чекових розрахунків. Вексельні розрахунки як поширений кредитно-платіжний інструмент. Акредитив як форма розрахунків. Розрахунки по відкритому рахунку. Регламентація процесу укладання та імплементації міжнародних контрактів в Україні. Порівняльна оцінка правової бази трансформаційних країн.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студент здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів. Оцінювання студентів здійснюється за чотирибальною системою."відмінно" - студент володіє навчальним матеріалом у повному обсязі (міцно засвоїв увесь програмний матеріал, виявив глибоке його розуміння, вичерпно відповів і обґрунтував власні висновки, прийняв обґрунтоване рішення і вміло використав на практиці, упевнено виконав завдання); "добре" - студент засвоїв навчальний матеріал на достатньо високому рівні (загалом знає весь програмний матеріал, на питання відповідає вільно, але недостатньо широко, правильно використовує свої знання на практиці тощо); "задовільно" - студент загалом засвоїв основний навчальний матеріал, оперує ним недостатньо чітко та упевнено, слабо визначає зв'язки й відносини між предметами і явищами (виявляє знання тільки основного матеріалу, передбаченого програмою, спроможний використовувати свої знання на практиці, правильно виконує прийоми і дії та ін.); "незадовільно" - студент загалом має поверхове уявлення про основний навчальний матеріал, не може ним оперувати. Критерії оцінювання результатів навчання студентів: Максимальна оцінка в балах: 100 балів, з них: виконання лабораторних робіт - 40 балів; виконання ситуаційних завдань (кейсів) - 15 балів; виконання контрольної роботи - 15 балів; підсумкове тестування - 30 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Разом за дисципліну Виконання лабораторних робіт (5 по 8 балів) 40 100 Розв?язування тестів, кейсів, задач 10 Контрольна робота 25 Індивідуальне завдання 25
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Міжнародний бізнес : підручник./ за ред. проф. В. А. Вергуна. – К.: ВАДЕКС, 2014. – 810с. 2. Гіл Ч. Міжнародний бізнес: Конкуренція на глобальному ринку. – Київ: Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2001. – 856с. 3. Рогач О. І. Міжнародні інвестиції: теорія та практика бізнесу транснаціональних корпорацій : підручник для вузів / Олександр Ігорович Рогач . – Київ : Либідь, 2005 . – 718 с. 4. Єрохін В. Л.. Міжнародне підприємництво: навч. посібник / В.Л. Єрохін. - М.: Фінанси і статистика; Ставрополь: АГРУС. – 2008. - 392с. 5. S. Tamer Cavusgil, Gary Knight, John Riesenberger. International Business: The New Realities. - London: Pearson, 2019. - 576 p. 6. Міжнародне середовище бізнесу: конкуренція та регулювання у глобальній економіці / Дж. Майєр, Д. Олесневич. – К.: Либідь 2002. – 703с. 7. John J. Wild, Kenneth L. Wild. International Business: The Challenges of Globalization. - London: Pearson, 2019. - 448 p. 8. Ясінська Т. В., Процик І. С. Ефективність застосування аутсорсингу в міжнародній діяльності підприємств [Електронний ресурс]. Ефективна економіка. 2019. № 12. DOI: 10.32702/2307-2105.2019.12 9. Рогач О. І. Транснаціональні корпорації у світовому господарстві. — К.: ВЦ «Київський університет», 2006.- 458с. 10. Ясінська Т.В., Найчук-Хрущ М.Б. Вплив пандемії COVID-19 на глобалізаційні процеси у світовій економіці. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. №4 (31). C. 9-15. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-31-2021 11. Рогач О. І. Транснаціональні корпорації. — К.: ВЦ «Київський університет», 2009. – 789с. 12. Світові фінанси: сучасні тенденції та перспективи розвитку : монографія / О. І. Рогач, О. В. Сніжко, З. О. Луцишин, І. І. Пузанов, В. І. Мазуренко; ред.: О. І. Рогач; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. - Київ, 2013. - 351 c. 13. Міжнародний бізнес : навчальний посібник / О. М. Файчук, С. В. Сидоренко. – К. : НУБіП України, 2016. – 236 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).