Дизайн предметного середовища: графіка

Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.E.071
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Візуальний дизайн і мистецтво
Лектор: канд.арх., доцент Лисенко Ольга Юріївна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення дисципліни «Дизайн предметного середовища: графіка» полягає у поглибленні професійних знань студентів в комплексній підготовці за фахом, шляхом ознайомлення з основними теоретичними засадами, принципами й методами проектування графічних елементів предметно-просторового середовища (на прикладі ігрового середовища). Лекційна частина курсу має на меті дати студентам теоретичні відомості щодо формування гармонійного та функціонально доцільного поєднання графічної складової та елементів ігрового середовища, відповідно розрахованого на конкретні вікові категорії (дітей віком до 6 років, молодшого, середнього шкільного віку, старшокласників, студентів та дорослих). Практичні заняття дозволяють застосувати теоретичні знання, креативно підходити до вирішення поставлених завдань та в ескізній формі запропонувати оригінальне рішення. Акцент зроблено на швидке генерування ідей для максимально продуктивного творчого процесу в умовах аудиторного навчання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Фахових компетентностей професійного спрямування: ФКС2.1. Здатність провадити передпроектні дослідження та здійснювати аналіз аналогів дизайнерського вирішення. ФКС2.2. Здатність розробляти кілька варіантів концептуальних вирішень. ФКС2.3. Здатність виконувати дизайн рекламної продукції: дизайн знакових систем для візуальних комунікацій, упаковки, поліграфічної продукції, носіїв зовнішньої реклами. ФКС2.5. Здатність враховувати при створенні об’єктів візуальних комунікацій потреб всіх категорій споживачів та застосовувати комплексний підхід у дизайні.
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: ПРНВ2.1. Розуміти важливість і значення проведення передпроектних досліджень, здійснення аналізу аналогів та вміти використовувати здобуті результати у дизайні візуальних комунікацій. ПРНВ2.2. Враховувати при створенні об’єктів візуальних комунікацій потреб всіх категорій споживачів. ПРНВ2.4. Застосовувати комплексний художньо-проектний підхід для створення цілісного образу об’єктів візуальних комунікацій. ПРНВ2.5. Вирішувати функціональні завдання з урахуванням властивостей матеріалів та особливостей конструктивних побудов, застосовувати новітні технології при створенні сучасного кінцевого продукту у дизайні візуальних комунікацій. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації. АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Основи дизайну предметного середовища (КП) Основи візуальних комунікацій і комп'ютерної графіки Кореквізити: Веб-дизайн Типографіка і шрифти Концептуальний дизайн (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Курс дає студентам теоретичні відомості щодо формування гармонійного та функціонально доцільного поєднання графічної складової та елементів ігрового середовища, відповідно розрахованого на конкретні вікові категорії (дітей віком до 6 років, молодшого, середнього шкільного віку, старшокласників, студентів та дорослих). Курс передбачає ознайомлення і безпосереднє введення студентів у проектну діяльність, направлену на надання виключно утилітарним предметам і просторам естетичних якостей, засобами ігрової поведінкової моделі та геймифікації проектного процесу.
Опис: 1. Вступ. Особливості формування творчих здібностей. Стимуляція пошуку творчих рішень.Геймифікація у дизайні. Генератор ідей. Методи розвитку креативного потенціалу. Етапи процесу дизайн-мислення. 2. Соціальна взаємодія у дизайні предметного середовища. Гра як форма комунікації. 3. Динаміка як одна із характеристик геймифікації у предметному дизайні. Засоби формування ігрового середовища. Ігрова модель проектування: асамбляж; динамічний плакат, гра світла і тіні. 4. Кінетика у графічному дизайні, використання ігрових сценаріїв. Способи організації сюжетних ліній у графічному дизайні. Основи сценографії у візуальній формі. Сценографія та видовищність як концепт творення предметного середовища. Театральні декорації як елемент динамічного графічного дизайну. 5. Інформативність у предметному дизайні. Тематизація простору. Організація виставки, колекції. Створення концептуального простору. Масштабність та рівні сприйняття середовища. Формування тематичного музею. Дух місця. 6. Емоційний вплив як проектна інтерпретація функціонально-просторових особливостей середовищних структур. Інсталяція. Фактори індивідуалізації образу. Асоціативний аналіз. Антропоморфність та персоніфікація у дизайні предметного середовища. Естетика створення загального ігрового враження, яскравої емоційної атмосфери. Композиція емоційних орієнтирів. Емоційна організація специфічних форм середовища: фестивалі; весільна айдентика. 7. Морфологія предметного ігрового середовища. Компоненти ігрового середовища, засоби його формування. Проблеми індивідуалізації проектного образу. Комплексне формування об’єктів і систем різних типів. Механіка. Типологія ігор. Настільні ігри. 8. Значення предметного наповнення у візуальному конструюванні середовища. Роль глядача у середовищному полі. Візуальна організація графічних компонентів у середовищі. Комбінаторика, модульність (Курт Неф). ЕКОдизайн. Рівні композиційних конструкцій.
Методи та критерії оцінювання: Основні методи контролю знань і навичок студентів по ходу навчання: індивідуальне опитування, графічна та практична перевірки. Основний принцип контролю полягає у систематичності, протягом усього процесу навчання, від засвоєння знань до практичного застосування. Підсумковий контроль покликаний визначити кінцеві результати навчання. Він охоплює всю систему знань, умінь і навичок. Загальна сума балів за практичні завдання і контрольну роботу – 100 балів: - графічні роботи - 80 балів (80%); - контрольна робота - 20 балів (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: При оцінюванні завдань враховуються якість та повнота їхнього виконання, розуміння поставленого завдання, швидкість створення ідеї; - здатність застосовувати теоретичні знання для реалізації практичних завдань; - вміння працювати самостійно та у команді, аналізувати аналоги, порівнювати та вибирати найбільш доцільний варіант; - креативність рішення.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дизайн предметного середовища: Конспект лекцій для студентів ІІІ курсу базового напряму 6.020207 „Дизайн”. Львів: Самвидав кафедри дизайну та основ архітектури, 2012 р. 62 с. 2. Ergonomics for children // Edited by Rani Lueder and Valerie Berg Rice. Taylor & Francis (London & N.Y.), 2008. 986 p. 3. Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. Харків: ХДАДМ, 2003. 320 с. 4. Христюк Ю. С. Гра як інформаційно-комунікативна система. Культурна спадщина Слобожанщини : зб. наук. ст. Харків : Курсор, 2012. С. 43–47. 5. Масол Л.М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика: монографія. К.: Промінь, 2006. C. 77.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).