Історія мистецтва, архітектури і дизайну, частина 1
Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.001
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: к.арх Крамарчук Х.П.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК.1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК.4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК.7. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
ЗК.9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Компетентності спеціальності (КС)
КС5. Здатність застосовувати знання історії українського і зарубіжного мистецтва та дизайну в художньо-проектній діяльності.
КС11.Здатність досягати успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, володіти підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.
Результати навчання: Програмні результати навчання:
ПРН7. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень
ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурно-мистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну
ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а також успішні українські та зарубіжні художні практики.
ПРН15. Розуміти українські етнокультурні традиції у стильових вирішеннях об’єктів дизайну, враховувати регіональні особливості етнодизайну у мистецьких практиках.
ПРН18. Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну.
Комунікація (КОМ)
КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською);
КОМ.2 Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
ВіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації.
АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Рисунок (супутня дисципліна)
Живопис (супутня дисципліна)
Наступні дисципліни:
Історія мистецтва та архітектури
частина ІІ, ІІІ
Психологія дизайну (V семестр)
Декоративно-ужиткове мистецтво (VІ cеместр)
семестр)
Короткий зміст навчальної програми: Курс « Історія мистецтва, архітектури і дизайну» є одним із базових у підготовці фахівців за спеціальністю «Дизайн». Цей курс має на меті дати студентам основні знання з теорії візуального мистецтва, починаючи від генеральної ієрархії видів та жанрів, включаючи аналітичний розгляд тектонічних та композиційних структур об’ємно- просторових творів, а також декоративної та зображально-пластичної композиції.
У процесі вивчення дисципліни висвітлюються історичні етапи генезису первісного мистецтва, та його розвитку у наступні епохи Стародавнього світу і частково Середньовіччя. Велика увага приділена світогдядним чинникам, які впливають на розвиток тих чи інших форм, образів.
Лекційний курс включає найважливіші пам’ятки світової архітектури, образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, скульптури. Викладання історії української архітектури і мистецтва проводиться синхронно із висвітленням історико-мистецьких процесів світової художньої культури.
Опис: 1. ВСТУП ДО ІСТОРІЇ АРХІТЕКТУРИ, МИСТЕЦТВА І ДИЗАЙНУ.
Що таке мистецтво? Генеральна ієрархія мистецтв. Образотворчі і необразотворчі мистецтва. Декоративне мистецтво. Дизайн у системі декоративних мистецтв. Технічна естетика і художнє конструювання. Види декоративно-прикладного мистецтва. Морфологічна і жанрова специфіка візуальних мистецтв. Основні типи тектоніки творів декоративно-прикладного мистецтва. Що таке орнамент і декор. Походження орнаменту.
ПЕРВІСНЕ МИСТЕЦТВО ЄВРОПИ, АЗІЇ Виникнення первісного мистецтва і синкретизм. Натуралістичне мистецтво первісних мисливців. Палеолітичне мистецтво епохи Оріньяк (40 - 30 тис). Мистецтво епохи Мадлен (15 - 10 тис). Мезолітичне мистецтво (10 - 7 тис).
МИСТЕЦТВО ЦИВІЛІЗАЦІЇ ВЕЛИКОЇ БОГИНІ. ПЕРВІСНЕ МИСТЕЦТВО НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ.
Петрогліфи і кераміка неоліту (6-4 тис).Статуетки, фігурки "пташок" і браслети з Мізинської стоянки. Меандр. Гравірувальні зображення з Кирилівської стоянки. Твори палеолітичного мистецтва з Романівської стоянки. Петрогліфи з гроту мамонта Кам’яної могили (неоліт, VI - III тис до н.е.).
МИСТЕЦТВО МІДІ-БРОНЗИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ.
Загальні історико - мистецькі параметри трипільської культури (IV - III тис. до н. є.). Типологія, форми і розпис керамічного посуду. Керамічні фігурки. Кам"яна стела с. Наталівки. Моделі житла з Коломийщини. Загибель Трипільської культури.
СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА БЛИЗЬКОГО СХОДУ (І)
Найдавніший період мистецтва Дворіччя (неоліт VI - IV тис.) мистецтво Шумер і Акад (кін. VI - III тис. до н.е.).
СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА БЛИЗЬКОГО СХОДУ (ІІ)
Мистецтво Вавилону і Фінікії. Архітектура і скульптура Ассирії (XIII - VII ст.).
СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА БЛИЗЬКОГО СХОДУ (ІІІ)
Мистецтво Стародавнього Ірану.
МИСТЕЦТВО СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ РАННЬОГО І СТАРОДАВНЬОГО ЦАРСТВА.
Додинастичний період. Неолітична кераміка (V тис. до н.е.). Енеолітичні шиферні палетки і ритуальні статуетки (IV - III тис). Мистецтво Раннього царства (III тис - XIX ст.). Піраміди і скульптура Древнього царства (2800 - 2300 рр.). Єгипетський ордер.
МИСТЕЦТВО І АРХІТЕКТУРА СТАРОДАВНЬОГО ЄГИПТУ СЕРЕДНЬОГО І НОВОГО ЦАРСТВА.
Храми і скульптури Середнього царства (2100 - 1800 р. до н.е.). Нове царство (1580 - 1085 рр.). Храми в Карнаці і Луксорі. Поховальний храм Хатшепсут. Статуї Аменхотепа ІІІ. Період Амарни. Розквіт скульптурного портрету. Пізній період (1085 -332 рр.).
СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО ІНДІЇ. Архітектура і скульптура Індії.
СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО КИТАЮ Архітектура і декоративно-прикладне мистецтво Китаю.
СТАРОДАВНЄ МИСТЕЦТВО ЯПОНІЇ. Архітектура і декоративно-прикладне мистецтво Японії
МИСТЕЦТВО стародавньої і доколумбової АМЕРИКИ.
Культури Ольмеків, Наска, Майя, Чавин, Мочика, Астеків, Тіауанако.
МИСТЕЦТВО НАРОДІВ АФРИКИ: СЕРЕДНІ ВІКИ. Культура Нок, культура Ігбо-Укву, культура Бенінського царства.
МИСТЕЦТВО ЕГЕЙСЬКОГО СВІТУ
(3000-1200 РР ДО Н.Е.)
Відкриття Егейської культури А. Евансом, Г.Шліманом. Головні центри Егейської культури (Кіклади, Троя, Крит). Сцени монументальних розписів у Кноському палаці. Особливості егейського орнаменту. Левині ворота мікенського акрополю.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40%): практичні роботи, індивідуальне графічне завдання.
- Підсумковий контроль (60%): тестова (письмова) складова екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні завдань враховуються повнота складу виконаного завдання, відповідність виконання поставленим завданням:
- вміння ідентифікувати і працювати з візуальними матеріалами відповідно до тем первісного та середньовічного мистецтва стилю;
- вміння здійснювати аналіз визначальних і стилістичних характеристик творів і способи їх композиційної побудови при замальовуванні деталей, орнаментів, елементів інтер’єру та екстер’єру;
- проявляти креативність і творчий підхід у техніці подачі, компоновці на листку
- вчасно і в необхідному обсязі представити матеріали графічних завдань.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Асєєв Ю. С. Архітектура Київської Русі. ? К.: Будівельник, 1969. ? 192 с.
2. Велика ілюстрована енциклопедія мистецтв: пер. З англ./ авт. тексту М. Холлінгмворт – К.: Махаон-Україна, 2011. – 512 с.: іл.
3. Вечерський В. Курс історії архітектури. Методичний посібник з дисципліни «Всесвітня історія архітектури» для студентів мистецтвознавчої спеціалізації вищих навчальних закладів. – К.: Вид-во Інституту проблем сучасного мистецтва, 2006. – 300 с.: іл.
4. Енциклопедія Трипільської цивілізації / Авт. кол.: Бурдо Н. Б. (відп. секр.), Відейко М. Ю. (гол. ред.)..Міністерство культури і мистецтв України; Державне підприємство Книжкова палата України ім. Івана Федорова; Національна комісія України у справах ЮНЕСКО; Корпорація "Індустріальна спілка Донбасу"; ЗАТ "Петроімпекс". – Т. 1. – Кн. 1. – К., 2004. – 703 с.
5. Кам’яні статуарні пам’ятки Надчорноморщини періоду ранньої та середньої бронзи. / Авт.: Н.Д. Довженко; наук. ред. серії Р.В.Забашта. – Кн.1. – Т.З: Доба бронзи. – (серія Давня скульптура і пластика України.). – К.: Родовід, 2009. – 176с.
6. Каталог приватної колекції старожитностей родини Платонових та Тарут «ПЛАТАР». – К.: Издатель, 2004. – 256 с.
7. Кес Д. Стилі меблів. – Будапешт: Академія наук Угорщини. // нім. Kaesz, Gyula. Mobelstile [Moebelstile] Published by Leipzig: Koehler & Amelang, 1976.
8. Кох Вільфрід. Енциклопедія архітектурних стилів. Wilfried Koch. European architectural styles https://docplayer.org/31646085-Wilfried-koch-baustilkunde.html (німецькою мовою) https://archive.org/details/handbookofeurope0000koch (англійською мовою)
9. Крвавич Д.П., Овсійчук В.А., Черепанова С.О. Українське мистецтво у 3-ох томах. – Львів, 2003–2008.
10. Крамарчук Х.П. Мотиль Р.Я. Білінська О.Б. Історія мистецтва та архітектури. Частина1. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. -176с.
11. Леонтьєв Д. Архітектура України. Велика ілюстрована енциклопедія. – Харків: Ранок, 2010. – 224 с.
12. Ліндсей Дж. Коротка історія культури від доісторичних часів до доби Відродження. В 2-х томах. – Київ: Мистецтво, 1995.
13. Мордвінцева В.І. Поліхромний звіриний стиль: Монографія. – Сімферополь: Універсум, 2003. – 216 с.: ил.
14. Романенкова Ю. В. Маньєризм у художній культурі європи кін.XV – I пол. XVII ст.: тенденції стильової трансформації. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня, доктора мистецтвознавства. Київ , 2010. – 38 с.
15. Степовик Д. Історія української ікони Х – ХХ століть. – К., 1996.
16. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: Терміни та поняття. – К.: Вид-во Інституту проблем сучасного мистецтва, Головкиївархітектура, 2002. – 472 с.
17. Тимофієнко В.І. Історія архітектури Стародавнього світу: Підручник для вузів. – К.: Наукова думка, 2006. – 512с., іл.
18. Фартінг С. Історія мистецтва від найдавніших часів до сьогодення. – Х.: Vivat, 2019. – 576 с.
19. Ходж А.Н. Історія мистецтва / А.Н.Ходж; [пер. з англ.] – Харків, 2012.
20. М.О. Чмихов, Н.М.Кравченко, І.Т.Черняков. Археологія та стародавня історія України: Курс лекцій. – К.: Либідь, 1992. – 376 с.: іл.
21. The world of ornament. / A.Racinet& M. Dupont-Auberville. Koln, Tashen GmbH, 2009. – 528 с.
Інформаційні ресурси
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія мистецтва, архітектури та дизайну» за адресою: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=112021
2. Світова історія мистецтва http://www.all-art.org/artists-a.html , http://www.all-art.org/history663_miscellanea.html
3. Мистецькі курси на https://www.coursera.org/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).