Історія мистецтва, архітектури і дизайну, частина 3
Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.021
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Візуальний дизайн і мистецтво
Лектор: Мотиль Романа Ярославівна кандидат мистецтвознавства, доцент
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК7. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
ЗК9. Здатність зберігати та примножувати культурно-мистецькі, екологічні, моральні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (КС):
КС5. Здатність застосовувати знання історії українського і зарубіжного мистецтва та дизайну в художньо-проектній діяльності.
КС11.Здатність досягати успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, володіти підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.
Результати навчання: ПРН7. Аналізувати стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень.
ПРН13. Знати надбання національної та всесвітньої культурно-мистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну.
ПРН14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а такожуспішні українські та зарубіжні художні практики.
ПРН15. Розуміти українські етнокультурні традиції у стильових вирішеннях об’єктів дизайну, враховувати регіональні особливості етнодизайну у мистецьких практиках.
ПРН18.Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об’єктів дизайну.
Комунікація (КОМ):
КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською,німецькою, французькою, іспанською);
КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальних рівнях.
Автономія і відповідальність (А і В):
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих новихфахових знань.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
АіВ4. Здатність популяризувати надбання національноїта всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомленнята етнокультурної само-ідентифікації.
АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість ікультуру особистості, застосовувати екологічні принципи в життіта професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
Історія мистецтва, архітектурита дизайну (І курс, ч. 1; ч. 2)
Живопис, рисунок, скульптура
Історія державності та культури України
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Декоративно-ужиткове мистецтво
Дизайн предметно-просторового середовища
Концептуальний дизайн
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Історія мистецтва, архітектури та дизайну» є одним з базових у підготовці фахівців за спеціальністю «дизайн».
Цей курс має на меті дати студентам основні знання з теорії візуального мистецтва, починаючи від генеральної ієрархії видів і жанрів, включаючи аналітичний розгляд тектонічних структур об’ємно-просторових творів, а також декоративної та зображально-пластичної композиції.
У процесі вивчення дисципліни висвітлюються історичні етапи генезису первісного візуального мистецтва, його розвитку у наступні епохи Стародавнього світу та Середньовіччя, аж до Новітнього часу.
Лекційний курс включає найважливіші пам’ятки світової архітектури, образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва, скульптури, дизайну. Викладання історії української архітектури, мистецтва, дизайну проводиться синхронно із висвітленням історико-мистецьких процесів світової художньої культури.
Опис: 1. УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО XIV – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XVI СТ.
Іконопис і виникнення іконописів. Книжкова мініатюра: основні стилістичні відміни. Цехове художнє ремесло
2 МИСТЕЦТВО ВІДРОДЖЕННЯ В УКРАЇНІ
ДРУГА ПОЛОВИНА XVI – ПЕРША ПОЛОВИНА XVII СТ.
УКРАЇНСЬКА АРХІТЕКТУРАXIV – XVIІ СТ.
Українська гравюра. Монументальний живопис і скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво (тканини, вироби з дерева, металу, кераміки).
Українська дерев’яна і мурована архітектура. Замки і фортеці України
3. МИСТЕЦТВО ІТАЛІЇ, ФЛАНДРІЇ І ГОЛАНДІЇ XVII-XVIII СТ.
Загальна характеристика. Італійська архітектура і монументальне мистецтво. Італійська скульптура, живопис і гравюра. Живопис Фландрії і Голландії XVII ст.: Пітер-Пауль Рубенс, Антоніс ван Дейк, Франс Хальс та ін.
4. МИСТЕЦТВО ФРАНЦІЇXVII-XVIII CT.
Загальна характеристика. Архітектура і монументальний живопис. Скульптура. Творчість художників Ніколо Пуссена, Луї Ленена, Жоржа де Латура, Шарля Лебрена, Антуана Ватто, Франсуа Буше, Жана-БатістаШардена та ін.
5. МИСТЕЦТВО ІСПАНІЇ XVII-XVIII СТ.
Загальна характеристика. Стильові особливості архітектури. Монументальне мистецтво. Творчість живописців ХусеппеРібери, ФранціскоСурбарана, Дієго Веласкеса, Естебана Мурильйо.
6. МИСТЕЦТВО АНГЛІЇ XVII-XVIII СТ.
Загальна характеристика. Стильові особливості архітектури. Монументальне мистецтво. Творчість живописців УільямаХогарта, Джошуа Рейнольда і Томаса Гейнсборо
7. ЄВРОПЕЙСЬКІ МЕБЛІ СТИЛЮ БАРОКО І РОКОКО
Загальна характеристика передумов виникнення стилю бароко у меблярстві. Італійські, іспанські та французькі меблі бароко. Німецькі, голандські й англійські меблі бароко. Меблі стилю рококо у Франції, Австрії, Німеччині та Англії (Чіпендейл).
8. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПОСУД СТИЛЮ БАРОКО І РОКОКО
Загальна типологія посуду. Майолікові і фаянсові вироби XVII-XVIII ст. Винахід фарфору в Мейсині (1710 р.). Європейські фарфорові мануфактури XVIII ст. Скляний посуд. Коштовний посуд із золота і срібла. Олов’яний, мідний і бронзовий посуд XVII-XVIII ст.
9. УКРАЇНСЬКЕ БАРОКО XVII-XVIII СТ.
Визначальні риси і періодизація українського бароко. Архітектура, малярство, скульптура і декоративно-прикладне мистецтво доби українського бароко. Творчість ІоанаПінзеля.
10. ФРАНЦУЗЬКИЙ ЖИВОПИС КІНЦЯ XVIII-XIX СТ.
Загальна характеристика. Класицизм, реалізм, романтизм. Творчість Давида, Енґра, Делакруа, Курбе, барбізонців.
11. УКРАЇНСЬКЕ МИСТЕЦТВО 2 ПОЛ. XIX- 1 ПОЛ. XX СТ.
Загальна характеристика періоду. Монументальна і станкова скульптура. Т.Шевченко і його послідовники.
12. УКРАЇНСЬКА АРХІТЕКТУРА 2 ПОЛ. ХІХ – 1 ПОЛ. ХХ СТ.
Загальні риси та визначні пам’ятки. Творчість Г.Гельмера, Ф.Фельмера, В. Кричевського,З.Ґорґолевського, Ю. Захарієвича та інших
13. АРХІТЕКТУРНИЙ КЛАСИЦИЗМ У ЛЬВОВІ. ІСТОРЗИЗМ У ЛЬВОВІ
Загальні риси та визначні пам’ятки.
14. ІМПРЕСІОНІЗМ. ПОСТІМПРЕСІОНІЗМ
Загальна характеристика періоду. Імпресіоністи Клод Моне, П’єр-ОгюстРенуар, КамільПіссаро, Едґар Деґа.
Творчість постімпресіоністів Ван Гога, Гогена, Сезанна і Сера. Внесок Оґюста Родена в розвиток скульптури.
15. УКРАЇНСЬКИЙ ЖИВОПИС КІНЦЯ XIX – ПОЧ. XX СТ.
Побутовий та історичний жанри. Творчість Івана Соколова, Івана Трутовського, Миколи Пимоненка, та інших.
Методи та критерії оцінювання: Дисципліна складається з двох іспитів, які охоплюють матеріал усіх тем.
Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами контролю як письмовий контроль (тестування, реферат, есе) та усний контроль (індивідуальне опитування, співбесіда, іспит).
Іспит є обов’язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне, а не фрагментарне засвоєння навчального матеріалу з дисципліни «Історія мистецтва, архітектури та дизайну» і не може бути зведена до поточних форм контролю.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати до 100 балів (30 балів поточний контроль, 70 балів – за виконання контрольних робіт). На іспиті – максимально 100 балів. Для допуску до іспиту студент повинен набрати не менше 50 балів.
Іспит з дисципліни «Історія мистецтва та архітектури» проводиться у письмово-усній формі. Студенти отримують письмові тестові завдання, за які максимально можна отримати 70 балів. Друга частина іспиту передбачає усну відповідь на питання з дисципліни, за яку можна набрати максимально 30 балів. 30 балів за усну відповідь виставляється таким чином:
25-30 балів – «відмінна» відповідь;
16-24 бали – «добра» відповідь;
10-15 балів – «задовільна» відповідь;
00-09 балів – «незадовільна» відповідь
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова:
1. Архипенко О. Альбом. – К.: Мистецтво, 1989.– 102 с.
2. Афанасьєв Є. Українське радянське мистецтво: 1960-1980 рр. – К.: Мистецтво, 1983.– 224 с.
3. Бірюльов Ю. Мистецтво львівської сецесії. – Львів: Центр Європи, 2016.– 184 с.
4. Бірюльов Ю. та ін. Архітектура Львова: Час і стилі. XIII–XXI ст. – Львів: Центр Європи, 2008. – 720 с. (у співавторстві). ISBN 978-966-7022-77-8
5. Бірюльов Ю. Захаревичі: Творці столичного Львова. – Львів: Центр Європи, 2010. – 336 с.ISBN 978-966-7022-86-0
6. Biryulov Y. / Бірюльов Ю. Sur les traces de l’Art Nouveau en Ukraine: Kiev et Lviv / Пам’ятки стилю модерн в Україні: Київ та Львів. – Bruxelles / Брюссель: CIVA, 2010. – 322 c. (укр. і франц. мовами).ISBN 2-930391-37-5
7. Бірюльов Ю. Львівська скульптура від раннього класицизму до авангардизму (середина XVIII – середина ХХ ст.). – Львів: Апріорі, 2015. – 528 с.ISBN 978-617-629-230-2
8. Голубець О. Мистецтво ХХ століття: український шлях. – Львів: Колір ПРО, 2012.– 200 с.
9. Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом: мистецьке середовище Львова другої половини ХХ ст. – Львів: Академічний експрес, 2001.– 199 с.
10. Запаско Я.П. Українська рукописна книга. – Львів: Світ, 1995.– 480 с.
11. Історія українського мистецтва. В 6-ти т. – К., 1966-1970.
12. Історія української архітектури / В.І.Тимофієнко, Ю.С.Асєєв, В.В.Bечерський та ін. / заред. В.І. Тимофієнка. – К. : Техніка, 2003. – 472 с.
13. Історія української ікони Х-ХХ століть / Д. Степовик. – 2-ге вид., стер. – Київ: Либідь, 2004. – 436 с.
14. Касіян В., Турченко Ю. Українська дожовтнева реалістична графіка. – К.: Вид-во Академії наук УРСР, 1961. – 191 с. : 56 іл.
15. Керамічний код Івана Левинського в естетичному вимірі українця кінця ХІХ – поч. ХХ ст. / за ред. А.Клімашевського. – Львів, Інститут народознавства НАН України; Харків: Раритети України, 2020. –256 с.; іл.
16. Крамарчук Х. П., Мотиль Р. Я., Білінська О. Б.// Історія мистецтва та архітектури. Частина 1. Навч.посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. –176 с.; іл.
17 Крвавич Д. П., Овсійчук В. А., Черепанова С. О. Українське мистецтво у 3-ох томах. – Львів: Інститут народознавства НАН України, 2003-2008.
18. Масловська Л. Олександр Архипенко. – К.: Мистецтво, 1989.– 200 с.
19. Мотиль Р.Я. Оборонна архітектура України: метод. вказівки до практичних завдань з дисципліни «Історія мистецтва та архітектури» для студентів базового напряму 6.0202 «Мистецтво» спеціальностей 6.020207 «Дизайн» та 6.02020601 «Реставрація творів мистецтва» / уклад. Р.Я. Мотиль – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013.– 21 с.
20. Овсійчук В., Крвавич Д. Оповідь про ікону. – Львів: Ін-т народознавства НАН України, 2000. – 396 с.
21. Овсійчук В. Олекса Новаківський. – Львів: Інститут народознавства НАН України,2003. – 332 с.: іл.
22. Овсійчук В. Мистецька спадщина Тараса Шевченка у контексті європейської художньої культури – Львів : Ін-т народознав. НАН України, 2008.– 409 с. : іл.
23. Огієвська І. Микола Пимоненко. – К.: Мистецтво, 1983.–103 с.
24. Олекса Новаківський: Альб. / Вступ. ст. та упоряд. В.О. Островського. – К.: Мистецтво, 1973. – 22 с.: 29 л. іл.
25. Пам'ятки книжкового мистецтва : каталог стародруків, виданих на Україні / Я. П. Запаско, Я. Д. Ісаєвич. – Львів: Вища школа, 1981. – 136 с. : іл. Кн. 1.
26. Sculpture. Illustrated encyclopedia. Volume 1.: А – Аянт. 408 p .: ill. = Василь Гоголь, Юрій Диба. Скульптура. Ілюстрована енциклопедія. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. Том 1. : А – Аянт. 408 с.: іл.
27. Селівачов М. Лексикон української орнаментики. – К.: Фенікс, 2013.–399 с.
28. Фартінг С. Історія мистецтва від найдавніших часів до сьогодення. Харків: Пелікан, 2023. –208 с.
29. Ходж А.Н. Історія мистецтва / А.Н.Ходж; [пер. з англ.] – Харків: Пелікан, 2012.– 208 с.
30. Чешир Лі. Ключові моменти в мистецтві: Book Chef, 2021. –176 с.
31. Даниленко В. Я. Основи дизайну:підручник / В.Я . Даниленко . – Х .: ХДАДМ , 2003. – 320 с.: 664 іл.
32. Пітер Філл, Шарлота Філл. Історія дизайну (TheStoryofDesign), пер. Сергій Бавин, 2019, –512 с., ISBN 978-5389-17431
34. Шумега С.С. Дизайн. Історія зародження та розвитку дизайну. Історія дизайну меблів та інтер’єра: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 300 с.
Допоміжна:
1. Бідняк Микола. Живопис. Графіка / Авт.-упоряд.: М. Бідняк, Т. Майчик, О. Майчик.– К., 2008.– 608 с.: іл.
2. Вюник А. Осип Курилас. – К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1963.– 56 с.
3. В'юник А. О. Стефанія Гебус-Баранецька.– Київ : Мистецтво, 1968.– 59 с.
4. Гординський С. Українська ікона ХІІ – ХVІІІ ст. – Філадельфія: Провидіння, 1973.–212 с.
5. Жишкович В. Пластика Русі-України Х –перш. пол. ХІV ст. – Львів: Інститут народознавства, 1999.–240 с.
6. Історія архітектури стародавнього світу: підручник / Т.М.Клименюк, Х.С.Бойко за ред. Т.М. Клименюк. Львів: видавництво Львівської політехніки, 2021. –256 с.
7. Німенко А. Кавалерідзе-скульптор. – К.: Мистецтво, 1967. –103 с,
8. НогаО. Іван Левинський: художник, архітектор, промисловець, педагог, громадський діяч. Львів: Основа, 1993.– 80 с.
9. Олександр Мурашко. Альбом. Упорядник Л. Г. Членова. К.: Мистецтво, 1980. –30 с. 68 іл.
10. Ткаченко М. Вітольд Манастирський. – К.: Мистецтво, 1977.
11. Ткаченко М.Григорій Смольський. К.: Мистецтво, 1983.
12. Ткаченко М. Теофіл Копистинський. – К.: Мистецтво, 1972.
13. Федорук О. Корнило Устиянович. – К.Веселка, 1992. –192 с.
14. Федір Кричевський. Альбом. Упорядник Л. Г. Членова. К.: Мистецтво, 1980. –50 с.
15. Яців Р. Мирон Яців. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2000.– 364 с.
16. Макарова В. В. Дизайн приміщень: стилі інтер'єру на прикладах / В.В. Макарова. - СПб.: БХВ-Петербург, 2011. – 160 с.
17. Джон Пайд. Дизайн інтер’єрів. 6000 років історії Видавництво: АСТ. –464 с.
18. Браїловська. Л. В., Дизайн інтер’єру у східномустилі: Японія, Китай, Індія, Єгипет., Вид-во Фенікс, 2004 рік,–384 с., ISBN 5-222-04335-5
19. Massey, Anne, InteriorDesignofthe 20th Century, c 1990 and 2001, Thames&HudsonLtd, London.
20. Heskett, J. IndustrialDesign. London, 2001.
21. Susan J. Slotkis, FoundationofInteriorDesign. LaurenceKingPublishingLtd., London, 2006.
22. Josef Hoffmann: Interiors 1902-1913., Edited by Christian Witt-Dorring. 224 pages with 244 illustrations, 65 in color.
23. Fiona Leslie. Designs for 20th-century Interiors. V&A Publications 2000. ISBN 1851773215.
24. Ivan Margolius. Automobiles by Architects. Wiley-Academy. 2000. ISBN: 047160786X
Навчально-методичне забезпечення
1. Архітектурні замальовки. Методичні вказівки до виконання курсової роботи з курсу «Історія української архітектури» для студентів базового напряму 6.060102 «Архітектура» / Укл. І. А. Дида, Г. П. Петришин, Т. Є. Казанцева. Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 88с.
2.Мотиль Р.Я. Оборонна архітектура України: метод. вказівки до практичних завдань з дисципліни «Історія мистецтва та архітектури» для студентів базового напряму 6.0202 «Мистецтво» спеціальностей 6.020207 «Дизайн» та 6.02020601 «Реставрація творів мистецтва» / уклад. Р.Я. Мотиль – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013.
3.Електронний навчально-методичний комплекс «Історія мистецтва та архітектури Moodle2.1+;http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=12524
-опорні конспекти лекцій;
-навчальні посібники;
-електронні презентації лекцій;
-робоча навчальна програма
Інформаційні ресурси:
1.Електронний навчально-методичний комплекс «Історія мистецтва та архітектури Moodle2.1+;http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=12524
2.Образотворче мистецтво https://www.youtube.com/user/AlexNikx/videos?view=0&sort=da&flow=grid
3.Світоваісторія мистецтваhttp://www.all-art.org/artists-a.html,http://www.all-art.org/history663_miscellanea.html
4. Історія. Журнал. Арзамасhttps://arzamas.academy/courses
5.Мистецькі курси на https://www.coursera.org/
6. http://www.designboom.com/history.html
7. http://www.GreatBuildings.com/buildings/
8. http://www.architectureweek.com/2001/0620/design.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).