Мистецькі практики в дизайні, частина 4
Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.048
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: старший викладач Кузьмич В.І.;
к.мист., доцент Радомська В.Р.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
ІНТ Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі дизайну, або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів дизайну та характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Загальних:
ЗК1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Фахових (спеціальних):
КС3. Здатність здійснювати композиційну побудову об’єктів дизайну.
КС6. Здатність застосовувати у проектно-художній діяльності спеціальні техніки та технології роботи у відповідних матеріалах (за спеціалізаціями).
КС9. Здатність зображувати об’єкти навколишнього середовища і постаті людини засобами пластичної анатомії, спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями).
СК З. Здатність здійснювати композиційну побудову об'єктів дизайну.
СК4. Здатність застосовувати навички проектної графіки у професійній діяльності.
СК5. Здатність застосовувати знання історії українського i зарубіжного мистецтва та дизайну в художньо-проектній
діяльності.
СК6. Здатність застосовувати у проектно-художній діяльності спеціальні техніки та технології роботи у відповідних матеріалах (за спеціалізаціями).
СК8. Здатність здійснювати колористичне вирішення майбутнього дизайн-об’єкта.
СК9. Здатність зображувати об'єкти навколишнього середовища і постаті людини засобами пластичної анатомії, спеціального рисунка та живопису (за спеціалізаціями).
СК 11.Здатність досягти успіху в професійній кар’єрі, розробляти та представляти візуальні презентації, портфоліо власних творів, володіти підприємницькими навичками для провадження дизайн-діяльності.
СК12. Здатність адаптуватись до мінливості запитів на дизайнерську діяльність, в тому числі, пов'язану із розвитком та синтезом художніх та технологічних прийомів організації життєвого простору.
СК14. Здатність здійснювати організацію простору з врахуванням особливостей інформаційної доби, в тому числі технологій доповненої та віртуальної реальності.
Результати навчання: У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним
продемонструвати такі результати навчання:
1. Освоїти різновиди графічних подач живописних прийомів.
2. Виконати графічні завдання зображення видів технічного дизайну.
3. Освоїти закономірності конструктивної побудови об’єктів технічного
дизайну.
4. Вміти поєднувати різнотехнічні засоби та стилістику графічних прийомів
зображення архітектурних форм, об’єктів технічного дизайну і ландшафтних
об’єктів у художній образ.
5. Знати професійну термінологію, яка застосовується у процесі графічної та
живописної подачі зображень.
6. Вміти створити власне графічний та живописний твір.
7. Засвоїти вміння об'єднувати кілька робіт у цілісне портфоліо для презентації.
У результаті навчання здобувач освіти повинен бути здатним
продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН 1. Застосовувати набуті
знання і розуміння предметної області та сфери професійної діяльності у практичних ситуаціях.
РН 2. Аналізувати, стилізувати, інтерпретувати та трансформувати об’єкти для розроблення художньо-проектних вирішень.
РН 3. Розробляти композиційне вирішення об’єктів дизайну у
відповідних техніках і матеріалах.
РН 4 Знати надбання національної та всесвітньої культурно-мистецької спадщини, розвивати екокультуру засобами дизайну.
РН 5 Використовувати у професійній діяльності прояви української
ментальності, історичної пам’яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а також успішні українські та зарубіжні художні практики.
РН 6 Відображати морфологічні, стильові та кольорофактурні властивості об’єктів дизайну.
РН 7. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
РН 8. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування
на професійному та соціальному рівнях.
РН 9. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
РН 10. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань.
РН 11. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи,
самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
РН 12. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної само-ідентифікації.
РН 13 Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
ПРН 14. Використовувати у професійній діяльності прояви української ментальності, історичної пам'яті, національної самоідентифікації та творчого самовираження; застосовувати історичний творчий досвід, а також успішні українські та зарубіжні художні практики.
ПРН 15. Розуміти українські етнокультурні традиції у стильових вирішеннях об'єктів дизайну, враховувати регіональні особливості етнодизайну у мистецьких практиках.
ПРН 18. Відображати морфологічні, стильові та кольоро-фактурні властивості об'єктів дизайну.
ПРН19. Розробляти та представляти результати роботи у професійному середовищі, розуміти етапи досягнення успіху в професійні кар'єрі, враховувати сучасні тенденції ринку праці, проводити дослідження ринку, обирати відповідну бізнесмодель розробляти бізнес-план професійної діяльності у сфері дизайну.
ПРН 21. Вміти виконувати проекти, котрі враховують потреби всіх груп користувачів та сприяють рівності можливостей різних вікових груп, а також людей з особливими потребами.
ПРН 22. Розробляти проєкти, розраховані на різні просторові досвіди, в тому числі ті, котрі випливають з інтеграції у середовище технологій імерсивної присутності.
ПРН 23. Вміти використовувати різні типи комунікаційних та презентаційних технік, для успішного позиціонування на ринку праці.
КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях.
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих нових фахових знань.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
АіВ4. Здатність популяризувати надбання національної та всесвітньої культурної спадщини, а також сприяти проявам патріотизму, національного самоусвідомлення та етнокультурної самоідентифікації.
АіВ5. Здатність формувати екологічну свідомість і культуру особистості, застосовувати екологічні принципи в житті та професійній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Рисунок, живопис, скульптура, частина 1,2,3.
2. Композиція та формотворення в дизайні.
3. Історія мистецтва, архітектури і дизайну
4. Основи проектної та комп’ютерної графіки
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Мистецькі практики, частина 1,2,3.
2. Концептуальний дизайн
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Мистецькі практики в дизані, частина 4» є
складовою освітньо-професійної програми «Дизайн середовища», комплексної фахової підготовки студентів першого (бакалаврського) освітньо-кваліфікаційного рівня за спеціальністю В2 «Дизайн». В основу дисципліни послідовно закладені теми візуальних та графічних зображень, що розкривають основні закономірності процесу вираження творчої та графічної подачі.
Курс структурно включає в себе практичну та теоретичну частини. Маючи спільну мету, пов’язану із загальною підготовкою студента-дизайнера, кожна із частин має свою специфіку, котра проявляється в різній послідовності викладу й засвоєння знань в межах загальної структури курсу. За допомогою теоретичної частини, студентам надається необхідна інформація, пов’язана з
проблемами графічного та живописного вираження форми та композиції предмету в сучасному середовищі. Лабораторні заняття дозволяють освоїти студентам технології зображення об’єктів навколишнього середовища, постаті людей засобами пластичної анатомії, спеціального рисунка та живопису.
Опис: Практичні заняття.
Мета практичних занять – поглиблення й деталізація знань, отриманих, в процесі самостійної роботи студентів, спрямовані на засвоєння і закріплення навчального матеріалу, а також на розвиток мислення та усного мовлення студентів. Практичні заняття сприяють розвитку творчої самостійності студентів, поглиблюють знання з анатомії при зображеннях фігури, застосовують історичний творчий досвід аналогів культурно-мистецької
спадщини, заохочують до використання різних технічних засобів для кращої подачі власних напрацювань.
НАЗВИ ТЕМ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ
ЗАВДАННЯ
1. Колористична подача відомого
живописного твору.
Засобами живопису творчо інтерпретувати сюжет базової картини (-ин) обраного художника з дотриманням відповідних кольорових технік та манер.
1. Вибір автором живописної картини (будь якого стилю та жанру).
2. Закомпонувати твір на форматі, використавши обраний варіант ескізу.
3. Підібрати до обраного сюжету найбільш виразну колористичну техніку, відповідну до характеру техніки оригіналу.
4. Затверджений ескіз виконати на форматі,опрацювавши деталі.
Матеріали виконання: папір, тонований папір, картон,
полотно, олівець, пастель, акварель, гуаш, акрил, темпера, олія.
Формат 60х60 см або 60х80 см.
Робота виконується технікою ручної подачі.
ЗАВДАННЯ 2. Художньо-образне відтворення характеру одного з історичних чи сучасних стилів.
Засобами рисунку творчо подати характерні стилеві особливості, враховуючи притаманні історичні графічні техніки (лінія, штрих, дереворит, мідьорит, офорт тощо).
1. Вибір автором одного з історичних стилів.
2. Проаналізувати передумови виникнення стилю з аналізом певних періодів.
3. Підібрати об’єкти – елементи композиції з характерними ознаками цього стилю (архітектурні, промислові, образотворчі і шрифтові) та створити ескіз композиції.
4. Затверджений ескіз виконати на форматі, узгодивши деталі.
Матеріали: папір (тонований папір), олівець, пастель,
соус, сангіна, вугілля, туш (перо), лайнер,акварель, гуаш, акрил, темпера, олія.
Формат: 60х60 см або 60х80 см.
Робота виконується технікою ручної подачі.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами:
контролем аудиторної та самостійної роботи студента.
Залік є обов'язковою підсумковою формою контролю, яка дає змогу оцінити системне засвоєння навчального матеріалу з дисципліни «Мистецькі практики в дизайні, частина 4» і зведений до поточних форм контролю. Практичні завдання підлягають періодичному перегляду з фіксацією стадії їх виконання у журналі. Оцінювання робіт відбувається після закінчення кожного завдання.
Протягом семестру студент може набрати 100 балів за виконання трьох завдань. Середній бал за аудиторні завдання вираховується наступним чином: сумується кількість балів за кожне із завдань та ділитися на їх кількість.
Критерії оцінювання результатів навчання: Протягом семестру студент може набрати 100 балів за виконання трьох завдань. Середній бал за аудиторні завдання вираховується наступним чином:
сумується кількість балів за кожне із завдань та ділитися на їх кількість.
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль (ПК):
Завдання №1- мах 100 балів
Завдання №2- мах 100 балів
Підрахунок залкового балу: Завд.1+Завд.2 : 2 завдання
Порядок та критерії виставлення балів та оцінок:
1. Композиційне розташування
зображення на площині
формату, визначення
пропорцій зображення та
загального характеру форм 20 балів
2.Пропорційне співвідношення
між формами, об’ємами та
характерами моделей 20 балів
3.Лінійно-тональна
перспектива побудови форм
та їх складових. 20 балів
4.Виявлення характеру об’ємів
та їх пропорцій і
співвідношень. 20 балів
5.Узагальнена техніка
виконання композиції на
форматі засобами рисунку та
живопису. 20 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення.
1. Академічний живопис натюрмортів: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Живопис» для студентів II-IV курсів напрямку 6.12.01 «Архітектура» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. – 24 с.
2. Декоративний живопис: метод. вказівки до виконання аудиторних та домашніх завдань для студентів II курсу базового напрямку 6.12.01 «Архітектура» спеціальностей 120101 «Архітектура будівель і споруд», 120102 «Містобудування» 120103 «Дизайн архітектурного середовища» та студентів заочної форми навчання / Укл. О. В. Мер’є. –Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 46 с. – (Укр. Мовою).
3. Методичні вказівки до виконання завдань з основ курсу живопису «Живопис натюрморту» / Укл. Г.Ф. Кічула. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 1993. – 12 с.
4. Методичні вказівки з курсової роботи «Рисунок, живопис, скульптура», «Рисунок» для студентів I-IV курсів / Укл. Б.Н. Скиба, О.Й. Лясковський. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003. – 72 с.
5. Навчальні натюрморти: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Живопис» / Укл. Я. Г. Шеремета. – Львів: Видавництво Державного університету «Львівська політехніка», 1994. – 15 с.
6. Світло і колір в дизайні: конспект лекцій з дисципліни “ Світло і колір в дизайні” для студентів V курсу спеціальності “Дизайн” денної та заочної форми навчання / Уклад.: Ю.Р. Петровська, В.І. Кузьмич. – Львів: ПП “Ощипок”, 2017. – 52 с.
Рекомендована література.
Базова
1. Даниленко В.Я. Дизайн: Підручник. – Харків: ХДАДМ, 2003. – 320 с.
2. Гребенюк Г.Є. Основи композиції та рисунок / Г.Є. Гребенюк. – К.:Техніка, 1997. – 221 с.
3. Боднар О. Я . Золотий переріз і неевклідова геометрія у науці та мистецтві :
монографія / Боднар. – Львів : Українські технології, 2005. – 198 с.
4. Кириченко М. А. Основи образотворчої грамоти / Кириченко М.А., Кириченко І.М. –К. : Вища шк., 2002. – 190 с.
5. Левчук Л. Т. Основи естетики : навч. посіб. / Л. Т. Левчук, О.І. Оніщенко. – К. Вища шк., 2000. – 271 с.
6. Хмельовський О.М. Вступ у дизайн: основи проетування систем життя : курс лекцій / О.М. Хмельовський – Луцьк : Терен, 2004 – 208 с.
7. Шаповал Н. Г. Прикладна теорія архітектурної композиції : навч. посібн. для студ. архітект. ф-ту / Н. Г . Шаповал; Київ. нац. ун-т будівництва і архітектури. – К., 2000. – 372с.
8. Мигаль С.П. Біоніка в дизайні просторово-предметного середовища. Навчальний посібник / С. П. Мигаль, І. А. Дида, Т. Є. Казанцева. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. 228 с.
9. Технічна естетика і дизайн: науково-технічний збірник. Вип. 1./ Відп. Ред. М.І. Яковлев. – К.: Віпол, 2001. – 176 с.
10. Благоустрій міста / Петришин Г.П., Ідак Ю.В., Соснова Н.С., Петровська Ю.Р. // Містобудівне проектування. Частина ІІ.: Проектування структурних елементів міста: навч. посібник / за заг. ред.. Петришин Г.П.. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 288 с. – С. 168-222.
Допоміжна.
1. Кузьмич В. І. Векторна складова z - основа візуального сприйняття простору в тривимірному середовищі // Містобудування та територіальне планування : науково-технічний збірник. – 2018. – Вип. №68. – С. 263–273.
2. Кузьмич В. І. Кольорове тіло - система розташування хроматичних кольорів в ахроматичному порядку // Архітектурний вісник КНУБА. – 2018. – Вип. 16. – С. 161–168.
3. Навчальний корпус. Акварель // Національний університет «Львівська політехніка»:
архітектурний атлас / Б. Черкес, С. Лінда, Ю. Богданова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 404 с. – С. 118, 124, 210, 218.
4. Даниленко В.Я. Дизайн України у світовому контексті художньо-проектної культури: Монографія. – Харків: ХДАДМ; Колорит, 2005. – 244 с.
5. Прищенко С.В. Кольорознавство: навч. посібн. / С.В. Прищенко; за наук. ред. Є.А.Антоновича. -2-е вид., виправл. і доп.. -К.:
Альтерпрес, 2016. -452 с.: іл.
Інформаційні ресурси.
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Живопис, рисунок, скульптура,
частина 7» розміщений у віртуальному навчальному середовищі НУ «Львівська політехніка»
за адресою : http://vns.lpnu.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Мистецькі практики в дизайні, частина 4
Спеціальність: Дизайн середовища
Код дисципліни: 6.022.03.O.047
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Візуальний дизайн і мистецтво
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна